۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۲۱۱۶۹
وعده های تو خالی افزایش پهنای باند اینترنت

آقای وزیر تنها ۲۰روز فرصت دارید!

اوج وعده ها درست از زمان اظهارات رییس جمهور در ۲۷اردیبهشت۹۳ مصادف با روز جهانی ارتباطات و جشنواره فاوا و تاکید وی بر ناراضی بودن از وضعیت اینترنت کشور، شدت گرفت.حسن روحانی اظهار داشت:«بنده به عنوان رییس جمهور از شرایط پهنای باند راضی نیستم، قرار ما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که هرچه سریع تر به نسل سه و چهار برسیم.
آقای وزیر تنها ۲۰روز فرصت دارید!
بیش از ۲ دهه از به کارگیری اینترنت در کشورمان می گذرد و از سال ۱۹۹۳ یعنی زمانی که ایران به عنوان دومین کشورخاورمیانه که از این فناوری استفاده کرد، مشکلات این شبکه در داخل همچنان حل نشده باقی مانده است.

به گزارش جهانبین نیوز به نقل از افکارنیوز، در این مدت با توجه به گسترش تکنولوژی های روز دنیا، ورود انواع گوشی ها، تبلت ها و لپ تاپ ها به کشور، روزانه بر تعداد کاربران اینترنت افزوده می شود این در حالی است که مشکل کم بودن پهنای باند اینترنت در کشورمان همچنان به قوت خود باقی است.

بررسی آمارهای جهانی در چند سال گذشته نشان می دهد ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر سرعت اینترنت در دسترسی برای کاربران خانگی، در بین ۱۷۸ کشور در جایگاه ۱۶۴ قرار داشته و در سال ۲۰۱۳ ایران در رتبه ۱۷۰ دنیا بوده است و با وجود گسترش تکنولوژی در چند سال اخیر متاسفانه باید گفت بر اساس جدولی که سرعت اینترنت در کشورهای مختلف جهان را مورد ارزیابی قرار داده است، ایران در سال ۲۰۱۴ با متوسط سرعت اینترنت Mbps ۳.۰۷ در جایگاه ۱۶۹ ام قرار گرفته است؛ اگرچه این سرعت به استناد میانگین سرعت کاربران متصل شده به این وب سایت ارزیابی کننده، مورد تایید قرار گرفته و به حتم بای بسیاری از مخاطبان هویداست که میانگین سرعت کاربران کشورمان برای اتصال به اینترنت به مراتب پایین‎تر از این میزان است.

این در حالی است که کاربران ایرانی اینترنت همانند سایر کاربران دنیا نیازمند استفاده از اینترنت پرسرعت با پهنای باند مناسب هستند اما تجربه نشان داده کمبود سرانه پهنای باند، کیفیت پایین و قیمت بالای دریافت این گونه خدمات سبب شده تا جایگاه کشورمان از نظر سرعت اینترنت و استفاده از این شبکه در دنیا، جایگاه مناسبی نباشد.

یکی از نکاتی که گویا مسوولان فراموش کرده اند، امکان مقایسه سرعت اینترنت و دانلود میان کاربران ایرانی با همتایان خارجی است برای مثال حداقل سرعت دسترسی به اینترنت در دنیا دومگابیت بر ثانیه و سقف سرعت اینترنت ۲۰مگابیت بر ثانیه است، اما در ایران متوسط سرعت دسترسی کاربران به اینترنت به ۵۱۲کیلوبیت بر ثانیه هم نمی رسد.

نکته جالب تر اینکه تنها چهاردرصد جمعیت کشور کاربر اینترنت پرسرعت با فناوری ADSL و حدود ١/٤درصد با فناوری بی سیم مانند وایمکس و موبایل، به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند هرچند بیشتر استفاده کنندگان از فناوری ADSL به ویژه کاربران خانگی از سرعت پایین، قطعی های پی در پی و نبود امکان ارتقا حجم اینترنت دریافتی از شرکت های مختلف و به ویژه از شرکت مخابرات ایران گلایه های فراوانی دارند به طوری که در برخی مناطق تهران به دلیل کمبود باند همواره در ساعات ابتدایی شب معمولا اینترنت برای برخی کاربران غیر قابل استفاده شده و تا چند ساعت معمولا قطع می شود که اپراتوران شرکت های پشتیبان در تماس های مکرر این عده، وعده بهبود اوضاع در هفته های آینده و خرید IP های جدید در محدوده مخابراتی آنها را می دهند؛ وعده ای که گویا اصلا قرار نیست به این زودی ها محقق شود.

وعده های توخالی دولتمردان یازدهم
یکی از مواردی که دولت یازدهم در ابتدای کار و حتی در زمان تبلیغات انتخاباتی نسبت به تاثیر آن جامعه واقف شد، قدرت شبکه های مجازی و کاربران فراوان آن بود به همین دلیل دولتمردان یازدهم سعی کردند با وعده های مکرر کاربران را نسبت به بهبود وضعیت این شبکه امیدوار سازند به طوری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم در تاریخ ۱۶ دی ماه سال ۹۲ و در همایش بانکدار الکترونیک و نظام‌های پرداخت تاکید کرده بود تا پایان سال وضعیت اینترنت به ۱۲۰ گیگابیت در ثانیه افزایش می‌یابد و تا پایان ۹۳، ده برابر وضع موجود خواهد شد .

محمود واعظی اظهار داشته بود: تعداد کاربران اینترنت هم اکنون به ۲ میلیارد نفر رسیده و هم اکنون حجم اطلاعاتی که از کابل‌های فیبر نوری عبور می‌کند هر شش ماه دو برابر می‌شود. بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با ۳/۱ میلیارد نفر کاربر بزرگترین کشور مجازی است.
وی با اشاره به آمارهایی از وضعیت موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور تاکید کرده بود: در شروع به کار دولت یازدهم وضعیت پهنای باند ۷/۷۱ گیگابیت بر ثانیه بود که تا پایان سال ۹۲۰ گیگابیت در ثانیه افزایش می‌یابد و تا پایان سال ۹۳، ۱۰ برابر خواهدشد.

وی ادامه داده بود:همچنین ضریب باند پهن ثابت ۴/۲ گیگابیت در ثانیه، ضریب باند پهن سیار، ضریب نفوذ موبایل ۷۵ درصد، ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۳ درصد است و ۳۲ درصد خانوارها به اینترنت دسترسی دارند.

واعظی با اشاره به دیدگاه دولت یازدهم در حوزه فناوری اطلاعات اظهار داشته بود: اهتمام ویژه دولت به فضای مجازی، افزایش پهنای باند برای استفاده از اینترنت، لزوم استفاده از مراکز داده ابری، افزایش پهنای باند اینترنت برای کاربران بوده و همزمان با آن سرمایه‌گذاری مناسب و حفظ امنیت کاربران از اهم اولویت‌های دولت در حوزه آی‌تی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شده بود: بازار سنتی مخابراتی در حال میرایی است و همه چیز باید سمت فناوری اطلاعات سوق پیدا کند.

اوج وعده ها درست از زمان اظهارات رییس جمهور در ۲۷اردیبهشت۹۳ مصادف با روز جهانی ارتباطات و جشنواره فاوا و تاکید وی بر ناراضی بودن از وضعیت اینترنت کشور، شدت گرفت.
حسن روحانی اظهار داشت:«بنده به عنوان رییس جمهور از شرایط پهنای باند راضی نیستم، قرار ما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که هرچه سریع تر به نسل سه و چهار برسیم. پهنای باند نه تنها برای منازل حتی برای موبایل هایی که در اختیار مردم و کاربران است باید اختصاص یابد و این کار با حضور همه شرکت های خصوصی باید انجام شود.»

بعد از این سخنان واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد : «ما وارث یک شبکه اینترنت وصله پینه ای هستیم که از سال های گذشته به ارث رسیده است، به همین دلیل ناچاریم این شبکه را ترمیم کنیم.»
هرچند در این مدت وی بارها بیان کرد: امید می رود در آینده ای نزدیک بتوانیم با افزایش پهنای باند قابل قبول و کاهش قیمت مصرف برای کاربران با استفاده از ADSL ارتباط بهینه و پرسرعتی را برای کاربران فراهم کنیم.

اپراتورهای موبایل و سرعت اینترنت
این در حالی است که اپراتورهای موبایل در چند ماه گذشته در مورد افزایش سرعت اینترنت در شبکه های خود تبلیغات فراوانی داشته اند هرچند به گفته معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی؛ براساس برنامه ریزی های انجام شده اپراتورهای موبایل تا پایان بهمن ماه زمان داشتند که شبکه خود را به پایداری رسانده و مشکلات و اختلالات را رفع کنند.

به گفته غلامرضا داداش زاده، وضعیت شبکه موبایل نسبت به دوره قبل بهتر شده و اپراتورها در پایداری شبکه به حد قابل قبولی رسیده اند اما از سوی این سازمان به دو اپراتورهای همراه اول و ایرانسل تذکر داده ایم خیلی به دنبال سرعت توسعه نباشند و کیفیت را نیز مدنظر قرار دهند، به همین دلیل در آذر و دی ۹۳ هردو سرعت توسعه خود را کاهش داده اند و به کیفیت توجه کرده اند که شاهد کاهش اختلالات بوده ایم.

این در حالی است که بسیاری از کاربران این دو اپراتور هم اکنون از مشکلات فراوان آنتن دهی و از سرویس خارج شدن ها مکرر آنها در برخی از محدوده ها رنج می برند.

خدمات نامناسب اینترنت در کشور
در موضوع کیفیت اینترنت اگر بخواهیم واقع بینانه به مساله بنگریم، متوجه می شویم که خدماتی ارائه شده از سوی شرکت های اینترنتی مطلوب نبوده و در مقایسه با سایر کشورها هزینه دریافت این گونه خدمات با وجود سرعت نامناسب و قطعی های مکرر بسیار بالاست و سبب نارضایتی و گلایه کاربران شده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان این حوزه، هم اکنون قیمت متوسط پهنای باند در جهان حداقل برای هرSTM١ حدود ۲هزاردلار برآورد می شود و این درحالی است که هر STM١ در ایران در حدود ۳۰میلیون تومان به شرکت های اینترنتی فروخته می شود.

برای حل بسیاری از مشکلات به نظر می رسد شرکت ارتباطات زیرساخت باید از نقش فعلی خود دست برداشته و شرکت های بخش خصوصی موظف به تامین پهنای باند شوند و در این صورت می توان امیدوار بود که کیفیت اینترنت در داخل افزایش یافته و در مقابل حتم بدانید کاربران با توجه به افزایش سرعت هزینه های فعلی را گران ارزیابی نمی کنند.

آیا وعده ها محقق خواهد شد؟
اکنون کمتر از ۲۰روز به پایان مدت زمان وعده داده شده از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش۱۰ برابری پهنای باند اینترنت زمان باقی است و باید دید در این مدت وی و همکارنش می توانند کاری را که در ۱۱ ماه و ۱۰روز نتوانسته اند انجام دهند، محقق کنند یا خیر؟
هرچند به اعتقاد یکی از دوستان مطبوعاتی شاید دوستان و مسوولان مربوطه در وزارت ارتباطات در این آخر سالی در زمینه افزایش پهنای باند اینترنت دچار دچار زحمت شده و مجبور به تحمل فشار مضاعف کاری برای به تحقق رسیدن وعده وزیر محترم شوند!

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۴۲:۲۹

10 Jan 2020