۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۵۷۶۹
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

عدم توجه به فرسایش، رسوب در رودخانه‌ها و مخازن آب را به دنبال دارد

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان مهم‌ترین دلیل کنترل فرسایش خاک را حفظ خاک حاصلخیز موجود به عنوان بستر باارزش برای تولید دانست و گفت: اگر این امر مورد توجه واقع نشود موجب افزایش روزافزون رسوب در رودخانه‌ها و مخازن ذخیره آب خواهد شد.
عدم توجه به فرسایش، رسوب در رودخانه‌ها و مخازن آب را به دنبال دارد
حسین بهرامی معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد :با توجه به نقش و جایگاه مردم و مشارکت موثر آنان در حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی وبه منظور توانمندسازی جوامع محلی و توجه به ظرفیت اکولوژیکی و انسانی این استان این معاونت در چهار حوزه آبخیز الگویی درقالب پروژه‌های بیولوژیک با آموزش و حمایت آبخیزنشینان اقدام به کشت گیاهان دارویی از جمله موسیر نموده است.

وی بیان داشت: دراین راستا بایک نگاه‌ جامع‌ و نظام‌مند و اهتمام به نقش الگوسازی و آموزش آبخیزنشینان با هدف توسعه پایدار و حفظ منابع آب و خاک با مشارکت مردم نسبت به کشت موسیر به میزان ۸ هزار کیلوگرم درسطحی معادل ۱۶ هکتار اقدام شده است.

وی مهم‌ترین دلیل و ضرورت کنترل فرسایش خاک را حفظ خاک حاصلخیز موجود به عنوان بستر باارزش برای تولید دانست و گفت: اگر این امر مورد توجه واقع نشود موجب افزایش روزافزون رسوب در رودخانه‌ها و مخازن ذخیره آب خواهد شد.

بهرامی ادامه داد: استفاده نادرست یا رها شدن اراضی شیب‌دار، بازده اقتصادی آن را کاهش داده و بستر تولید منابع باارزش خاک را از بین می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از این روند جز با مشارکت بهره‌برداران و ذی‌نفعان محلی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

معاون آبخیزداری این اداره کل گفت: به همین منظور طرح تغییر الگوی کشت اراضی شیب‌دار یا بطور کلی اقتصادی کردن عرصه‌های مذکور به صورت پایلوت یا نمونه‌های الگویی در جهت افزایش میل و رغبت بهره‌برداران برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی می‌تواند بسیار کارا و مفید باشد.

وی همچنین هدف اصلی این طرح‌ها را حفظ و بهره‌وری بهینه از آب، خاک و اراضی دانست و تاکید کرد: با رسیدن به این هدف اصلی، اهداف ثانوی از جمله توسعه ظرفیت‌های جوامع محلی، کاهش فرسایش ناشی از عوامل فرساینده در اراضی لخت و شیب‌دار و در نهایت کاهش رسوب در مخازن پایین دست را به دنبال خواهد داشت.





انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۰۲:۱۸

26 Jan 2020