۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۵۰۳۹

چگونه آمار بیکاری کاهش می یابد؟!

چگونه آمار بیکاری کاهش می یابد؟!
به گزارش جهان بین نیوز، دولت نهم و به دنبال آن دهم وعده های زیادی برای ریشه کن کردن بیکاری داد. وعده هایی که از ایجاد 2.5 میلیون شغل در سال  گرفته که واکنش های زیادی به همراه داشت تا آمارهای غیر منطقی از ایجاد کارگاه های تولیدی  و ایجاد اشتغال، همچنان به زعم اقتصادی ها هرگز به مرحله عمل نرسیده است.

اواخر مرداد ماه بود که  وزیر کار در حالی که وضعیت اشتغال را مناسب اعلام کرد در خصوص انتقادات مطرح شده مبنی بر عدم تحقق 2.5 میلیون شغل در سال گذشته ، گفته بود: قانون برنامه برای هر سال رقمی را مشخص نکرده که ما سالانه متعهد به انجام آن باشیم اما دولت با توجه به ظرفیتی که در کشور وجود داشت تصمیم گرفت تا به این رقم برسد ولی با وجود برخی موانع و مشکلات توانست به ایجاد 1.6 میلیون شغل دست یابد که این هم رقم بزرگی بود. تا به این ترتیب به همین راحتی  عدد 2.5 به 1.6 تبدیل شود. این در حالی است که حتی به 1.6 میلیون شغل ایجاد شده نیز انتقدات جدی مطرح است و بسیاری از اقتصادی ها معتقدند ، این رقم با واقعیت فاصله بسیار دارد.

حالا اما جدیدترین نرخ بیکاری که توسط مرکز آمار اعلام شده 11.2 درصد است که خبر از کاهش امار بیکاری می دهد ان هم  در این اوضاع و احوال اقتصادی که کارخانه های تولیدی ورشکست می شوند  و از بازار خودرو گرفته تا تلفن همراه و اقلام خوراکی همه و همه روزهای گرانی و رکود را تجربه می کنند!

در هر حال، گزارش مرکز آمار ایران از بررسی نرخ بیکاری افراد 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که 11.2 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده اند.بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص نسبت به پاییز 1390، 0.6 درصد و نسبت به تابستان 1391، 1.2 درصد کاهش یافته است.

البته این اولین باری نیست که آمار بیکاری  به روایت مرکز آمار نسبت به سال های قبل کاهش داشته است.در زمستان سال 90 نیز حکایت آمار بیکاری مرکز آمار نشان از نرخ بیکاری نسبت به زمستان 89 داشت!

بنا بر گزارش سال گذشته مرکز آمار ، نرخ بیکاری در زمستان سال 90 به 14.1 درصد رسید که در مقایسه با نرخ بیکاری  در زمستان سال 89  که حدود 14.6 درصد اعلام شده بود کاهش 0.5 درصدی را تجربه کردتا به این ترتیب هر سال آمار بیکاری کاهش میابد و اگر به همین منوال پیش برود به زودی نرخ بیکاری به صفر خواهد رسید!

در هر حال،همه اقتصادی ها متفق القول معتقدند  توليد و صنعت در کشور  اين روزها به دليل اجراي نادرست قانون هدفمندي يارانه‌ها با مشكلات متعددي مواجه است و شواهد و علائم نشان مي‌دهد كه فعاليت‌هاي توليدي کاهش یافته است.

از سوی دیگر، كمبود نقدينگي در بنگاه‌هاي اقتصادي به تعديل نيروهاي گسترده انجاميده و همين موضوع به افزايش نرخ بيكاري دامن زده است و معلوم نیست که چگونه در این ششرایط آمار بیکاری کاهش میابد؟

آنچه مسلم است، اشتغال موضوعی حیاتی برای یک جامعه است که نبض حیات بسیاری از  خانواده ها بدان وابسته است .مسئله که متاسفانه از سوی دولتی چندان مود توجه قرار نمی گیرد  و تنها راهکار دولتی ها ارائه آمارهای امیدوار کننده است و بس! (منبع:شفاف)  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۴۵:۴۵

4 Feb 2020