۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۳۰۱۳۱
با وجود سيستم هاي هوشمندحمل ونقل؛

مواظب جريمه دوربين‌هاي ثبت تخلف در جاده ها باشيد!

استفاده از سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند يکي از راه‌هاي کاهش سرعت در جاده‌ها و بروز مخاطرات جاده‌اي است اگرچه تنها راه‌حل نيست اما چون بيشتر تصادفات ناشي از سرعت غيرمجاز است، قطعاً بهره‌گيري از اين فناوري‌ها و اعمال قانون کارساز خواهد بود.
مواظب جريمه دوربين‌هاي ثبت تخلف در جاده ها باشيد!
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين کيومرث محمودي کارشناس ارشد ارتباطات در يادداشتي نوشت:


طبق آمار اعلام شده از سوي سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي در سال 94 براثر وقوع تعداد 101 هزار و 161 فقره تصادف جاده‌اي، تعداد 16 هزار و 584 نفر از هموطنان‌مان جان خود را از دست داده‌اند و طي همين مدت تعداد 313 هزار و 17 نفر نيز مصدوم شدند.

با نگاه به مسائل و مشکلات حمل‌ و نقلي ازقبيل آلودگي‌هاي زيست محيطي، کاهش منابع انرژي، افزايش خسارت‌هاي مادي و معنوي ناشي از تصادفات، مشکلات نظارت و مديريت در حمل‌ونقل برون‌شهري، افزايش زمان‌هاي تلف شده و روند رشد سريع تقاضاي حمل‌ و نقل به‌ويژه در ساعات اوج به يک مشکل جدي تبديل شده است.

 به‌منظور رفع مشکلات فوق و با توجه به اينکه حل محدوديت‌هاي مذکور با روش‌هاي سنتي غيرممکن است، لذا استفاده از سيستمهاي حمل‌ونقل هوشمند (ITS) موردتوجه قرار گرفت. کشورهاي پيشرفته از مدت‌ها قبل در اين خصوص اقدام و برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام داده‌اند. در کشور ما که به لحاظ موقعيت جغرافيائي خاص کشور به‌عنوان نقطه ارتباطي در مسير حمل‌ونقل منطقه، و ترانزيت کالا مهم است در اين بخش طي چند سال اخير گام‌هايي برداشته‌شده است. نصب و راه‌اندازي دوربين ثبت تخلف سرعت يکي از فناوري‌هاي حمل‌ونقل هوشمند است که در استان چهارمحال و بختياري تعداد 4 دوربين از اين نوع در محورهاي مختلف به‌منظور ثبت تخلف سرعت غيرمجاز رانندگان به بهره بروري رسيده است و تا تابستان سال آينده محورهاي شهرکرد_ اصفهان و محور شهرکرد بروجن_ لردگان نيز به اين سامانه مجهز خواهند شد. اطلاعات رانندگان متخلف پس از ثبت به‌وسيله اين دوربين‌ها به اجرائيات راهور ناجا ارسال و پس از اعمال قانون به آدرس رانندگان پست مي‌شود.

 اگر بدانيم که طي 5 ماه گذشته قريب به 5 ميليون تخلف سرعت غيرمجاز به‌وسيله اين دوربين‌ها در جاده هاي  استان ثبت‌شده است قدري بااحتياط و سرعت پائين تر مي‌رانيم. اولا"؛ به خاطر آمار بالاي سرعت غيرمجاز و ثانيا"؛ تعداد زياد تصادفاتي که عامل اصلي آن، سرعت‌بالا و غيرمجاز است. قابليت سيستم‌هاي هوشمند ثبت تخلف به‌گونه‌اي است که براي محورهاي مختلف طبق استاندارد تعريف‌شده براي آن جاده است وسرعت‌ بالاتر از اين ميزان هرچند به تصور ما سرعتي پائين باشد ثبت تخلف مي‌شود و اما طبق عادت ما با سرعتي ميرانيم غافل از اينکه روزبه‌روز کنترل جاده‌اي با افزايش تعداد اين دستگاه‌ها بيشتر مي‌شود و زماني اين موضوع را متوجه مي‌شويم که قبض جريمه برايمان ارسال شود. استفاده از اين سيستم‌ها تمام جاده‌هاي استان و کشور را پوشش خواهد داد.

 يکي ديگر از سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند که با دستگاه‌هاي تردد شمار متفاوت است، دوربين‌هاي نظارت تصويري است که به‌منظور اطلاع از وضعيت ترافيک جاده‌ها و رفع گره‌هاي ترافيکي، نگهداري و ايمني محورهاي استان به‌وسيله 16 دستگاه دوربين نظارت تصويري به‌صورت برخط تصاوير جاده‌ها را دريافت و براي پليس‌راه، اداره کل راه و شهرسازي و ساير ادارات ارسال مي‌نمايد تا در صورت وقوع حادثه يا انسداد اقدام لازم به عمل آيد.

استفاده از سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند يکي از راه‌هاي کاهش سرعت در جاده‌ها و بروز مخاطرات جاده‌اي است اگرچه تنها راه‌حل نيست اما چون بيشتر تصادفات ناشي از سرعت غيرمجاز است، قطعاً بهره‌گيري از اين فناوري‌ها و اعمال قانون کارساز خواهد بود.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۳۲:۰۸

2 Jan 2020