۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۲۱۳۱۱

اندر حکايت تعويض طرح اسکناس 50هزار ريالي مانده ايم

تغيير طرح اسکناس به سبب مناسبتي خاص مسبوق به سابقه است، اما انتخاب اسکناس ۵هزار توماني براي تغيير طرح به سبب نمادهاي به کار رفته در آن کج سليقگي به شمار مي رود.
اندر حکايت تعويض طرح اسکناس 50هزار ريالي مانده ايم
به گزارش جهانبین نیوز
تصوير پشت اسکناس ۵هزار توماني از حديثي از پيامبر (ص) درباره قوم پارس ، نمادي از انرژي هسته اي و نوشته برجسته خليج فارس (به زبان انگليسي)بر نقشه ايران تشکيل شده است و موارد فوق در هيچ يک از اسکناس ها وجود ندارد
.
گفتني است به جز اسکناس ۲۰۰توماني که کمتر اين روزها ديده مي شود، اسکناس پنج هزاري تنها اسکناس رايج بوده که تصاوير آن به رنگ بنفش است
.
طرح جديد اسکناس ۵۰ هزار ريالي با موضوع سر در دانشگاه تهران رونمايي شد. در طراحي اين اسکناس، از دو دهنه مياني از ۴ دهنه سر در دانشگاه تهران استفاده شده است. در پايين سر در، تصويري از نقوش اسليمي برگرفته از معماري ايراني - اسلامي به کار رفته است.

در ميان فضاي خالي دو سر در، بيت معروف «‌توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پير برنا بود» از حکيم ابوالقاسم فردوسي به همراه ترجمه لاتين آن نقش بسته که توسط استاد جليل رسولي خوشنويسي شده است.همچنين در تصوير پس زمينه سر در، نمادهايي از علوم رياضيات، پزشکي، شيمي و فيزيک جهت تبيين و روشن تر کردن نقش دانشگاه تهران به عنوان مرجع و نماد علمي کشور قرار داده شده است.

ابعاد اين اسکناس ۷۹×۱۶۶ ميلي متر مي باشد و تمام ويژگي‌هاي امنيتي لازم در طراحي و چاپ آن لحاظ شده است. پس از رونمايي اسکناس جديد ۵۰ هزار ريالي، سعي و تلاش کارکنان سازمان توليد اسکناسي و مسکوک بانک مرکزي بر آن است که اين اسکناس در بهار سال ۱۳۹۴ انتشار يابد.

اگر چه گفته مي شود به مناسبت هشتادمين سالگرد تصويب قانون تاسيس دانشگاه تهران در دانشکده ادبيات دانشگاه تهران، که رييس کل و قائم مقام بانک مرکزي و چند تن از وزراء از جمله طيب‌نيا- وزير امور اقتصادي و دارايي- حضور داشتند، از طرح جديد اسکناس پنجاه هزار ريالي نيز رونمايي شد، اما با توجه به طرح جديد و حذف طرح قبلي شائبه هاي زيادي در خصوص اقدامات پشت پرده دولت به وجود آمد.

طرح قبلي که تصويري از سرزمين ايران با يک نماد هسته اي بود در حاشيه خود سخني از پيامبر(ص) را مبني بر اينکه دانش اگر در ثريا هم باشد مرداني از سرزمين پارس بدان دست خواهند يافت، نشان مي داد.

در حقيقت مسئولان بانک مرکزي با حذف اين سخن از پيامبر(ص) و نماد هسته اي تنها عکس سر در دانشگاه تهران را جايگزين آن کردند که در اين طرح سر در دانشگاه تهران به رنگ بنفش که رنگ انتخاباتي دولت يازدهم است به چشم مي خورد.
اسکناس جديد با رنگ انتخاباتي دولت يازدهم در شرايط فعلي که توهين به پيامبر(ص) از يک سو و روند مذاکرات هسته اي از سوي ديگر در جريان است، حذف سخني از پيامبر(ص) و نماد هسته اي از روي اسکناس ها نه تنها کار شايسته اي نبوده، بلکه اين شائبه را به وجود مي آورد که دولت به دنبال تعامل بيشتر با شيطان بزرگ يعني آمريکا هستند.


معلوم نيست هدف دولت تدبير واميد از طرح جديد اسکناس 50 هزار ريالي چيست؟ و چه هدفي را از تغيير اين طرح دارد؟ شايد در  مذاکرات هسته اي يکي از شکاف هاي عميق با آمريکا وکشورهاي ديگر همين نماد هسته اي اسکناس بوده است! به خاطر اينکه طرف غربي براي رفع تحريم ها بايد همه جارا پلمب کند و نمي توانسته اين نماد را تحمل کند و اين نماد طرح اسکناس 50 هزار ريالي در مذاکرات تاثير منفي مي گذارد  ويا دولت تدبيري جديد براي خروج از رکود پيدا کرده است؟ چون اينگونه تورم وگراني رنگ روي اسکناس را مي بيند وشرم مي کند که بالا برود وبه خاطر اين رنگ بنفش تورم وگراني کاهش پيدا مي کند.
نماد هسته اي وحديث حضرت رسول اکرم صلي اله عليه وآله ي  نمادي جديد و با مقتضاي زمان حال مردم بود، نمادي که به معناي پيشرفت علمي ايران بود آيا اين درست است که نماد اسکناس 500ريالي که قديمي شده است را براي اسکناس 50هزار ريالي دوباره قرار دهيم واقعا اندر حکايت اين موضوع مانده ايم. العاقبة للمتقين
پايان1020ج / 630 ل
مرجع : سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۲۷:۲۷

28 Dec 2019