۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۳۲۹۳۱
نامه کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در اعتراض به احداث تونل غیرقانونی گلاب 2 به وزیر نیرو

با عدم حمایت از تونل غیرقانونی گلاب، زاینده رود را نجات دهید!!

کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری طی نامه ای به وزیر نیرو معضلات ناشی از احداث تونل غیرقانونی گلاب 2 را برشمرده خواستار رسیدگی به موضوع انتقال آب در این استان شدند.
با عدم حمایت از تونل غیرقانونی گلاب، زاینده رود را نجات دهید!!
به گزارش جهانبین نیوز؛ کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری طی نامه ای به وزیر نیرو معضلات ناشی از احداث تونل غیرقانونی گلاب 2 را برشمردند، متن این نامه به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای مهندس چیت چیان، وزیر محترم نیرو

ضمن عرض سلام به استحضار می رساند با گذشت بیش از سه سال از مدیریت جنابعالی در وزارت نیرو، علی رغم شعار اولیه مبنی بر تغییر رویکرد مدیریت آب کشور از سازه ای به غیرسازه ای، شاهد ادامه همان سیاست های گذشته هستیم که علت اصلی آن استمرار حضور مدیرانی است که از گذشته نگرش و تفکر صرفا سازه ای در مدیریت آب داشته اند و همچنان در جایگاه های حساس مدیریت منابع آب کشور نقش تعیین کننده دارند. احداث تونل غیرقانونی و غیرکارشناسی گلاب 2 ازجمله مصادیق آن است که اگر تفکر مدیریت غیرسازه ای (بویژه مدیریت تقاضای آب) حاکم می شد، اساسا نیازی به احداث تونل گلاب 2 آنهم بدون رعایت موازین قانونی و کارشناسی نبود. تونلی که بجز هدر دادن سرمایه های کشور، آینده حیات زاینده رود در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان را در هاله ای از ابهام قرار داده و تهدید جدی برای این رودخانه به شمار می رود و امروز مسببان این تونل برای دور زدن قانون، به انواع توجیهات فریبنده مثل ارتباط دادن موضوع به پدافند غیرعامل روی آورده اند و اخیرأ آنرا در قالب طرح آبرسانی جدید برای 14 شهرستان استان اصفهان مطرح و تلاش می کنند با اخذ مصوبه ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه از شورای اقتصاد، ضربه نهائی را بر پیکر کم جان زاینده رود وارد نمایند.

این درحالیست که سیستم آبرسانی موجود اصفهان که حاصل بیش از چهار دهه سرمایه گذاری عظیم بوده، با انجام اقدامات بهینه سازی و مدیریت تقاضای آب، می تواند پاسخگوی نیاز آتی اصفهان باشد. حال این سؤال مطرح است که آیا تصویب طرح آبرسانی جدید اصفهان با اهداف شرب و صنعت که تنها منبع آب آن تونل غیرقانونی گلاب است و فاقد هرگونه مجوز زیست محیطی است، می تواند وجاهت قانونی داشته باشد؟ آیا صدور مصوبه 215 برای طرح آبرسانی مزبور، دور زدن قانون برای قانونی جلوه دادن تونل گلاب2 نیست؟ و آیا این روند بدعتی خطرناک در آب کشور نخواهد بود که استان های دیگر با الهام گرفتن از آن، از محل بودجه های استانی خود طرح های آبی مورد نظر را اجرا کنند و پس از اجرا تحت توجیهات و عناوین فریبنده به دنبال اخذ مجوزات قانونی باشند؟

جدای اشکالات عدیده ای که در ارتباط با تعریف یک طرح جدید آبرسانی در اصفهان وجود دارد، چگونه محیط زیست کشور و حقابه بران مسیر رودخانه زاینده رود می توانند اجازه دهند این رودخانه برای مصارف شرب و صنعت از بالادست توسط تونل غیرقانونی گلاب منحرف شود؟ جناب آقای وزیر، بیایید برای حفظ انسجام و وحدت ملی، احترام به قانون و رعایت حقوق حقابه بران و بدون توجه به لابی افرادی که تا امروز دائما با توجیه تأمین آب شرب و پدافند غیرعامل و... سعی در قانونی جلوه دادن تونل گلاب 2 و به فراموشی سپردن تخلفات آشکار خود در اجرای این تونل داشته اند، به سوالات زیر که از سر دلسوزی برای حفظ حیات رودخانه زاینده رود و حفظ حقوق ذینفعان مسیر طبیعی زاینده رود مکررأ مطرح شده است، گوش فرا داده و تصمیمی اتخاذ نمائید که در آینده مایه پشیمانی نشود و منفعت کشور در آن باشد نه منفعت عده ای مدیر غیرمسئول!:

آقای چیت چیان! چگونه پاسخ تجمع 20 هزار نفری مردم چهارمحال و بختیاری را می دهید

1) براساس نظام فنی و اجرائی کشور و قوانین برنامه های پنج ساله توسعه، طرحی قانونی تلقی می شود که پیش از اجرا دارای مطالعات مصوب باشد و مجوز تخصیص آب، مصوبه ماده 215 و مجوز زیست محیطی را اخذ نموده باشد. طرح تونل گلاب 2 مستند به نامه دیوان محاسباتدر تاریخ 92/5/24، هیچ یک از مجوزات فوق را ندارد و تنها برای دور زدن قانون آن را یک مصداق پدافند غیرعامل معرفی می کنند. چگونه می توان با توجیه پدافند غیرعامل همه این الزامات قانونی را نادیده گرفت و آنرا قانونی تلقی کرد؟ آیا این اقدام بدعتی برای سایر استان ها نخواهد بود که بدون توجه به الزامات قانونی، پروژه آبی را اجرا و پس از اجرا بدنبال توجیهاتی برای فرار از قانون باشند؟

2) در سال 1392 در جلسه دهم شورای عالی آب و در سال 1393 در جلسه سیزدهم شورای عالی آب به موضوع تونل گلاب 2 پرداخته شده است و در این مصوبات، وزیر نیرو مکلف شده موضوع تونل گلاب 2 را در جلسه مشترک با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری و کارشناسان ذیربط بررسی مجدد نمایند که نه تنها این مصوبه اجرا نشده بلکه با کمال تعجب و تأسف و برخلاف مصوبه شورای عالی آب، در شهریورماه سال 1393، بدون حضور استاندار چهارمحال و بختیاری، یک تفاهم نامه فی مابین معاون آب وزارت نیرو، معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار اصفهان در مورد تونل گلاب 2 امضا می گردد. جنابعالی نسبت به این بی اعتنائی به مصوبات شورای عالی آب و نادیده گرفتن جایگاه قانونی استاندار چهارمحال و بختیاری در تنظیم و امضای تفاهم نامه مذکور چه توضیحی برای شورای عالی آب دارید و جواب مردم استان چهارمحال و بختیاری را که قبل از آن با تجمع 20 هزار نفری به تونل غیرقانونی گلاب اعتراض نمودند، چگونه می دهید؟

3) جنابعالی در جلسه شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری در تاریخ 1395/08/18 صراحتا اعلام فرمودید "تونل گلاب 2 دارای مصوبه شورای عالی آب است و در آینده جریان طبیعی رودخانه زاینده رود نباید وارد تونل گلاب شود". مردم استان چهارمحال و بختیاری انتظار دارند مصوبه شورای عالی آب در مورد قانونی بودن تونل گلاب را ارائه دهید و مشخص نمائید تونل گلاب 2 با ظرفیت بیش از 20 مترمکعب بر ثانیه و پیش بینی دبی بهره برداری در افق 1410  معادل 9.6 مترمکعب بر ثانیه در افق 1420 معادل 14.6 مترمکعب بر ثانیه، چگونه ممکن است به رودخانه طبیعی زاینده رود وابسته نباشد. بویژه آنکه تنها سامانه جدید که برای تونل گلاب اختصاص داده شده، تونل سوم کوهرنگ است کهطبق آمار،منابع آب قابل تأمین برای آن تنها حدود 4 مترمکعب بر ثانیه بوده و این رقم کمتر از یک پنجم ظرفیت تونل گلاب است. آیا این ادعا بجز یک شعار عوام فریبانه نیست؟

4) مطابق ماده 4 قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستائی کشور: "وزارت نیرو مکلف است به منظور جلوگیری از هزینه های بالای تصفیه آب و اتلاف آب شرب، در شهرها و روستاهای بالای دویست خانوار با اولویت مواردی که دارای منابع آبی با کیفیت پایین تر از آب شرب هستند، نسبت به جداسازی آب شرب از سایر مصارف اقدام نماید"، اگر این ماده قانونی برای اصفهان اجرا گردد، سامانه موجود آب شرب اصفهان پاسخگوی نیاز جمعیت افق 1420 استان اصفهان خواهد بود و در این صورت به تعریف طرح جدید آبرسانی اصفهان که بجز تحمیل هزینه های گزاف (بالغ بر 1400 میلیارد تومان) به بیت المال، پیامدهای منفی و جبران ناپذیر زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از بهره برداری تونل گلاب را به دنبال خواهد داشت، نیازی نخواهد بود. چرا این گزینه مد نظر قرار نمی گیرد؟

جناب آقای مهندس چیت چیان وزیر محترم نیرو، جنابعالی خوب می دانید تونل گلاب 2 بدون طی مراحل قانونی و بدون در نظر گرفتن حقوق محیط زیستی رودخانه و بدون رعایت منافع حقابه بران پائین دست، صرفا با نگرش سازه ای احداث شده و در جلسه دهم شورای عالی آب نیز موضوع غیرقانونی بودن این تونل مطرح گردید، و خوب می دانید طرح آبرسانی جدید اصفهان که اخذ مصوبه 215 آن خارج از رویه های معمول مورد پیگیری است، تنها از تونل گلاب مشروب می شود و طرحی که بر پایه یک تونل غیرقانونی بنا گذاشته شود، خود یک امر خلاف قانون خواهد بود، لذا جایگاه قانونی و شرعی جنابعالی حکم می کند از هرگونه اقدام و پیگیری در اخذ مجوز ماده 215 صرف نظر نموده و براساس مصوبه شورای عالی آب کشور، نقش استان چهارمحال و بختیاری را در تصمیم گیری های مربوط به تونل گلاب به رسمیت بشناسید.

بدیهی است مطابق مصوبات شورای عالی آب، بدون اخذ نظر استاندار و کارشناسان استان چهارمحال و بختیاری، هر اقدامی در خصوص موضوعات فوق زمینه نارضایتی و اعتراض گسترده مردم استان چهارمحال و بختیاری را در شرایط حساس فعلی کشور (انتخابات ریاست جمهوری) به دنبال خواهد داشت و این امر حاصلی بجز سلب اعتماد مردم از مسئولین و تخدیش حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال نخواهد داشت.

کمیته صیانت از آب استان چهارمحال و بختیاری

1395/11/7

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۳۱:۳۰

31 Dec 2019