۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۳۵۹۸۳

فاجعه منا، غم‌نامه دیپلماسی ضعیف!/ سعودی‌ها، سرمست از حقوق پایمال شده ایرانیان

حادثه منا بزنگاهی بود که دولت می‌بایست شعار دیپلماسی تعامل و گفتگوی خود با دنیا را محک می‌زد اما نه‌تنها این دیپلماسی پاسخگو نبود که حتی با عدم صدور روادید برای مسئولین ایرانی توسط دولت عربستان این دیپلماسی هم در منا ذبح شد.
فاجعه منا، غم‌نامه دیپلماسی ضعیف!/ سعودی‌ها، سرمست از حقوق پایمال شده ایرانیان
به گزارش جهانبین نیوز؛ اکنون که در آستانه دومین سالروز حادثه تلخ شهادت حجاج در حادثه منا هستیم داغ از دست دادن حجاج ایرانی هنوز برای‌مان تازگی دارد، حاجیانی که در مظلومیت هرچه تمام در این حادثه جان باختند و ندای مظلومیت‌شان هنوز در گوش جهانیان طنین‌انداز است.

حادثه منا بزنگاهی بود که دولت می‌بایست شعار دیپلماسی تعامل و گفتگوی خود با دنیا را محک می‌زد اما نه‌تنها این دیپلماسی پاسخگو نبود که حتی با عدم صدور روادید برای مسئولین ایرانی توسط دولت عربستان این دیپلماسی هم در منا ذبح شد.

دولتی که مترصد تعامل و گفتگو با همه کشورهای دنیا بود اکنون خود را در قبال کشوری همچون عربستان دست و پا بسته می‌دید، زانو زدن وزیر امور خارجه در کنار امیر کویت جهت پادرمیانی برای اجازه حضور مسئولان ایرانی به‌منظور پیگیری اوضاع حجاج ایرانی بر این نگاه تعاملی خط بطلان کشید.

آنچه در این میان راه‌گشا بود و موجب تغییر رفتار جدی آل‌سعود با تهران بر سر پیکر مطهر حجاج کشته شده، گردید سخنان انقلابی و قاطعانه رهبر انقلاب بود، وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نوشهر، حکومت سعودی را تهدید کرد که در صورت پاسخ ایران، این واکنش سخت و خشن خواهد بود، عربستان در رفتار خود تغییراتی جدی ایجاد کرد.

درحقیقت رهبر انقلاب با این بیان قاطع و انقلابی کوتاهی دولت در دیپلماسی را جبران کرد، با این وجود دولت عربستان به کارشکنی‌های خود در قبال حجاج ایرانی ادامه داد که نهایتا منجربه لغو حج سال گذشته حاجیان ایرانی شد.

آنچه طی سال‌های اخیر مشاهده شد نشان می‌دهد دستگاه دیپلماسی ما در دولت جدید درک واقع‌بینانه‌ای از منطقه و تحولات آن ندارد، به همین دلیل طی این مدت نمی‌توان از یک اقدام بزرگ یا تصمیم گره‌گشا از سوی دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به تحولات منطقه‌ای نام برد.

فاجعه منا و رفتار دیپلماتیک ایران در قبال آن یک مورد مناسب است تا براساس آن یک قضاوت واقع‌بینانه و به دور از جانبداری‌های سیاسی و جناحی درباره میزان موفقیت عملکرد آقای ظریف صورت گیرد.

۴۶۴ ایرانی در منا جان خود را از دست دادند اما متاسفانه دستگاه دیپلماسی ایران نه‌تنها نتوانست متناسب با عمق فاجعه تحرکات خود را تنظیم کند، بلکه در بدیهی‌ترین کارکردهای خود نیز معطل ماند و نتوانست روادید حضور هیأت ایرانی در مکه را فراهم کند!

براساس اظهارات آقای ظریف، چهار بار از سعودی‌ها درخواست شد برای حضور هیأت ایرانی روادید صادر کنند اما این درخواست از جانب سعودی‌ها اجابت نشد.

در واقع در فاجعه منا حقیقتا کشور دچار بن‌بست دیپلماتیک شد و این بن‌بست زمانی چون نمک بر زخم مردم عزادار ایران پاشیده شد که وزیر خارجه سعودی به درخواست وزیر امور خارجه ایران برای ملاقات پاسخ رد داد، قطعا این اقدام عادل الجبیر، یک رفتار بچگانه و نشان‌دهنده مسئولیت‌ناپذیری سعودی‌ها بود اما این رفتار بچگانه نافی این واقعیت تلخ نیست که دستگاه دیپلماسی ایران در ماجرای فاجعه منا حتی نتوانست با وزیر خارجه سعودی‌ها ملاقات کند.

در واقع دیپلماسی و دستگاه دیپلماسی در این فاجعه کارکرد درخور و بایسته‌ای برای ایران نداشت و اگر نبود تهدید صریح رهبری خطاب به آل‌سعود، قطعا یک حقارت ملی در ماجرای فاجعه منا به‌وقوع می‌پیوست!

هیچ نظارتی از سوی دولت عربستان برای ساماندهی حجاج صورت نگرفت

یکی از شاهدان عینی حادثه منا در گفت‌وگو با جهانبین نیوز پیرامون حوادث آن روز اظهار کرد: روز حادثه حدود ۱۰ یا ۱۵ کاروان ایرانی در کنار هم در رمی جمرات در حال حرکت بودند، میان ما هم حجاج اتیوپی و نیجریه‌ای حضور داشتند، جمعیت حجاج بسیار بود و در مسیر حرکت آرامی داشتیم، همان پنج سانتی هم که می‌توانستیم حرکت کنیم و به جلو برویم متوقف شد، درهای اطراف‌مان بسته بود و نمی‌توانستیم خود را نجات دهیم.

وی ادامه داد: من در کنار در ورودی چادرهای حجاج الجزائری میان حجاج گرفتار شدم، به در چسبیده بودم و با خودم فکر کردم که اگر این در باز شود قطعا با هجوم جمعیت مرگ من حتمی خواهد بود، ولی به لطف خدا توانستم خودم را نجات دهم.

این شاهد حادثه منا افزود: در خیابانی که عمدتا ایرانی‌ها، آفریقایی‌ها، هندی‌ها و پاکستانی‌ها به سمت جمرات حرکت می‌کنند، کاملا وضعیت غیرعادی محسوس بوده و بهم خوردن حال حجاج از ازدحام، ترافیک، نبود آب اشامیدنی و بسته بودن راه‌های خروجی خیابان بسمت جمرات شرایط ایجاد اتفاق وحشتناک کشتار حجاج را رقم زد.

وی ادامه داد: در آنجا نیروها و سربازان فراوانی بودند اما اگر به جای آن‌ها ۱۰، دکتر می‌آوردند خیلی از کسانی که فوت کردند زنده می‌ماندند، علی‌رغم آنکه عربستان از نیروی هوایی و هلیکوپتر برای خدمات‌رسانی به حج بهره می‌برد، هیچگونه نظارتی بر این بخش که مهمترین و شلوغ‌ترین بخش مناسک حج است صورت نگرفت وگرنه با نظارت هوایی وقتی ازدحام جمعیت مشاهده شد می‌توانستند عقبه جمعیت را قطع و آن ها را به خیابان‌های اطراف و همچنین محل کاروان‌های مصری و آفریقایی اطراف خیابان هدایت کنند.

این شاهد حادثه منا در ادامه به اهمال‌کاری نیروهای عربستان اشاره کرد و بیان داشت: مأموران عربستانی در ابتدای کار هیچ اقدامی انجام ندادند و تا ساعت 18 تا 19 آنقدر معطل کردند که حجاج تلف شدند و بعد هم زنده و مرده را باهم بردند، حادثه منا، حادثه بسیار تلخ و ناگواری بود و در لحظه‌ای کمتر از چند دقیقه پیش آمد، ناگهان درهای جلوی مردم بسته شد و همه حجاج بر هم فشار آوردند.

وی گفت: سعودی‌ها می‌خواهند حادثه منا را به گردن ایرانیان بیندازند و ما را مقصر جلوه دهند، اما وقتی درها بسته شد کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم، حجاج در حال حرکت بودند، اما وقتی یک مرتبه یک سد مانع شود قطعا با جمعیتی که وجود داشت نتیجه‌اش همین می‌شد.

این شاهد عینی اضافه کرد: برخی می‌گویند حجاج در رمی جمرات بر عکس جمعیت در حال حرکت بودند، در جایی که ما بودیم حتی مستقیم هم نمی‌توانستیم حرکت کنیم چه برسد به این‌که بخواهیم بر عکس جمعیت حرکت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها می‌توانم با بازماندگان این حادثه دلخراش ابراز همدردی کنم و از مسئولان می‎خواهیم نسبت به وضعیت حادثه‌دیدگان رسیدگی عاجل کنند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ دیپلماسی که اکنون دولت در پیش گرفته است در هیچ برهه‌ای از زمان و مکان به نیازهای کشور پاسخ‌گو نبوده است، چه در قبال مسائل حساس منطقه در سوریه، عراق و یمن و چه در قبال عزت کشور در مجامع بین‌المللی نتوانسته است آنچه از یک دستگاه دیپلماسی انقلابی برمی آید را برآورده سازد.

اکنون پس از گذشت دو سال از این حادثه دستگاه دیپلماسی نسبت به احقاق حقوق شهدای منا و پیگیری علل حادثه باید به مردم گزارش ارائه نمود.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۰:۳۷

29 Dec 2019