۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۲۳۲۸۳

چرا امر به معروف نميکنيم

اين امرها ونهي ها اثراتي در جامعه دارد که با پديدار شدن اين آثار جامعه اي ايدال بوجود مي آيد جامعه اي که در آن مردم ومومنين کنار هم بدون هيچ گونه دغدغه اي و يا ترسي زندگي مي کنند.
چرا امر به معروف نميکنيم
به گزارش جهانبین نیوز سايت پايگاه خبري تحليلي پيرغار به قلم حجت الاسلام عبدالله رئيسي  نوشت : 

1-    چون به واجب بودن امر به معروف ونهي از منکر توجه نداريم.
با توجه به اينکه آيات وروايات زيادي در موضوع امر به معروف ونهي از منکر وجود دارد دين اسلام از همه افراد جامعه اسلامي مي خواهد که امر به معروف ونهي از منکر کنيد ولي نسبت به اين موضوع احساس مسوليت نمي شود.

2-    چون مي ترسيم
ترس از لطمه اجتماعي  ترس از بي تاثير بودن.از درگيري ومشاجره .....باعث مي شود که اين واجب ترک شود.

3-    چون نتايج ويرانگر ترک امر به معروف ونهي از منکر را نمي دانيم
از جمله:1-تسلط اشرار وعدم استجابت دعا2- فراگير شدن عذاب3-بغض ولعن خداي متعال4-نقصان روزي که تمامي اين نتايج ويرانگر در روايات گفته شده است.

4-    چون نا اميد هستيم
آنهايي که اين واجب الهي را ترک مي کنند فکر ميکنند بدي وبدان اگر در جامعه زياد باشند وکثرت داشته باشد اينها ديگر غلبه کرده اند در صورتي که اين تصور غلط است چون اگر چنين فکري درست باشد اغلب انبيا بايد دست از تبليغ وامر به معروف ونهي از منکر مي کشيدند.

5-      چون صبر و حوصله نداريم
از جمله آفات باز دارنده امر به معروف ونهي از منکر ما نداشتن صبر وبي حوصلگي است که گاهي ناشي از بي اعتنايي در جامعه مي باشد.

امام کاظم (ع) مي فرمايد.
إِياكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا يمْنَعَانِكَ مِنْ حَظِّكَ مِنَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ
از تنبلي و بي حوصلگي بپرهيز زيرا که اين دو خصلت تو را از بهره دنيا و آخرت باز مي دارند

6-  چون خجالت مي کشيم
گاهي علت سکوت رها کردن امر به معروف ونهي از منکر خجالت کشيدن است واين خجالت کشيدن ناشي از خود کم بيني واحساس حقارت وعدم اعتماد به نفس سرچشمه مي گيرد.

يک فرد خجالتي هميشه دلهره دارد ومي ترسد توسط ديگران دست کم گرفته شود واين حالت رفتاري براي انسان مثل پرنده اي است که در قفس نگه داشته شده يعني او مي خواهد حرف بزند ولي نمي تواند ودر پشت تعارفات بيش از حدي که دارد مخفي مي شود ونهايتا منکري را ميبيند و تذکر نميدهد.

7- چون عذر بهانه تراشي مي کنيم توجيه ميکنيم خودمان را

8- چون شيوه هاي آنرا بلد نيستيم
امام خميني (ره)مي فرمايند:يادگرفتن شرايط امر به معروف ونهي از منکر وموارد  واجب بودن يا  واجب نبودن آن وموارد جواز يا عدم جواز آن واجب است تا در امرونهي به منکر نيفتد(تحرير الوسيله)

9- چون آن را به گردن ديگران مي اندازيم

10- چون بهانه شرعي مي آوريم

ضرورت امر به معروف ونهي از منکر
پيامبر اکرم(ص)فرمودند :خداي تعالي از کسي که ادعاي ايمان دارد ولي ضعيف است وايمان واقعي ندارد بيزار است. سوال شد :آن ضعيف الايمان که دين ندارد کيست؟ فرمودند کسي که نهي از منکر نمي کند(کافي /ج 5/ص59/ح15)

دليل اين همه اهميت در آيات و روايت چيست؟
چون اين امرها ونهي ها اثراتي در جامعه دارد که با پديدار شدن اين آثار جامعه اي ايدال  بوجود مي آيد جامعه اي که در آن مردم ومومنين کنار هم بدون هيچ گونه دغدغه اي ويا ترسي زندگي مي کنند واين جامعه هميشه يک جامعه زنده است ودائما مانند يک موجود زنده.هوشيار ومقاوم باقي مي ماند ودر صورت عدم امر ونهي در جامعه(مثل بدن انساني که در مقابل ميکروب هاي بيماريزا که با تکثير وانتشار آنها در تمام بدن انسان را دچار ضعف مي کند)مي باشد وجامعه را دچار مشکلاتي ميکند.

انتهای پیام1020ج /590
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۴۲:۲۰

7 Jan 2020