۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۳۲۸۲۳
مرور مهمترین وعده اقتصادی آمریکا/

نسخه ایرانی که ترامپ برای اقتصاد آمریکا پیچید/ شعار ترامپ در روز تحلیف؛ خرید جنس آمریکایی؛ استخدام افراد آمریکایی

ترامپ نسخه ای را برای اقتصاد ورشکسته آمریکا پیچیده است که سالهاست کارشناسان اقتصادی ایران اهمیت آن را هشدار می دهند. اقتصاد پیچیده آمریکا به مرحله اقتصاد مقاومتی رسیده است اما واقعیت این است که آیا سرمایه داران آمریکایی منفعت واردات را به زحمت تولید داخلی ترجیح خواهند داد یا خیر؟
نسخه ایرانی که ترامپ برای اقتصاد آمریکا پیچید/ شعار ترامپ در روز تحلیف؛ خرید جنس آمریکایی؛ استخدام افراد آمریکایی
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ۲۰ ژانویه مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حالی برگزار شد که تظاهرات اعتراضی در اقصی نقاط آمریکا نسبت به روی کار آمدن ترامپ برپا شد.

ترامپ اگرچه شاید در ظاهر مخالفان زیادی دارد و تصاویری که تا کنون از وی منتشر شده بیشتر جنبه طنز آمیز و غیر جدی بودن وی را به نمایش گذاشته است اما سیاست های کلانی را که در زمینه اقتصاد کشورش در نظر دارد شاید فراتر از افکار یک دیوانه باشد.

سال هاست که اقتصاد آمریکا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما «ترامپ» وعده داده تا رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا را از سطح فعلی آن که ۲ درصد است به ۵ تا ۶ درصد افزایش دهد. برخی این ادعای ترامپ را با ادعاهای روحانی در ۱۰۰ روزه اول دولت مقایسه می کنند وعده هایی که به خاطر جلب توجه مردم و جمع کردن آرا داده شده بود اما در حقیقت و در عمل قابل اجرا نبود.

بانک‌های «وال‌استریت» پیش‌بینی کردند که امکان رسیدن به چنین رشدی حداقل در نخستین سال آغاز به کار دولت «دونالد ترامپ» میسر نخواهد آمد.

همچنین موسسه تحقیقاتی «مورگان چیس» رشد اقتصادی ۱.۹ درصدی را برای سال آینده آمریکا پیش‌بینی کرده است؛ ضمن اینکه «ولز فارگو» و «گلمن ساچ» هر کدام رشد اقتصادی ایالات متحده را برای سال ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۲.۱ درصد و ۲.۲۵ درصد برآورد کرده‌اند.

البته بانک «گلمن ساچ» و «UBS» هم رشد شاخص بورس آمریکا را در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال قبل از آن، فقط با ۲.۴ درصد افزایش پیش‌بینی کرده‌اند.

با این حال نسخه ای که امروز دونالد ترامپ برای نجات کشورش پیچیده است بسیار با نسخه ایرانی وعده های اقتصادی روحانی متفاوت است، روحانی اگرچه سعی داشت بهبود اقتصادی فراهم کند اما به خاطر واردات بی رویه واحد های تولیدی زیادی به نابودی کشیده شد و حتی تولید ملی در بسیاری از موارد در رقابت با واردات حذف و مجبور به شکست شد.

اما ترامپ اعتقاد راسخی به تولید ملی دارد؛ ترامپ در روز تحلیف خود از همه خواست کالا‌های آمریکایی بخرند و به استخدام افراد آمریکایی بپردازند؛ این صحبت های ترامپ سر ار از طعنه بود چرا که بسیاری از حامیان ترامپ کلاه‌های قرمزرنگ بیسبالی بر سر داشتند که در چین، ویتنام و بنگلادش تولید شده بود. این کلاه‌ها یکی از نشان‌های پیام «آمریکا را دوباره عالی کن» را با خود یدک می‌کشیدند.

این در حالی است که کلاه‌های ترامپ که در وبسایت رسمی انتخاباتی او به فروش می‌رسد، در آمریکا تولید شده‌اند و ۲۵ تا ۳۰ دلار قیمت دارند. اما کلاه‌هایی که دیروز به وسیله فروشندگان در خیابان‌های واشینگتن عرضه می‌شد، ۲۰ دلار قیمت داشتند و در خارج از آمریکا تولید شده بودند.

ترامپ در سخنرانی تحلیف خود، از ادبیاتی حمایت‌گرانه و آتشین استفاده کرد. وی در بخشی از اظهاراتش گفت: «از این لحظه به بعد، قرار است آمریکا اولویت اول باشد. ما از دو اصل ساده تبعیت خواهیم کرد: خریدن جنس آمریکایی و استخدام افراد آمریکایی.»

ترامپ امروز نسخه ای را برای اقتصاد ورشکسته آمریکا پیچیده است که سالهاست کارشناسان اقتصادی ایران اهمیت آن را هشدار می دهند. اقتصاد پیچیده آمریکا به مرحله اقتصاد مقاومتی رسیده است اما واقعیت این است که آیا سرمایه داران آمریکایی منفعت واردات را به زحمت تولید داخلی ترجیح خواهند داد یا خیر؟

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۰۶:۰۰

30 Dec 2019