۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۳۸۵۳۹
حمایت از تولید ملی راه نجات از تنگه های اقتصادی:

جوش و خروش جوشکاران هفشجانی!/ برتری صنعت کاران گمنام داخلی بر مدعیان پرآوازه خارجی!

آوازه تبحر جوشکاری مردم هفشجان به گونه ای است که بیشترین و دقیق ترین جوشکاری های پروژه های مهم کشور در زمینه های لوله های انتقال گاز، نفت و ... به آنها سپرده می شود.
جوش و خروش جوشکاران هفشجانی!/ برتری صنعت کاران گمنام داخلی بر مدعیان پرآوازه خارجی!
به گزارش جهانبین نیوز، امروزه صنعت جوشکاری در بازارهای جهانی نقش پررنگی یافته که دلیل اصلی آن را می توان در کاربردی دانست که، این روش اتصال در سایر صنایع پیدا نموده است.

خطوط انتقال ، ساختمان سازی، کشتی سازی و ماشین سازی از جمله صنایعی هستند که جوشکاری نقشی تعیین کننده در فرآیند شکل گیری محصول آنها برعهده دارد؛ اهمیت اقتصادی جوشکاری تا حدی است که گفته می شود بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص صنعتی کشورهای مختلف با جوشکاری مرتبط است.



به عبارتی جوشکاری دیگر صنعتی نیست که محدود به جوش دادن چند تکه فلز به یکدیگر باشد، بلکه همزمان با پیشرفت‌های عظیم صورت گرفته در صنایع گوناگون، صنعت جوشکاری و تجهیزات مربوط به آن نیز رشد قابل توجهی پیدا کرده و انتظار می‌رود که این روند در سال‌های آتی کماکان ادامه یابد.

هفشجان شهر صنعتگران

هفشجان شهری است  در ۱۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری که در آن بیش از ۷۰ درصد مردم شهر به شغل جوشکاری مشغول بوده و تبحر مردم در این حرفه به گونه ای  است که بیشترین پروژه های مهم کشور در زمینه های لوله های انتقال گاز، نفت و... به آنها سپرده می شود و شهر هفشجان به صنعتگران مشهور شده است.



جلیل فتحی یکی از جوشکاران جوان هفشجانی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار داشت: ۱۲ سال در این حرفه مشغول به فعالیت هستم و سابقه جوشکاری در زمینه های مختلف را دارم.

به گفته وی، بسیاری از پروژه های مجتمع های نفت و گاز پارس جنوبی پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس و طرح‌های خطوط لوله سراسر کشور توسط جوشکاران هفشجانی برپا شده است، جوش استیل، کربن، کاپرنیک و آرگون از انواع جوشکاری حرفه ای است که هفشجانی ها در ارائه آن تبحر دارند.



نبود حقوق و مزایای کافی مشکل اساسی جوشکاران هفشجانی

وی به مشکلات جوشکاران این شهر پرداخت و گفت: بسیاری از افراد با بیش از ۴۰ سال سابقه در این حرفه هنوز بازنشسته نشده و حق و حقوق بیمه خود را دریافت نکرده‌اند و در سال‌های اخیر نیز به دلیل تحریم‌ها مواد اولیه این کار کم شد و با توجه به کم شدن تعداد پروژه‌ها و نیروی کار زیاد، حقوق‌ها کاهش یافت و این مشکل بر کیفیت جوشکاری تاثیر گذاشته است.

فتحی در ادامه اظهار کرد: به دلیل دودی که از الکترود خارج و وارد سیستم تنفسی و گوارشی جوشکار می‌شود، آنها در معرض خطر هستند، همچنین این حرفه روی عملکرد چشم جوشکاران تاثیر منفی دارد، اما متاسفانه با تمام سختی‌هایی که مطرح شد هیچ مزایا و سختی کاری برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به تعداد زیاد جوشکاران هفشجانی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند گفت: با وجود این تعداد نیروی فنی و تخصصی، اتحادیه ای برای حمایت و پیگیری مشکلات این قشر وجود ندارد و متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از افراد به دلیل نبود اتحادیه با مشکلات زیادی در خصوص دریافت مطالبات، امنیت شغلی و... روبرو می شوند.

وقتی غیرت حرفه ای شان به جوش می آید ، ماهرترین جوشکاران جهان هم از پسشان برنمی آید.

فتحی با بیان اینکه مهم ترین جوش ، جوش پاس یک است افزود: مدتی جوشکاران ترکیه ای این کار را انجام می دادندکه این امر به نیروهای جوشکار هفشجانی برخورد، که چرا این کار توسط سایر کشورها صورت می گیرد، به پیشنهاد جوشکاران هفشجانی قرار شد در مسابقه ای کیفیت جوش ها مقایسه و هرکدام که بهتر بود ، کار را انجام دهند، پس از ایکس ری جوش ها ، مشخص شد که جوشکاران هفشجانی از جوشکاران ترکیه ای ومالزی جوش با کیفیت تری را ارائه داده اند.

طرح های عظیم و ملی که به دست توانای ۶۰۰۰ استاد کار هفشجانی تکمیل و به بهره برداری رسید، خارج از مرزها نیز از هنر ۲۰۰۰ صنعتگر هفشجانی بهره برده اند.

قصه ذوق وهنر هفشجانی ها به اینجا ختم نمی شود، نثار جان مردمان دیار هفت شجاعان در راه صنعت کشور ، مانند کسانی است که ۳۷ سال پیش برای دفاع از کیان وناموس ایران اسلامی به فیض شهادت رسیدند.
همیشه یادمان می ماند که  این دلاور مردان عرصه صنعت ، جان فدا کردند تا پرچم ایران همیشه در اهتزاز باشد.

گزارش از امیر کیوانی هفشجانی
انتهای پیام/1027ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۵۷:۵۶

27 Dec 2019