۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۳۴۴۸۹

رشد 37 درصدي مهاجرت پرندگان به تالاب‌هاي چهارمحال و بختياري

مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختیاری به مناسبت 10 مي ميلادي مطابق با 20 ارديبهشت ماه باعنوان روز جهاني پرندگان مهاجر گزارشي از وضعيت تالاب ها و مهاجرت پرندگان به اين استان را ارائه داد.
رشد 37 درصدي مهاجرت پرندگان به تالاب‌هاي چهارمحال و بختياري
به گزارش  جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ سفرهاي منظم فصلي که بسياري از گونه‌هاي پرندگان که ممکن است در پاسخ به تغييرات آب و هوا، دسترسي به مواد غذايي، و يا زيستگاه انجام شود کوچ يا مهاجرت پرندگان نام دارد.

اين مهاجرت بصورت يک سيکل انجام مي شود به نحوي که پس از بلوغ جوجه ها با سرد شدن مناطق شمالي و طبيعتاً کاهش منابع غذايي پرندگان به مناطق گرم تر جنوب مهاجرت مي‌کنند و اين مهاجرت نهايتاً به بازگشت به مناطق شمالي تخم گذاري و جوجه آوري مي انجامد اين پرندگان عمدتاً از شش مسير ازمناطق سيبري، اروپاي شمالي و کشورهاي اسکانديناوي وارد کشور مي شوند و اغلب در تالابهاي شمالي توقف نموده به تدريج به ساير استانها مهاجرت ميکنند.

براساس آخرين فهرستي که در مجلات علمي چاپ شده، ۵۳۵ گونه پرنده در کشور داريم و اين ميزان يعني يک سوم پرندگان دنيا، اين تعداد متعلق به ۸۰ خانواده و ۱۰ راسته اند که حدود ۳۲۰ گونه از آنها در ايران زادآوري مي‌کنند، ۹۰ گونه مهاجر زمستانه، ۲۴ گونه مهاجر عبوري و بقيه هم جزو پرندگان کمياب، اتفاقي و رها شده از قفس و غيره هستند.

اگر بخواهيم آماري بگوييم حدود ۷۰درصد پرندگان ايران مهاجرند که يا در زمستان وارد ايران مي شوند يا در فصل تابستان براي زادآوري به اين کشور مي‌آيند.
مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال وبختياري در ارتباط با "روز جهاني پرندگان مهاجر" گفت: ۱۰ مي ميلادي مطابق با ۲۰ ارديبهشت ماه به عنوان "روز پرندگان مهاجر" نام‌گذاري شده است.

شهرام احمدي شعار سال ۲۰۱۷ براي اين روز را "دنياي سالم براي پرندگان مهاجر و انسانها" معرفي کرد و افزود: اين روز براي افزايش توجه جهاني به مقوله پرندگان مهاجر و اهميت آن انتخاب شده است.

وي انجام فعاليت هاي آموزشي و تنوير افکار عمومي در ارتباط با پرندگان مهاجر در اين مناسبت محيط زيستي را بسيار موثر دانست و تصريح کرد: با اقدامات حفاظت محيط زيست استان هم اکنون شاهد رشد چشمگير مهاجرت و حتي لانه گزيني پرندگان در اين استان هستيم.

احمدي اظهار داشت: با داشتن تالابها و آبگير هايي نظير؛ تالاب چغاخور، گندمان، علي آباد، سولقان و ... که در يکي از مسيرهاي مهاجرتي پرندگان در کشور قرارگرفته اند، همه ساله از ابتداي سال شاهد مهاجرت گونه هاي متفاوت پرنده به استان هستيم.

مديرکل حفاظت محيط زيست استان از‌جمله اين پرندگان را مرغابي‌ها، قو، اردک سرسبز، اردک سرحنايي، اردک اره‌اي، لک لک، پاشلک، کشيم، دُرنا و آبچليک‌ها عنوان کرد و بيان داشت: از منظر گردشگري طبيعي (اکوتوريسم) حضور اين پرندگان در طبيعت بکر و زيباي چهارمحال و بختياري صحنه هاي بي بديل و استثنايي را براي علاقه مندان محيط زيست به نمايش مي‌گذارد.

وي اذعان کرد: با انجام اقدامات اصلاحي، احياء و عمراني و مديريتي توسط حفاظت محيط زيست استان در سطح تالاب ها بويژه تالاب گندمان، روند افزايشي مهاجرت پرندگان به استان به نحوي بوده که در سال جاري حدود ۴۵ هزار پرنده به آبگيرهاي استان مهاجرت کرده‌اند.

مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختیاری گفت: اين تعداد نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد را نشان مي‌دهد.

احمدي در رابطه با احياي تالاب گندمان تصريح کرد: علي رغم کاهش بارندگي در استان، امسال براي اولين بار تالاب گندمان به طور کامل (۱۰۰ درصد) آبگيري شده است.

وي افزود: تالاب چغاخور نيز، جزو آن دسته از تالاب هاي کشور است که "طرح مديريت جامع" دارد. احمدي ابراز اميدواري کرد که با اجراي طرح مديريت جامع تالاب چغاخور شاهد افزايش شمار پرندگان مهاجر به استان در سال هاي آتي نيز باشيم.

شايد بد نباشد بدانيد رکورد طولاني ترين مسافت پرواز در مهاجرت را در دنيا معمولا متعلق به پرستوهاي دريايي قطبي مي‌دانند. اين گونه که از نزديکي قطب شمال تا نزديک قطب جنوب پرواز مي کند مسافتي حدود ۳۰ هزار کيلومتر را طي مي‌کند.

برخي گونه ها در اقيانوس آرام، مثل تليله و سليم حدود ۵ تا ۷ هزارکيلومتر را بدون توقف پرواز مي‌کنند. براي چنين فاصله اي اين پرندگان بايد ۱۰۰ ساعت بي وقفه پرواز کنند.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۴۲:۲۴

26 Dec 2019