۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۴
کد مطلب : ۱۰۸۰۹

دانشجویان سفیران دانش هستند و دانش منشاء قدرت

۱۶ آذر یادآور رشادتهای دانشجویان اندیشه مداری است که در گذر زمان فریاد ضد استکباری ملت ایران را به گوش جهانیان رسانده اند دانشجویان سفیران دانش هستند و دانش منشاء قدرت.
دانشجویان سفیران دانش هستند و دانش منشاء قدرت
داشتن روحیه جستجو و تحقیق، تفکر انتقادی و نوشتاری بر مبنای اصلاح و ارتقاء، تامل مبتنی بر فرایند انجام فعل و همچنین تفکر قبل از گفتار لازمه فعالیتهای علمی دانشجویان است.

از آنجا که دانشگاه در تمام کشورهای دنیا نماد علم و معرفت است و دانشجویان حاملان پرچم دانش هستند بزرگداشت روز دانشجو زمانی مفهوم واقعی خود را خواهد یافت که زمینه ها و اهداف برگزاری روز دانشجو برای عموم مردم به خصوص نسل جوان و دانشجویان تبیین شود.

با بررسی اجمالی زمینه ها و اهداف بزرگداشت ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو روشن می شود که مهمترین زمینه های این یزرگداشت عبارتند از:

۱- تجلیل از شخصیت همه دانشجویان و جوانان فهیمی که با غیرت تمام در برابر زیاده خواهی استکبار ایستادگی کرده از بذل جان در این راه دشوار دریغ نکردند شهیدان دانشجویی که در اعتراض به سردمداران استکبار در سالهای خفقان پهلوی سکوت را شکستند و در جبهه حقیقت بردباری کردند اصلی ترین نقش را در این زمینه ایفا کردند.

۲- حضور حماسی نسل جوان در استمرار خط سرخ شهیدان ۱۶ آذر موجب شد روحیه جوانمردی جوانان این مرز و بوم به نسل های بعدی سرایت کند و شورآفرینی این قشر مهم فرهنگی در طول پیروزی انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس چنان به اوج شکوفایی برسد که اصلی ترین فرماندهان نیروهای مردمی و بزرگترین شهدای دفاع مقدس از میان دانشجویان بپا خیزد.

۳- نقش آفرینی جوانان دانشجو به این مباحث ختم نشد و در جنگ نرم از سوی فرمانده کل قوا لقب افسران جنگ نرم را به عنوان مدالی پر افتخار دریافت کردند این افتخارات جوانان پرشور سرزمینی که تمدن کهن آن نشان از عمق درک و شعور والای ایشان دارد باید عملاً از سوی مردم و مسئولان مورد تجلیل قرار گیرد و به شعار و تعارفات معمول ختم نشود.

اما اهداف بزرگداشت روز دانشجو که عالی ترین آنها می تواند در موارد ذیل خلاصه شود عبارتند از:

۱- حفظ هویت مستقل نسل جوان به ویژه دانشجویان در طوفان های سهمگین تبلیغات رسانه های مغرض.

۲- صیانت از تفکر مقاومت در برابر ستمگران زورگوی دنیا

۳- بیدار کردن غفلت زدگان و خود باختگان در غرقاب مشغله های مادی با بزرگداشت مقام و ارزش والای معنویت و ایثار جوانان این مرز و بوم

۴- پاسداشت غرور ملی و خودباوری در عرصه منازعات علمی و فرهنگی و بین المللی

با وجود این متاسفانه بعضی از سیاست های اجرایی برخی مسئولان فرهنگی و دانشگاهی چه در نگاه کلان سیاستگذاری و چه در سطح اجرایی در طول سالهای متمادی با مباحث یاد شده اصطکاک داشته و القای فرهنگ خودباوری و هدف گذاری رشد علمی و ارتقای دانش فنی و دستیابی به اهداف بلند دیگر در این مسیر را دشوار می کند.

نکاتی که ذهن های مردم و دانشجویان را مغشوش می نماید و دستیابی به آرمانهای جوانان دانشجو را مختل می کند می تواند مشکلاتی همانند مسائل ذیل باشد:

۱- بی توجهی سیاست ها و اقدامهای مسئولان مربوط به تهاجم فرهنگی که امروزه به تدریج رنگ ابتذال به خود می گیرد این در حالی است که انتظار می رود حداقل دانشگاهها به عنوان مقدس ترین نهادهای علمی از تاخت و تاز جریان های ضد فرهنگی و ابتذال به دور باشد.

۲- اعتماد نکردن به نسل جدید دانشجو در تحول آفرینی مثبت و تضعیف روحیه اعتماد به نفس در میان افسران جنگ نرم.

۳- نگاه سخیف مشتری گونه به جوانان دانشجو در دانشگاههای غیر انتفاعی یا دولتی که ارزش دانشجو را در حد یک منبع درآمد برای تامین بودچه دانشگاه تنزل می دهد.

۴- به علت محدودیتهای مالی و بحران هایی چون احتمال تعطیلی برخی از دانشگاهها برخی از متولیان آموزش عالی به صورت رقابتی اقدام به تاسیس رشته های کارشناسی ارشد و جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی نموده و شیوع رشته های فوق لیسانس و دکتری در ابعاد گسترده و غیر منطقی موجب تنزل کیفیت تحصیلات تکمیلی و سطحی نگری در آموزش، پژوهش و پایان نامه های کارشناسی ارشد و حتی گاهی دکتری در چنین دانشگاههایی شده است.

صوری بودن هیئت علمی برای تصویب رشته ها و کمبود ضروری ترین زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی مانند کتابخانه، استاد راهنما و استاد مشاور از این معضلات است.

۵- تطابق نداشتن مشاغل فارغ التحصیلان دانشگاهی با رشته های تحصیلی و سنخیت نداشتن برخی از شغل ها با روحیه و تحصیلات این فارغ التحصیلان موجب می شود علاوه بر کاهش انگیزه نسل جوان در جدی گرفتن تحصیلات در برخی موارد آنها مورد استهزاء نیز قرار بگیرند.

هر چند مشکلات دانشگاهیان اعم از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه ها به موارد بیان شده محدود نمی شود اما از باب مشت نمونه خروار برخی از آن ها بیان شد. به نظر می رسد چنان چه تدبیر مسئولان امر در ساماندهی این موارد موفق باشد میلیون ها جوان دانشجوی این مرز و بوم می توانند ضمن نیل به اهداف بلند آرمان های استقلال طلبانه عزت و افتخار ایران عزیز را روز افزون نمایند.

باور ما این است همچنان که رسول اکرم (ص) فرمودند:"اگر دانش در ثریا باشد ایرانیان می توانند به آن دست یابند." و دوردست ترین اهداف برای جوانانی که مشتاق ادامه راه پر شور شهیدان جهاد علمی هستند قابل دسترسی است.
دکتر کیانوش پورافکاری- استاد دانشگاه
بام ایران خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۱۸:۳۹

19 Jan 2020