۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۲۱۸۸۹
خبرگزاری فرانسه؛

اروپا درآرزوی جایگزینی گاز ایران به جای روسیه

اتحادیه اروپا امیدوار است که در صورت دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای که تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند، با واردات گاز ایران به وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه خاتمه دهد.
اروپا درآرزوی جایگزینی گاز ایران به جای روسیه
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرگزاری جام، «میگوئل آریاس کانته»، کمیسر امور انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا در ریگا، پایتخت لتونی گفت که واردات گاز ایران یکی از اولویت‌های اتحادیه‌ی اروپا است.

به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا قصد دارد از خطوط لوله‌ی گاز کریدور جنوبی، شامل خط لوله‌ی ترنس آدریاتیک موسوم به تاپ، برای انتقال گاز از طریق ترکیه به جنوب اروپا استفاده کند.

خطوط لوله‌ی گاز موسوم به کریدور جنوبی، طرحی ابتکاری است که توسط کمیسیون اروپا برای انتقال گاز از کشورهای حوزه‌ی دریای خزر و خاورمیانه به اروپا راه‌اندازی شد.

این پروژه قرار است از سال ۲۰۱۹ میلادی عملیاتی شود و انتظار می‌رود که در مرحله‌ی نخست، هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به بلغارستان و یونان منتقل کند.

یک منبع در کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی ۲۸ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا اذعان کرده است که انتقال این میزان گاز کافی نخواهد بود.

در همین حال، یک مقام ناشناس اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، اعلام کرده است که درصورت لغو تحریم‌ها و واردات گاز ایران، ظرفیت گاز انتقالی می‌تواند تا ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش بیابد و این بسیار قابل توجه است.

پیش از این، لیزا گیورت، سخنگوی طرح اجرای خط لوله گازی ترنس آدریاتیک اعلام کرده بود که در صورت لغو تحریم‌ها علیه ایران، درهای ورود و مشارکت در این طرح به روی سهامداران ایران باز است.

با توجه به این‌که بحران اوکراین در سال‌های اخیر موجب تیره و تار شدن مناسبات میان اتحادیه‌ی اروپا و روسیه شده است، اروپا در تلاش برای افزایش مسیرهای عرضه‌ی انرژی به کشورهای اروپایی است. چرا که در حال حاضر روسیه حدود یک سوم از نیاز گاز اتحادیه‌ی اروپا را تامین می‌کند.

ایران همواره به عنوان یک منبع گاز در اولویت اروپا بوده، اما تحریم‌های بین المللی اعمال شده بر کشور مانعی بر سر راه همکاری بین دو طرف در زمینه انرژی بوده است.

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۲۶:۳۵

30 Jan 2020