۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۳۸۱۶۰
يکسال پس از قول افتتاح تونل زره توسط استاندار سابق

تونل زره در سال 96 هم نیمه‌تمام ماند!

تونل زره که طبق قول مسئولان استاني قرار بود تا پايان سال 96 راهگشاي ارتباط بخش مرکزي کيار و بخش ناغان باشد بعد از 9 سال فقط 800 متر از 1400 متر طول آن حفاري شده است.
تونل زره در سال 96 هم نیمه‌تمام ماند!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کيار بيدار مردادماه سال ۱۳۹۵ استاندار سابق استان چهارمحال و بختياري در سفري به شهرستان اردل و سد کارون چهار از افتتاح تونل زره در سال ۱۳۹۶خبر داد اما علي رغم نزديکي روزهاي پاياني سال ۱۳۹۶ نه تنها خبر از افتتاح تونل زره نيست که حتي عمليات حفاري آن هنوز به پايان نرسيده است و چشم مردم شلمزار و ناغان منتظر به احداث اين راه ميانبر است.

 
قاسم سليماني دشتکي بعدازظهر پنج شنبه هفتم مرداد ۱۳۹۵ در بازديد از تونل زره اظهار داشت: تونل زره تونل اصلي جاده شهرکرد به سمت سد کارون چهار و استان خوزستان است.

استاندار سابق چهارمحال و بختياري عنوان کرده بود: طول کل تونل زره يک هزار و ۴۰۰ متر است که از اين ميزان تاکنون ۸۰۰ متر حفاري شده است.
 
يک سال و نيم از وعده استاندار سابق چهارمحال و بختياري گذشت و وعده وي به سرانجام نرسيد در حالي که قاسم سليماني ديگر استاندار استان چهارمحال و بختياري نيست و سکان استانداري اين استان در اختيار اقبال عباسي قرار گرفته است اما همچنان مردم دو شهر ناغان و شلمزار و دو بخش ناغان و کيار اميدوار به احداث تونل زره و البته جاده هاي دسترسي هستند تا با ايجاد اين مسير ارتباطي جاده تاريخي دز پارت که زره هم بخشي از آن جاده تاريخي است بار ديگر احياء شود.
 
اهميت احداث تونل زره چيست؟

تونل زره که در زير کوه سوخته و گردنه زره در حال حفاري است دو شهر پر جمعيت شهرستان کيار و استان چهارمحال و بختياري يعني شلمزار مرکز شهرستان کيار و بخش مرکزي کيار و ناغان مرکز بخش ناغان را به يکديگر به صورت مستقيم متصل مي نمايد.
 
شلمزار با جمعيتي بالغ بر ۷ هزار نفر و ناغان هم با جمعيتي نزديک به اين عدد و از سويي اهالي روستاهاي بخش ناغان و منطقه مشايخ ازجمله کساني هستند که در وهله اول از اثرات مثبت احداث تونل زره بهره مند مي شوند چراکه در صورت احداث تونل زره ضمن افزايش تردد جاده اي از مسير شلمزار، ناغان، کارون چهار، ايذه بار ترافيکي فعلي در جاده بروجن لردگان کاهش مي يابد و از سويي ديگر يکي از زيباترين مسيرهاي گردشگري استان چهرامحال و بختياري که در پايان به استان خوزستان منتهي مي شود در دسترس مسافران قرار مي گيرد.

ديگر اثر مثبت احداث اين تونل کمک به کاهش مصرف سوخت است چراکه با کاهش مسير ارتباطي شهرکرد ناغان از ۷۰ به ۳۵ کيلومتر بي شک مصرف سوخت خودروهاي در حال تردد از اين مسير کاهش چشمگيري مي يابد.

کاهش تصادفات جاده اي در ديگر مسيرهاي ارتباطي استان چهارمحال و بختياري و کمک به توزيع بار ترافيک جاده اي نيز ازجمله کارکردهاي تونل زره است که در صورت تکميل و بهره برداري از آن شاهد اين مزيت نيز هستيم.

پروژه احداث تونل زره چقدر پيشرفت داشته است؟

پيمانکار اجراي پروژه زره در گفت‌وگو با خبرنگار کيار بيدار گفت: احداث و بهره برداري از تونل زره همراه با عمليات اجراي جاده هاي دسترسي به ۳۰ ميليارد تومان اعتبار نيازمند است در حالي که محل تامين اعتبارات اين پروژه اعتبارات استاني در نظر گرفته شده است و اگر تامين اعتبار اين پروژه به اين شکل ادامه يابد مردم بايد تا ساليان دراز بايد چشم انتظار بهره برداري از تونل زره بمانند.

پيمانکار پروژه تونل زره با اشاره به اين مساله که اجرا و تکميل تونل زره و ۸/۵ کيلومتر از جاده هاي ارتباطي آن به ۳۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد گفت: اجراي پروژه زره از سال ۸۷ آغاز و از ۱۴۰۰متر طول تونل پس از تحويل پروژه به سه شرکت پيمانکار فقط ۸۰۰ متر آن حفاري شده است.

محمدي با انتقاد از عدم وصول مطالبات خود بابت اجراي ۶۰۰ متر از حفاري اين تونل گفت: ۲/۵ ميليارد از اين پروژه طلبکاريم و فقط ۸۰۰ ميليون آن تامين اعتبار شده است.

طبق گفته مسئولان استاني قرار بود زره تا پايان سال ۹۶ مورد استفاده مردم قرار گيرد اما آنچه مشهود است آن است که خواست و عزم جدي براي تکميل اين پروژه وجود ندارد.

گزارش: مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۴۱:۳۰

27 Dec 2019