۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴
کد مطلب : ۱۷۳۷۰
وزارت بهداشت در نامه اي به ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خواستار شد

رديابي سوسيس خوك در بازار داخلي

در حالي كه محاسن و فوايد فراوان بهداشتي غذاهاي حلال بسياري از غير مسلمانان را هم مشتري اين نوع از غذاها كرده و در حال حاضر برندي تحت عنوان «حلال» ‌در دنيا شكل گرفته است، ‌توزيع كنسرو سوسيس گوشت خوك در برخي سوپر‌ماركت‌ها موجب شده است تا وزارت بهداشت در نامه‌اي به ستاد مبارزه با قاچاق كالا براي جلوگيري از توزيع و جمع‌آوري اين كنسروها اقدام كند.
رديابي سوسيس خوك در بازار داخلي
به گزارش جهانبین نیوز، در حالي كه محاسن و فوايد فراوان بهداشتي غذاهاي حلال بسياري از غير مسلمانان را هم مشتري اين نوع از غذاها كرده و در حال حاضر برندي تحت عنوان «حلال» ‌در دنيا شكل گرفته است، ‌توزيع كنسرو سوسيس گوشت خوك در برخي سوپر‌ماركت‌ها موجب شده است تا وزارت بهداشت در نامه‌اي به ستاد مبارزه با قاچاق كالا براي جلوگيري از توزيع و جمع‌آوري اين كنسروها اقدام كند.

توزيع و حتي سرو برخي غذاهاي حرام در برخي از رستوران‌ها اتفاقي است كه هر از چند گاهي رخ مي‌دهد. سرو خرچنگ، ‌لابستر و حتي هشت‌پا در منوي سيني دريايي برخي رستوران‌ها مواردي است كه از چند سال پيش گاهي خبرساز مي‌شود؛ با وجود اين، همچنان باب تخلف باز است و حالا شاهد توزيع كنسرو سوسيس با گوشت خوك در سوپر‌ماركت‌هاي مناطقي نظير شمال شهر تهران هستيم؛‌كنسروي كه بنا به تأكيد رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو و معاون وزير بهداشت جزو محصولات و فر‌آورده‌هايي است كه بدون مجوز و به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند و حكايت اين فر‌آورده‌هاي غير مجاز به كنسرو سوسيس خوك ختم نمي‌شود و نمونه‌هاي اين‌چنيني را مي‌توان در سوپر‌ماركت‌هاي شمال شهر تهران مشاهده كرد.

برند حلال در دنيا؛ ‌غذاي حرام در ايران
در برخي سوپر ماركت‌هاي لوكس نه فقط كالاها و خوراكي‌هاي مجاز كه گاهي وقت‌ها كالاهاي غير مجاز هم مي‌فروشند؛ ‌فر‌آورده‌هايي كه همين غير مجاز بودنشان موجب مي‌شود تا قيمت‌هايشان بالاتر رفته و سود بيشتري را عايد فروشنده كنند. طبقه‌بندي وسيع و تنوع كالاهاي اين قبيل مغازه‌ها درست شبيه برخي رستوران‌هاي متخلف فضاي مناسبي است تا خوراكي‌هاي زير ميزي را لابه‌لايش پنهان كرده و آنها را به مشتريان خاص عرضه كنند. چند سال پيش نيز حسن بيادي از وجود ۱۶۰ رستوران توزيع‌كننده غذاهاي حرام در تهران خبر داده بود. توزيع و ارائه غذاهاي حرام در كشور در حالي صورت مي‌گيرد كه در تمام كشورهاي دنيا به دليل مشكلات و عوارض غذاهاي حرام گرايش گسترده‌اي به سمت توليد و عرضه غذاهاي حلال شكل گرفته است تا جايي كه حتي برند «حلال»‌يك برند جهاني است كه مشخص مي‌كند محصول يا فر‌آورده بر اساس قوانين شرع اسلام تهيه شده است.

عرضه سوسيس گوشت خوك در برخي سوپر‌ماركت‌ها
براساس گزارش سازمان غذا و دارو به ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، نوعي كنسرو سوسيس در شيشه با نام تجاري Boklunder اخيراً به صورت قاچاق وارد كشورمان شده و در سطح عرضه نيز مشاهده شده است. در نامه دكتر هدايت حسيني، معاون غذاي سازمان غذا و دارو به ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، تأكيد شده است كه اين كنسرو خارجي، حاوي گوشت خوك بوده و به همين خاطر غير قابل ورود و غير قابل عرضه است و با توجه به اهميت موضوع از نظر شرعي و سلامتي مصرف‌كنندگان بايد با صدور دستورات لازم در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوري آن از سطح عرضه اقدام شود. دكتر رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو و معاون وزير بهداشت در توضيح بيشتر اين موضوع گفت: اين محصولات به عنوان فر‌آورده‌هاي بدون مجوز به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود و از اين نمونه‌ها در كشور وجود دارد.

وي با بيان اينكه از قبيل اين فر‌آورده‌هاي غيرمجاز در برخي سوپر‌ماركت‌هاي شمال تهران ديده مي‌شود، افزود: وجود اين گونه فر‌آورده‌ها آن هم در سوپر‌ماركت‌ها، كاملاً غيرقانوني است.
واردات قاچاق اين كالاها به كشور موجب مي‌شود تا به دليل رعايت نشدن شرايط نگهداري و اصول بهداشتي، ‌اين فر‌آورده‌ها به غير از چالش حرام بودن، ‌ناسالم هم باشند.

گوشت خوك منتقل‌كننده بيماري‌هاي خطرناك
براي بررسي دلايل حرام بودن گوشت خوك و عوارض اين ماده به سراغ دكتر سيد ضياء الدين مظهري، مدير گروه تغذيه دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات و عضو سابق هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌رويم تا از نگاه علم تغذيه اين موضوع را بررسي كنيم. وي با تأكيد بر اينكه خوك حيواني است كه از همه چيز حتي نجاست تغذيه مي‌كند، مي‌افزايد:‌بديهي است وقتي حيواني با مواد نجس پرورش يابد طبيعتاً در خوي او نيز اين مسئله نفوذ كرده و به‌طور غير‌مستقيم به مصرف‌كننده نيز منتقل مي‌شود. بنا به تأكيد مظهري گوشت خوك انتقال‌دهنده نوعي بيماري خطرناك انگلي به نام «ترشين» است كه به خصوص در نواحي گرمسيري مي‌تواند عوارض بسيار خطرناكي را ايجاد كند. به گفته اين متخصص تغذيه اين بيماري از طريق گردش خون به تمام ارگان‌هاي بدن از جمله قلب و چشم حمله مي‌كند و به آنها آسيب مي‌رساند.

تأثير غذاي حرام بر روح از ديد علم تغذيه
اين استاد دانشگاه با تأكيد بر فوايد دستورات دين مبين اسلام مي‌افزايد: نه فقط انرژي بلكه نيروي دفاعي و مغز و فكر ما هم از غذايي كه مي‌خوريم تأمين مي‌شود بنابراين لقمه ما صد در صد بر مسائل روح و روان‌مان تأثيرگذار است به گونه‌اي كه افرادي كه از غذاهاي حلال و متنوع مصرف مي‌كنند، حليم‌تر و مهربان‌تر بوده و كمتر حالت تهاجمي دارند تا كساني كه از غذاهاي غير حلال مصرف مي‌كنند. اين استاد دانشگاه بخش مهمي از پشت پرده قاچاق و توليد غذاهاي حرامي همچون گوشت خوك را اينگونه شرح مي‌دهد: پرورش گوشت خوك با توجه به زمان كوتاه وزن‌گيري، ‌تعدد بچه‌ها و هزينه پايين پرورش به خاطر همه چيز‌خوار بودن موجب مي‌شود تا اين صنعت از نظر اقتصادي كاملاً به صرفه باشد. يقيناً آنچه موجب مي‌شود تا چنين تخلفاتي شكل بگيرد نيز همين مسئله سودآوري است.

انتهای پیام/ خ ز/
مرجع : جوان آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۳۵:۰۶

15 Jan 2020