۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۳۰۹۶۰
مشاور سازمان جهانی بهداشت:

دو سوم مرگ های زودرس در سنین میانسالی رخ می دهد

مشاور سازمان جهانی بهداشت گفت: باید آموزش مداوم با بهره‌مندی از همه امکانات از زمان کودکی و مدرسه آغاز شود.
دو سوم مرگ های زودرس در سنین میانسالی رخ می دهد
به گزارش جهانبین نیوز؛ دکتر محمد رضا مسجدی با تاکید بر شروع آموزش مداوم از زمان کودکی و مدرسه، اظهارداشت: تا سال ۲۰۲۵ هزینه‌ای که چهار بیماری اصلی یعنی بیماری‌های قلب و عروق ، مزمن تنفسی ، سرطان و دیابت در سطح جهانی تحمیل می‌کنند بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

وی افزود: آگاهی‌بخشی نوجوانان و جوانان از عواقب بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آنها بسیار حائز اهمیت است. دوسوم مرگ‌های زودرس که در سنین میانسالی اتفاق می‌افتد رابطه مستقیم با رفتار زمان کودکی و نوجوانی دارد.

مسجدی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۱۵۰ میلیون جوان، دخانیات استعمال می‌کنند، ۸۱ درصد جوانان فعالیت فیزیکی کافی و مناسب ندارند و بیش از ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال افزایش وزن دارند یا چاق هستند. عادات و رفتارهای امروزی و شرایط ناسالم زیست محیطی، نشانگر این واقعیت است که بیماری‌های غیرواگیر همچنان نسل‌های آینده را نیز تهدید خواهد کرد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران همچنین افزود: نکته مهم این است که جوانان امروز به راحتی و با فناوریهای نوین، دسترسی آسان به انواع اطلاعات را دارند و از این منظر باید از ظرفیت آنها برای سلامتی خود و جامعه شان یاری گرفت. با آشنا ساختن جوانان و مسئولیت دادن به آنها برای مقابله با عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر قدم مهم برای نسل‌های امروز و آینده برداشته می‌شود.

مسجدی گفت: باید جوانان را تشویق کرد تا با ابتکار خود از طریق برنامه‌های ورزشی و تفریحی، چگونگی استفاده از غذای سالم و خودداری از رفتارهای پرخطر به ویژه استعمال سیگار و قلیان و سایر مواد کارشناسان را هدایت کنند. موضوع مالیات بر فرآورده‌های زیان‌آور نظیر دخانیات، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های پرشکر یا مواد غذایی شور و پرنمک حتی «فست‌فودها» روش‌هایی است که ضمن ممانعت از مصرف بی‌رویه درآمدی برای دولت‌ها است تا صرف برنامه‌های بهداشتی، آموزشی و ورزش برای عموم مردم شود.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و آموزش افزود: سیستم رسانه‌ای و فن آوری‌های نوین اطلاع رسانی باید مسئولانه و پیوسته در مراحل مختلف برنامه کنترل بیماری‌های غیرواگیر از پیشگیری به عنوان اولویت اول و در پله‌های بعد در آشنایی با بیماری‌ها و کنترل آنها حضور فعال و تأثیرگذار داشته باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۱۶:۴۰

3 Feb 2020