۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۳۲۷۶۰

فوت هاشمی و صدا و سیما

بررسی شخصیت مرحوم هاشمی رفسنجانی و خدمات و تلاش های بی وقفه ایشان برای انقلاب و نظام در راستای پیشرفت کشور در ویژه برنامه های متعدد نقشه دشمن را در جدا کردن مرحوم هاشمی از بدنه انقلاب نقش بر آب کرد بدون در نظر گرفتن برخی افراط ها در بعضی از برنامه های صدا و سیما، تبیین نقش مرحوم هاشمی در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین نقش ایشان در سال های بعد از انقلاب برای مردمی که شخصیت ایشان برای آنان در هاله ای از ابهام بوده حائز اهمیت بود.
فوت هاشمی و صدا و سیما
به گزارش جهانبین نیوز؛ فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی و نحوه برخورد صدا و سیما در پخش ویژه برنامه هایی با محوریت بررسی نقش مرحوم هاشمی در انقلاب، منجر به برخی نقدها، مبنی بر برخورد دوگانه صدا و سیما نسبت به شخصیت مرحوم هاشمی در جامعه شد ذکر چند نکته در این باره خالی از لطف نیست.

نخست آنکه رفتار و عملکرد بسیاری از شخصیت های نظام در این سال ها مصون از اشتباه نبوده و نقدهای جدی به رفتار برخی از افراد و صاحبان مناصب وارد بوده است چراکه این موضوع یعنی مصون نبودن صاحبان مناصب حکومتی در حکومت غیرمعصومین امری طبیعی است. در حکومت حضرت امیر علیه السلام هم بارها منصوبان ایشان بخاطر عملکردشان مورد توبیخ حضرت قرار گرفته اند که از برخورد حضرت امیر علیه السلام با کمیل بن زیاد به عنوان مشهورترین این موارد می توان نام برد.

اما این افراد هیچ گاه از منظر حضرت مطرود از حکومت نبودند. سیاست نظام در برخورد با افرادی که عملکرد و رفتار آنان با برخی اهداف و آرمان های نظام فاصله داشته همواره همراه با رافت و عطوفت بوده و تمام تلاش نظام جلوگیری از پیاده شدن این افراد از قطار انقلاب بوده است که رهبر انقلاب از این سیاست به جذب حداکثری و دفع حداقلی تعبیر می کنند. حتی اختلاف نظرها و اختلاف فتاوای برخی بزرگان هم مانع از تغییر این اصول مبنایی نظام شده است.

دیگر مسئله ای که باید در این باره مورد بررسی قرار داد این است که از هر آنچه کشور را به سمت فضای دوقطبی می کشاند باید به جد پرهیز کرد چراکه آنچه قطعا جزء اهداف بلندمدت دشمن و تنها راه موفقیت در هزیمت نظام است، ایجاد اختلاف در بین اقشار مختلف جامعه و هدایت نظام به سمت فضای دوقطبی و حتی چندقطبی است.

توصیه رهبر انقلاب به رئیس جمهور سابق در عدم شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را می توان در همین راستا تحلیل کرد. چراکه قطعا برخی بدنبال ایجاد چنین فضایی یعنی دوقطبی روحانی-احمدی نژاد بودند تا بدین طریق از جو ایجاد شده برای دست یافتن به اهداف خود استفاده کنند که این تلاش برای ایجاد دوقطبی، توسط رهبر انقلاب آگاهانه خنثی شد.

قطعا آسیب ها و اهداف ایجاد این دوقطبی در جای خود قابل بررسی است اما روشن است که مشی رهبر انقلاب چیزی جز تلاش برای یکپارچگی جامعه و جلوگیری از انشقاق و شکاف بین مردم را نشان نمی دهد. قطعا جریان انقلاب و دلسوز نظام نیز باید این مشی را سر لوحه رفتار و اظهار نظرات خود قرار دهند.

قطعا رفتار و عملکرد مرحوم هاشمی چه در زمان جنگ و چه در منصب ریاست مجلس خبرگان و جریان مرحوم منتظری و چه در زمان ریاست جمهوری و سکان داری هشت ساله اداره کشور و اجرای برخی سیاست های قابل تامل و همچنین در دوران بعد از ریاست جمهوری و در بزنگاه های مهم کشور همچون فتنه های ۷۸ و ۸۸، باید به طور آگاهانه و عالمانه و به دور از حب و بغض ها بررسی شود.

در این سال ها مشی مرحوم هاشمی همواره مورد نقد دلسوزان نظام بوده است اما نکته ای که نباید فراموش کرد این است که دشمنان انقلاب و نظام قطعا از زحمات و خدمات مرحوم هاشمی رفسنجانی برای انقلاب، کینه ای عمیق به دل داشته و همواره بدنبال انتقام از ایشان و صدالبته از نظام بوده اند.

با بررسی شبکه های ضدانقلاب بعد از فوت ایشان این عقده گشایی ها با توهین های متعدد به شخصیت مرحوم هاشمی بوضوح قابل رویت بود. این در صورتی است که جریان ضدانقلاب بدنبال ایجاد منتظری دیگری از مرحوم هاشمی بود تا بتواند از فوت وی حداکثر استفاده را برای ضربه زدن به نظام کند.

اپوزوسیون با همراهی شبکه های رسانه ای مواجب بگیر غرب، به دنبال نشان دادن شکاف عمیق مرحوم هاشمی با انقلاب و نظام و همچنین توهم ظلم به ایشان بود و با تلاش برای سوار شدن بر موج احساسات ایجاد شده در کشور، بدنبال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با وجود نقدهایی که به عملکرد و سیاست های کلانش وجود دارد، در برخورد با این موضوع عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی داشت.

بررسی شخصیت مرحوم هاشمی رفسنجانی و خدمات و تلاش های بی وقفه ایشان برای انقلاب و نظام در راستای پیشرفت کشور در ویژه برنامه های متعدد نقشه دشمن را در جدا کردن مرحوم هاشمی از بدنه انقلاب نقش بر آب کرد بدون در نظر گرفتن برخی افراط ها در بعضی از برنامه های صدا و سیما، تبیین نقش مرحوم هاشمی در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین نقش ایشان در سال های بعد از انقلاب برای مردمی که شخصیت ایشان برای آنان در هاله ای از ابهام بوده حائز اهمیت بود.

برخی بواسطه جوسازی های رسانه های فارسی زبان غربی و ایجاد جو انتقاد بر عملکرد مرحوم هاشمی نقش پررنگ ایشان در انقلاب را بفراموشی سپرده بودند.

برخی بر این باورند که برخورد صورت گرفته از سوی صداوسیما درباره شخصیت مرحوم هاشمی باعث ایجاد دوگانگی و ایجاد فضای بی اعتماد در مردم به رسانه ملی می شود حال آنکه رسانه ملی باید دانشگاه عمومی باشد یعنی مردم تحت تاثیر این رسانه ملی ادب برخورد با افراد و فرهنگ ناب اسلامی را بیاموزند قطعا در فضای احساسی حاکم بر جامعه که ناشی از فوت ناگهانی مرحوم هاشمی است جایی برای نقد رفتار و گفتار مرحوم هاشمی نبوده و نیست که قطعا در صورت چنین برخوردی از سوی رسانه ملی نتیجه ی عکس حاصل می شد همسویی رسانه ملی و حتی سکوت و بایکوت خبری مرحوم هاشمی آبی می شد بر آسیاب سیاست های دشمن اما پرداختن به شخصیت مرحوم هاشمی رفسنجانی آنگونه که در خور زحمات و خمات ایشان بود آبی شد بر آتش کینه توزی ها و عنادهایی که دشمن در آن می دمید.

اکنون در فضایی کاملا آرام و به صورت عقلانی و مستند در فضایی به دور از احساسات باید شخصیت ایشان مورد بررسی قرار گیرد. ایجاد اختلاف بین مردم و همچنین نشان دادن هاشمی به عنوان رهبر اپوزوسیون نظام بودند که با حضور بموقع و اقدام صحیح در این اهداف ناکام ماندند.

یادداشت از احسان قائدی

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۵۰:۰۴

8 Jan 2020