۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۲۷۷۲۰
رنگين کماني زيبا

رنگين کماني زيبا در شهر فارسان/ تصاوير

پس از باران نيم ساعته در فارسان باز هم جلوه‌ای از جلوه‌هاي زيباي آفرينش در اين شهر شروع به خود نماياي کرد که يکي از اين جلوه هاي زيبا بر فراز شهر پديد آمد که اين پديده، رنگين کمان زيباي بود که دل تمام ناظرين را ربود.
رنگين کماني زيبا در شهر فارسان/ تصاوير

به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پیرغار، رنگین‌کمان یکی از زیبایی‌های طبیعت است.

رنگين‌کمان چگونه تشکيل مي‌شود؟
اين منظره زيبا از شکستن نوري که از ميان قطرات باران گذشته است، پديد مي‌آيد. در اينجا قطرات باران هر کدام نقش منشوري را دارند. که نور خورشيد را تجزيه و بازتاب مي‌کند و باعث تفکيک رنگ‌ها به‌صورت مرتب و شکل هندسي زيبايي مي‌شوند.

مي‌دانيم که نور سفيد ترکيبي از هفت رنگ است که به‌وسيله منشور و… تجزيه مي‌شود، همان طوري که در منشور، نوري که کم‌ترين طول موج را دارد (بنفش) بيشتر منحرف مي‌شود، لذا رنگ بنفش با حداکثر انحراف در پايين کمان قرار مي‌گيرد و رنگ قرمز که بيشترين طول موج را دارد، در بالاي کمان ديده مي‌شود. ترتيب رنگ‌ها به‌صورت زير است:

قرمز، نارنجي، زرد، سبز، آبي، نيلي، بنفش.

چه موقع رنگين‌کمان ديده مي‌شود؟

اغلب رنگين‌کمان موقعي ديده مي‌شود که هم باران مي‌بارد، و نيز از سوي ديگر خورشيد مي‌تابد و ما نيز بين اين دو قرار گرفته‌ايم. يعني خورشيد بايد از پشت سر ما بتابد و باران هم در جلوي روي ما ببارد. در اين حالت نور خورشيد از پشت سر ما به قطرات باران مي‌رسد، اين قطرات نور را تجزيه کرده و آن‌را به شکل نوارهاي رنگين درمي‌آورند.

براي وقوع اين پديده، خورشيد، چشم ناظر و وسط قوس رنگين‌کمان بايد هر سه در يک امتداد مستقيم قرار گرفته باشند. پس اگر خورشيد در آسمان خيلي بالا باشد، هرگز چنين خط مستقيمي درست نمي‌شود، از اين‌رو رنگين‌کمان را تنها در صبح زود و يا موقع عصر مي‌توان ديد.

سخن امام على عليه‌السلام درباره رنگين‌کمان:

سدى از استادان خود نقل کرده، مى‌گويد: روزى امير المؤمنين به آسمان نگريست و قوس قزح را ديد، فرمود: شما به اين چه مى‌گوييد؟ گفتند: ما آن را قوس قزح مى‌ناميم، فرمودند :چنين مگوييد، بلکه بگوييد: کمان خدا و نجات غريق.

امام حسن عليه‌السلام مي‌فرمايند:

بين السماء و الأرض دعوه المظلوم. و قال: قزح اسم الشيطان، فلا تقل قوس قزح و هو قوس الله، و علامه الخصب، و أمان لأهل الأرض من الغرق.

دادخواهي مظلوم بين آسمان و زمين است. و فرمودند: قَـزَح اسم شيطان است پس به رنگين‌کمان، قوس و قزح نگوييد و رنگين‌کمان قوس خدا و علامت نيکو حالي آسمان است و اماني است براي اهل زمين از غرق شدن.



انتهای پیام/1026ج

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۳۷:۲۹

27 Dec 2019