۰
plusresetminus
مداح شهرستان سامان با بيان اينکه نوحه خواني در مراسم چاق چاقو حس خوبي را براي من به همراه دارد،ابراز کرد:علاقه زيادي به نوحه ترکي نيسان ساماني که زبان حال حضرت زينب(س) دارم .
نوحه خواني در آيين عاشورايي چاق چاقو حس خوبي دارد/علاقه من به نوحه ترکي نيسان ساماني است
به گزارش جهانبین نیوز،همايون عليزاده يکي از مداحان شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه متولد سال ۱۳۴۹ هستم و ۲۰ سال است که حرفه مداحي را در پيش گرفتم ، اظهار داشت: از همان کودکي علاقه زيادي به مداحي و قرائت قرآن و .. داشتم و در دوران مدرسه هميشه حضور فعال در گروه هاي سرود و برنامه فرهنگي داشتم.

عليزاده با بيان اينکه پاتوق من براي برنامه هاي عزداري و جشن ها از همان کودکي حسينه قائم آل محمد بوده است ، بيان داشت:حسينه و هيات قائم آل محمد در سامان يک هيات ريشه اي و مادري است و تمامي هيات هاي فعال در شهر سامان از اين هيات نشات گرفته اند .

وي با اشاره بر اينکه هيات قائم آل محمد اولين و بزرگترين هيات سامان است که توسط حسن محمد ولي و حيسن آزرغ راه اندازي شد و استقبال مردم نيز اين هيئت زياده بوده است ، بيان داشت: من هم از دوران کودکي در اين هيئت حضور داشتم و در کنار آقاي بعقوبي و ديگر مداحان سرشناس سامان شاگردي کردم .

عليزاده با بيان اينکه روزهاي سال را لحظه شماري مي کنم تا دهه محرم فرا برسد چرا که بهترين روز هاي من در طول دوران زندگيم دهه محرم است و با توجه به اينکه شغل و در آمد زايي من از مداحي است بيان داشت: در اين ايام هيچ گونه چشم داشت مالي ندارم و في سبيل االله در اين ايام نوحه خواني و مداحي براي عاشقان اربابم ابا عبدالله حسين را دارم .

وي با اشاره بر اينکه بهترين مداحي و نوحه اي که زياد به آن علاقه دارم نوجه ترکي نيسان ساماني زبان حال حضرت زينب(س) در مراسم چاق چاقو است ، بيان داشت: اجراي مراسم چاق چاقو و نوحه خواني در اين مراسم حس و حال خوبي را براي من به همراه دارد.

چند بيتي از نوحه نيسان ساماني که در مراسم چاق چاقو خوانده مي شود

اي خدا گين چالمسن به گجه سحر اولماسن گين چالار طوفان اولار کرب و بلادا قان اولار

گين چالار طوفان اولار اصغر بقاز قان اولار

اي خدا گين چالمسن گهوارسه بوش قالمسن رباب پريشان اولماسن

چو زينب يوله ديشته قتلگاهه گز ديشده شهيد نينوايه

اي خدا گين چالمسن شام غريبان اولماسن اي خدا گين چالمسن زينب پريشان اولماسن

عليزاده با بيان اينکه مراسم چاق چاقو سامان يکي از بهترين آيين هاي عاشورايي در سطح کشور است بيان داشت: ديگر استان ها و شهرهاي کشور نيز اين مراسم را دارند اما به خطر سوز گداز اين آيين و سوز و سنگيني اشعار و نوحه هاي مداحان و اجراي عزاداران سامان در کشور اين مراسم رتبه نخست را به دست آورده است .

وي با تاکيد بر اينکه توصيه من به خواهران و برداران رهرو راه امام حسين(ع) و حضرت زينب باشند و الگو گيري از اين عزيزان داشته باشند ، تصريح کرد: عمل و حرف ما بايد يکي باشد رفتار اجتماعي ، حجاب, کمک به نياز مندان و رفتار شان بايد با عملشان يکي باشد .

عليزاده با اشاره به اينکه تقارن قيام عاشورا و قيام امام خميني (ره) هفته دفاع مقدس که شاخه اي از قيام عاشورا است ، در جهت گسترش عدل و عدالت در جامعه بوده است ، بيان داشت:امر به معروف و نهي از منکر بايد در جامعه رواج پيدا کند چرا که امام حسين (ع) در راستاي احياء امر به معروف و نهي از منکر به شهادت رسيد.

وي گفت: بايد در عزداري هاي امام حسين (ع) هيات ها از نفوذ نوحه هاي منحرف جلوگيري کنند و نوحه هاي اصيل و پر محتوا را داشته باشند و مواظب باشند که با اعتقادات مردم بازي نشود .

انتهاي پيام /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۳۱:۵۹

27 Dec 2019