۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۲۲۲۲۰

تازه‌های نشر درباره رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب +عکس

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان عناوینی جدید در خصوص رهبر معظم انقلاب است.
تازه‌های نشر درباره رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب +عکس
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جهان، بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز، ۱۶ اردیبهشت‌، کار خود را در مصلی امام خمینی(ره) آغاز کرده است.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته تعدادی از عناوین منتشر شده در نمایشگاه کتاب به رهبر معظم انقلاب اختصاص دارد؛ عناوینی که یا از زبان دیگر نویسندگان درباره ایشان نوشته شده و یا مجموعه‌ای از بیانات معظم‌له در موضوعات مختلف است که معرفی برخی از این عناوین به شرح ذیل است:

«حضرت یار» شامل خاطرات خودگفته رهبر معظم انقلاب است که درباره موضوعات مختلف از ایشان نقل شده است. علی‌ اکبری مزدآبادی، گردآورنده این اثر، اقدام به جمع‌آوری و تدوین این خاطرات کرده است. این اثر از سوی نشر یا زهرا(س) در ایام برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

این اثر چهاردهمین جلد از مجموعه «یاران ناب» است که در کنار خاطرات به ارائه تصاویری از مقام معظم رهبری نیز می‌پردازد. نشر یا زهرا(س) از جمله ناشران فعال در حوزه دفاع مقدس است که در قالب عناوین مختلف به معرفی شخصیت‌ها و فرماندهان جنگ و انقلاب اسلامی می‌پردازد.

«سفیر روشنگری»

انتشارات عرفان، ناشر کتاب‌های افغانستان در ایران نیز کتابی با محوریت سخنان رهبر معظم انقلاب درباره افغانستان آماده کرده و برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کند.

مجتبی نیک‌رهی گردآورنده کتاب با تحقیق در بیانات و مکتوبات رهبر انقلاب از سال ۱۳۶۸ تاکنون درباره مردم و کشور افغانستان‌، این سخنان را از منابع کوناگون استخراج و با ذکر مأخذ تنظیم کرده است تا بیانگر دیدگاه‌ها و سخنان رهبر انقلاب برای مردم دو کشور باشد.

انتشارات عرفان ناشر این اثر نیز با حمایت سفارت ایران در کابل اقدام به انتشار و عرضه این کتاب در نمایشگاه کتاب تهران کرده است، قرار است پس از اتمام نمایشگاه این کتاب در افغانستان نیز به صورت گسترده‌ توزیع شود.



محمد‌ابراهیم شریعتی مدیر انتشارات عرفان با اعلام این خبر که ۵ هزار نسخه از این کتاب آماده ارسال به کشور افغانستان است،‌ می‌گوید: پس از توزیع شدت استقبال به اندازه‌ای خواهد بود که بارها تجدید چاپ می‌شود‌، چرا که این مجموعه بیانات دلسوزترین مقام جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان را در خود جای داده است.

وی ادامه می‌دهد: رهبر انقلاب سخنان راهبردی بسیار مهمی درباره مسائل دو کشور و منطقه مطرح فرموده‌اند،‌ ایشان تنها مقامی در منطقه هستند که در تمام این سال‌ها در رابطه با افغانستان موضع به حق گرفته‌اند. مردم بسیاری در افغانستان از مقلدان ایشان به شمار می‌روند و از نظر سیاسی نیز پیرو خط ولایت فقیه هستند‌، انتشار این مجموعه می‌توانند آن‌ها را در جریان دیدگاه‌های رهبری انقلاب به صورت جامع و مدون قرار دهد.

یاد و یادگار

آنچه در این کتاب مختصر و کم حجم جمع‌آوری و به علاقمندان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی قدّس سرّه‌الشرّیف، تقدیم می‌شود، نمونه‌هایی است از بیانات و گفتگوهای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّظلّه‌العالی) در دیدار با همسر مکرّمه‌ حضرت امام(ره) به علاقمندان اسلام ناب محمّدی و پیروان راه امام راحل(ره) تقدیم می‌کند.

آنچه در این دیدارها بیان شده نمایانگر حقائقی نورانی از شخصیت الهی امام عزیز رضوان‌‌الله‌علیه و حاکی از اعتقاد و ارادت ویژه‌ی رهبر معظّم انقلاب دام‌ظلّه به امام بزرگوار قدّس سرّه و علل این باور و عشق و نیز حاوی نکته‌ها و درس‌های فراوان برای پیروان راه آن امام راحل قدّس سرّه است. این اثر از سوی انتشارات انقلاب اسلامی در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.
امکان تهیه‌ کتاب "یاد و یادگار" به زودی فعال می‌شود.



علاوه بر اثر مذکور، می‌توان از عناوینی چون «جهاد خودکفایی» ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانات حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، «دشمن‌شناسی» شناخت دشمن و روش‌های مقابله با آن از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، «جلوه‌ اهل خراسان» روایتی از سفر رهبر معظّم انقلاب اسلامی به استان خراسان شمالی، «احکام روزه» مطابق با فتاوای رهبر معظم انقلاب و «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری» حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی در تفسیر سوره‌ توبه اشاره کرد که در این دوره نمایشگاه از سوی این انتشارات عرضه خواهد شد.

مقاله‌ای از رهبر انقلاب در دانشنامه جهان اسلام

مقاله علمی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره علم رجال در قالب مقاله‌ای دائرة‌المعارفی در مجلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام منتشر شد. این مقاله که به معرفی کتاب «رجال کَشّی» می‌پردازد، شرح یکی از مدخل‌های اصلی حرف «ر» نوزدهمین مجلد دانشنامه جهان اسلام است که در کنار مقالات علم رجال و شاخه‌های آن، رجال طوسی، و رجال نجاشی اطلاعات و تحلیل‌های جامعی درباره بخش مهمی از علوم حدیث را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

به‌نوشته دانشنامه جهان اسلام، علم رجال عنوانی برای یکی از شاخه‌های علوم حدیث ناظر به بررسی احوال و اوصاف راویان حدیث و بیان اصول و قواعد آن است. این نوشته می‌افزاید: دانشمندان مسلمان و به‌ویژه ناقدان حدیث، از آغاز تدوین علوم اسلامی همواره به بررسی احوال راویان مذکور در سلسله‌ اسناد احادیث پیامبر اکرم و ائمه ـ علیهم‌السلام ـ اهتمام داشته و از آن به‌مثابه دانشی کمکی برای علم‌الحدیث و مآلاً فقه بهره برده‌اند.

در سرآغاز مقاله رجال‌کشی آمده است: «رجال کَشّی، نام یکی از کهن‌ترین کتب رجالی شیعه است که امروزه فقط گزیده آن با عنوان اختیار معرفة‌الرجال در اختیار است. مؤلف این کتاب ابوعمرو محمدبن عمربن عبدالعزیز کشی و سامان‌دهنده گزیده آن شیخ‌طوسی است. موضوع کتاب، تاریخ رجال حدیث و ذکر طبقات آنهاست و روش آن، باتوجه به گزیده موجود، درج روایاتی است که در مدح یا قدح رجال حدیث و اصحاب امامان وارد شده، بی‌آنکه در همه موارد، نظری درباره آن روایت ابراز شود.»

در این مقاله که بازتألیف مقاله پژوهشی «چهار کتاب اصلی علم رجال» تألیف حضرت آیة الله خامنه­ ای است و در سال ۱۳۵۱ در یادنامه علامه‌ امینی منتشر شده، زوایای مختلف کتاب رجال کشی به‌عنوان یکی از آثار علمی کهن شیعی مورد بررسی قرار گرفته‌است.

سطرهای آغازین مقاله به معرفی اجمالی اثر، بیان نام کامل و دقیق کتاب و مؤلف آن اختصاص یافته و گزارشی از موضوع کتاب به آن افزوده شده‌است. در ادامه، گونه‌شناسی روایاتی که کشی در شرح‌حال راویان نقل کرده، مورد بحث قرار گرفته و به شرح اقدامات دانشمندانی همچون شیخ‌طوسی و نجاشی که متن کتاب را در اختیار داشته و از محتوای آن بهره علمی برده‌اند، پرداخته شده‌است. گزارش و تحلیل روش شیخ‌طوسی در استفاده از مطالب کتاب و فرایند گزینش و نامگذاری اثری مبتنی بر آن با عنوان اختیارالرجال و بحث درباره صحت انتساب آن به شیخ‌طوسی از دیگر موضوعاتی است که در این مقاله به تفصیل از آن سخن به­میان آمده‌است.

بخش‌های پایانی مقاله به بیان آرا بزرگانی از علمای شیعه درباره کتاب رجال کشی و متن و نسخه‌های موجود از آن اختصاص یافته و به مرور کارهای علمی چندی که بر محور این کتاب یا کتب برگزیده و پیراسته مأخوذ از آن، انجام یافته اشاره شده‌است.

مسیح در شب قدر

«مسیح در شب قدر» عنوان دومین کتاب از مجموعه «خورشید در مهبط ملائکة الله»، روایتی از حضور مقام معظم رهبری در منازل خانواده‌‎های شهدا است. در این کتاب، حضور حضرت آقا در منازل شهدای مسیحی کشورمان، در بیست‌وسه بخش روایت شده است. این اثر از سوی انتشارات صهبا همزمان با ایام سال نو میلادی روانه بازار کتاب شده و قرار است چاپ دوم این کتاب در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه شود.

رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت و ارزش بالای خانواده‌های شهدا و لزوم احترام و توجه ویژه نسبت به آنها، از همان ابتدای جنگ، عنایت خاصی به این خانواده‌ها داشتند. و از سال شصت‌وسه، برنامۀ مرتب خودشان را برای حضور در منازل شهدا و ابراز محبت و توجه و گفت‌وگوی رو در رو و صمیمانه با خانواده‌های شهدا، شروع می‌کنند. برنامه‌ای که هنوز هم ادامه دارد و جزو سنت‌های حسنه‌ای است که توسط معظم‌له ایجاد شده.



از جذاب‌ترین دیدارهای معظم‌ٌله با خانواده‌های شهدا، موارد مربوط به شهدای مسیحی است. رهبر معظم انقلاب از همان سال شصت‌وسه، در ایام عید مسیحیان و میلاد حضرت مسیح، مهمان خانواده‌های شهدای مسیحی می‌شوند.

همراه با روایت حضور آیت‌الله خامنه‌ای در منازل این شهدا، نکات زیبایی درباره شهید، خاطرات و نحوه شهادتش آورده شده، که فداکاری و شجاعت و روح والای انسانی این شهدای عزیز و خانواده‌هایشان را نشان می‌دهد. کتاب «مسیح در شب قدر»، تمام رنگی چاپ شده است تا حلاوت تصاویر حضور حضرت آقا در منازل شهدای مسیحی، بر شیرینی داستان‌ها بیافزاید و همراهی تصاویری از این شهدای گران‌قدر، روایت‌ها را تکمیل کند.

مفتون و فیروزه

روایتی داستانی از وقایع سیاسی شهر مشهد از سال ۵۵ تا ۵۷ و حضور جریانات روشنفکر در این شهر و ارتباط آنها با ماجرای کشتار مردم در حرم رضوی در سال ۵۷ در رمانی از «مفتون و فیروزه» اثری از سعید تشکری از سوی انتشارات نیستان در این دوره نمایشگاه عرضه می‌شود.

نویسنده پیش‌تر درباره این کتاب گفته است: داستان «مفتون فیروزه» به طور مشخص روایتی است داستانی از جماعتی روشنفکر که در سال ۱۳۵۵ به نوعی به دنبال حرکت در مسیر تئاتر متعهد هستند که نحله فکری آنها به خلق تئاتر ابوذر نیز منتهی می‌شود که مرحوم شریعتی از طرفدارانش بود و حتی در یک نوبت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و شهید هاشمی‌نژاد نیز به تماشای کار آنها می‌پردازند.تشکری افزود: در این رمان سعی شده تا داستان دو نسل از این روشنفکران به نمایش درآید. ماجرا هم در بستر حضور فرح پهلوی در مشهد و راه‌اندازی جشن طوس رخ می‌دهد. در این بستر است که من در مورد رابطه روشنفکر و روحانیت و و هنر شیعی و متعهد و چگونگی ایجاد آنها در دل هم صحبت کرده‌ام.

وی افزود: ماجرای جشن طوس مانند جشن هنر شیراز بود. به این معنی که حکومت وقت سعی داشت شهر مشهد را نیز به شکلی ملی و باستانی از نو هویت ببخشد و به همین خاطر فرح پهلوی تصمیم می‌گیرد با حضور در این شهر، جشن‌های هنری طوس را بنیان‌گذاری کند و در همین راستا تصمیم بر اجرای نمایش‌هایی با رویکرد غیردینی و شاهنامه‌ای گرفته می‌شود. یکی از راه‌هایی که برای این منظور انتخاب می‌شود، استفاده از آئین نمایشی سنتی کُرمانج است که خاص مردم قوچان است.



تشکری ادامه داد: گروه نمایشی قوچان در این داستان برای اجرای نمایش انتخاب می‌شود اما آنها در مقابل چشمان فرح به جای اجرای نمایش به اعتراض در مورد قانون اصلاحات ارضی می‌پردازند. این ماجرا در نهایت منجر به واقعه ۹ و ۱۰ دی ماه در مشهد می‌شود که مردم بسیاری از سوی رژیم مورد کشتار قرار می‌گیرند که روایتی داستانی از سیر این وقایع در رمان آمده است.

به گفته این نویسنده، ماجرای تحصن پزشکان مشهد در حرم امام رضا (ع) در واقعه سوم آذر که با هدایت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صورت گرفت و در ادامه حضور هیئتی از سامان ملل برای رسیدگی به خواسته‌های آنان نیز بخشی از رویدادهایی است که در این رمان نقل شده است.

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز به مدت ۱۰ روز در مصلی امام خمینی میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

انتهای پیام/۱۰۲۱ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۵۶:۱۲

30 Dec 2019