۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۲۶۲۸۰

احمقانه است که فکر کنيم فضاي مجازي امن است

شايد شما هم جزء کساني باشيد که در گوشي‌هاي همراه يا رايانه شخصيتان همه اطلاعات‌تان را ذخيره مي‌کنيد و همزمان به شبکه‌هاي اينتر نتي هم وارد مي‌شويد. اگر فکر مي‌کنيد فضاي مجازي محيطي امن و قابل اعتماد است به جد اشتباه مي‌کنيد.
احمقانه است که فکر کنيم فضاي مجازي امن است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار کساني که با دستگاه‌هاي رايانه و تلفن همراه و تبلت و... سر و کار دارند خوب مي‌دانند که اين دستگاه‌ها چه از نظر نرم‌افزاري و چه از نظر سخت‌افزاري ساخته شرکت‌هاي خارجي هستند و متاسفانه در اين تکنولوژي متخصصان داخلي جز در موارد معدود نقشي نداشته‌اند.

توجه به اين نکته بيار ضروري است و آن اين است که ما نقشي در تکنولوژي اين دستگاه‌ها نداشته‌ايم.

متاسفانه در کشور ما قبل از آنکه تکنولوژي و دستگاهي خاص مورد استفاده قرار گيرد هيچ‌گونه آموزش و فرهنگ‌سازي در اين زمينه صورت نمي‌پذيرد و ورود بسياري از لوازم غيرضروري و حتي ضروري به سبد خريد خانوارهاي ايراني وابسته به مسائل بسيار از جمله مسائل سود و زيان اقتصادي عده‌اي معدود است.

تقريبا استفاده از گوشي‌هاي هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌هاي رايانه در کشور ما مرزهاي سني و جنسيتي را در نورديده است و همگان بي‌هيچ محدوديتي به اطلاعات مختلف اعم از مفيد و غيرمفيد دسترسي دارند.

گوشي‌هاي تلفن همراه، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و رايانه‌هاي شخصي د ر حال حاضر بي‌توجه به مسائل امنيتي و حريم خصوصي محل ذخيره‌سازي انواع و اقسام اطلاعات شده است.

امروزه تقريبا همه اطلاعات شخصي شامل فيلم و عکس و صدا و....، کاري، پزشکي، ارتباطات، مالي و ....در دستگاه‌هاي ذخيره از شخصي که پيش از اين بدان‌ها اشاره شد ذخيره‌سازي مي‌شوند که در اين راستا بايد تجديد نظر کنيم و جايي امن و بدور از دسترس ديگران آنچه را که فقط به ما مربوط است را ذخيره و نگهداري کنيم.

در ادامه به چند نکته مهم اشاره مي‌کنيم تا مخاطبان با توجه بدان‌ها از اطلاعات شخصي خود بيش از پيش مراقبت کنند.

۱-دستگاه‌هاي تلفن همراه اعم از هوشمند يا غيرهوشمند، تبلت‌ها، رايانه‌هاي شخصي اعم از تبلت و رايانه‌هاي روميزي و... چه در زمينه ساخت سخت‌افزار و چه در برنامه‌ريزي‌هاي نرم‌افزاري از تکنولوژي غيربومي بهره مي‌برند لذا هرچه هم ما در خصوص ايمن‌سازي اين دستگاه‌ها توجه داشته باشيم باز هم نکته‌اي اساسي را فراموش کرده‌ايم و آن اين است که اين دستگاه‌ها از پايه و اساس خارج از کشور ساخته شده‌اند و حتي اگر قوي‌ترين نرم‌افزارهاي ايمني را هم در اختيار بگيريم باز هم بايد بدانيم که ممکن است سازندگان اين دستگاه‌ها چه در سخت‌افزار و چه در نرم‌افزار راه نفوذ را براي خود باز گذاشته‌اند.

۲-به دليل پائين بودن سواد رايانه‌اي و سواد اطلاعاتي بسياري از کاربران تلفن همراه و شبکه‌هاي اينترنتي بيشتر کساني که در اين شبکه‌ها حضور دارند به اين تصورند که همه چيز تحت کنترل خود آنهاست در صورتي که اگر در اين زمينه حداقل اطلاعات لازم را داشته باشيم متوجه مي‌شويم که اين‌گونه نيست و پروسه‌ها و فرايندهاي بسياري باعث ايجاد، ارتباط و انتقال و ....اطلاعات مي‌شوند که تقريبا هيچ‌کدام از آنها در اختيار ما نيست.

ادامه دارد.....

نويسنده: مهدي بهزادي تشنيزي

کارشناس علوم رايانه

انتهای پیام/1026
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۳۵:۳۰

30 Dec 2019