۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۲۸۶۵۷
خطيب نماز جمعه بروجن:

تعطيلي پروژه "انتقال آب سبزه‌کوه به چغاخور" با شعار سال سازگاري ندارد

خطيب نماز جمعه بروجن گفت: باتوجه به اهميت اين پروژه براي احياي تالاب چغاخور، تالاب گندمان و ساير نقاط شهرستان چه دليل و بهانه‌اي براي تعطيلي اين پروژه وجود دارد؛ چرا برخي از مسئولين تمام تلاش خود را براي تعطيلي اين پروژه مصروف مي‌کنند.
تعطيلي پروژه "انتقال آب سبزه‌کوه به چغاخور" با شعار سال سازگاري ندارد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، حجت‌الاسلام رضا سعادت‌فر در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه شهر بروجن اظهار داشت: مديريت منابع آب در هر جايي اهميت دارد به ويژه در شهرستان بروجن که با مشکلات جدي کمبود آب مواجه است.

حجت‌الاسلام سعادت‌فر گفت: متاسفانه نزولات جوي در سال‌هاي اخير به قدري کاهش پيدا کرده که نه تنها شهرستان بروجن را به عنوان پيشاني خشک استان تبديل کرده بلکه هم‌رديف برخي از شهرهاي کويري کشور قرار گرفته است.

وي با اشاره به اين که شهرستان بروجن به عنوان بام ايران شناخته مي‌شود، تصريح کرد: استان چهارمحال و بختياري که صادرکننده آب به بسياري از نقاط کشور است اما متاسفانه برخي از شهرهاي خود از جمله بروجن از تشنگي رنج مي‌برد.

سعادت‌فر با بيان اين که در اين حوزه مردم وظيفه دارند صرفه‌جويي و از منابع آب دفاع کنند، افزود: در اين ميان مسئولان هم بايد به وظيفه خود عمل کنند و حداقل امکانات را در اختيار مردم قرار دهند.

خطيب نماز جمعه بروجن با اشاره به اينکه براي تامين آب شهرستان بروجن دو راه بيشتر وجود ندارد، گفت: راه اول تامين آب از حوزه‌هاي آبي درون شهرستان از طريق حفر چاه است که متاسفانه سطح آب‌هاي زيرزميني به واسطه کاهش نزولات جوي آنقدر کاهش پيدا کرده که چاه‌هايي که تا چند سال گذشته آب از آنها مي‌جوشيد اما اکنون در حدود ۳۰ متر سطح آب‌هاي زيرزميني کاهش پيدا کرده است.

سعادت‌فر در ادامه راه دوم براي تامين آب بروجن را انتقال آب از منابع آبي غني و مطمئن اين شهرستان دانست و گفت: براي انتقال آب سه مدل پيش‌بيني شده است؛ اول انتقال آب سفيد اما به واسطه اشکالات زيست‌محيطي که اين انتقال آب دارد و همچنين هزينه فوق‌العاده بالا اين پروژه مردود است.

حجت‌الاسلام سعادت‌فر به پروژه انتقال آب بن-بروجن اشاره کرد و گفت: در اين مسير شهرهاي ديگري همچون شهرکرد و فرخشهر و دشت‌هاي ديگري از اين آب استفاده خواهند کرد.

وي با اشاره به پروژه انتقال آب سبزه‌کوه به بروجن، گفت: اين دو پروژه در دست اقدام دولت متاسفانه دو پروژه لاک‌پشتي هستند که هيچ کدام با توجه به مدت زماني که دارد پيشرفت قابل توجهي ندارند.

خطيب نماز جمعه بروجن گفت: پروژه انتقال آب سبزه‌کوه به بروجن از سال ۸۳ مطالعاتش آغاز مي‌شود و نزديک به ۱۰۰ ميليارد ريال براي مطالعات اين پروژه هزينه مي‌شود که محصول آن چندين جلد کتاب است.

سعادت‌فر ادامه داد: براي انتقال اين آب در شيوه مطالعاتي ۸ گزينه پيش‌بيني مي‌شود مشکلات زيست محيطي آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد در بين اين ۸ پروژه آن پروژه‌اي که کمترين خسارت زيست محيطي و صرفه اقتصادي دارد پروژه احداث تونل از سبزه‌کوه به چغاخور است.

وي گفت: مطالعات پروژه انتقال آب سبزه‌کوه توسط وزارت نيرو انجام می‌شود و جهت اجرا به مناقصه گذاشته مي‌شود و سرانجام قرارگاه خاتم به عنوان پيمانکار اين پروژه انتخاب مي‌شود؛ به جهت احياي تالاب چغاخور و تالاب گندمان و احياي زندگي در مناطق پايين دستي و يکي از منافع عمده آن هم تضمين آب شرب شهرستان است.

حجت‌الاسلام سعادت‌فر طول اين پروژه را ۱۱ کيلومتر عنوان کرد و گفت: در دوران تحريم با جسارت و شهامت قرارگاه خاتم تحريم‌ها دور زده مي‌شود و دستگاه ويژه اين تونل (TBM) مختص اين پروژه ساخته مي‌شود و به کشور ايران منتقل و وارد اين پروزه مي‌شود.

وي گفت: تاکنون دو هزار ميليارد ريال هزينه اين پروژه است اما پيشرفت اين پروژه ۵۳۲ متر تونل سنتي و ۱۶۲ متر تونل مکانيزه و در مجموع ۵۱۴ متر از ۱۱ کيلومتر اين پروژه پيشرفت داشته است به جهت اين که اين پروژه از خردادماه سال ۹۳ تا ۱۱ ارديبهشت‌ماه ۹۵ متوقف مي‌شود؛ پروژه‌اي که در طي بازه زماني ۳۰ ماه قرار بود به سرانجام برسد متوقف مي‌شود.

خطيب نماز جمعه بروجن گفت: باتوجه به اهميت اين پروژه براي احياي تالاب چغاخور، تالاب گندمان و ساير نقاط شهرستان چه دليل و بهانه‌اي براي تعطيلي اين پروژه وجود دارد؛ چرا برخي از مسئولين تمام تلاش خود را براي تعطيلي اين پروژه مصروف مي‌کنند.

سعادت‌فر با مطرح کردن چند سوال گفت: اگر اين پروژه اشکال زيست محيطي دارد چرا در طول دوران مطالعاتي اشکال زيست محيطي بيان نشد؟ چرا آن زمان که پروژه به پيمانکار واگذار شد اشکال زيست محيطي مطرح نشد؟ چرا آن زماني که در حدود دو هزار ميليارد ريال از اعتبارات دولتي به اين پروژه تزريق شد به اشکالات زيست محيطي توجه نشد؟ آيا حيات آب شرب مردم اهميت دارد يا صرفا مسائل زيست‌محيطي؟ آيا تعطيلي اين پروژه با سال اقدام و عمل سازگاري دارد.

سعادت‌فر گفت: مسئوليني که در تهران نشسته‌اند آيا مي‌دانند که شهروندان بروجني اگر صبحي از خواب برخاستند و با قطعي آب مواجه شدند بايد قمقمه به دست در گوشه و کنار دنبال تهيه آب باشند.

خطيب نماز جمعه بروجن گفت: اگر اين پروژه متوقف نمي‌شد در طول يک سال گذشته به احتمال زياد از خشک شدن برخي چشمه‌ها پيشگيري مي‌شد.

وي خطاب به مسئولين گفت: امروز جا دارد که مسئولين به داد اين مردم برسند ما از مسئولين دولت تدبير و اميد خاصه وزير محترم نيرو خواستاريم مشکل آب بروجن را در اين دولت حل کنند؛ مسئله آب بروجن دست کمي از بحث زاينده رود و درياچه اروميه ندارد.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۴۷:۳۹

6 Jan 2020