۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۳۸۰۲۵
مناطق روستايي نيازمند نگاه دلسوزانه مسئولان:

طرح هادي روستاها، راهي براي حل مشکلات يا سندي براي بوروکراسي اداري؟!/ روستاهاي کوهرنگ، نشاني از پيشرفت ندارند

از 223 روستا در کوهرنگ طرح هادي تنها براي 104 روستا انجام و متاسفانه تنها 45 روستا طرح هادي آن هم با حداقل امکانات اجرا در يک فاز يا دو فاز امکان اجرا داده شده است.
طرح هادي روستاها، راهي براي حل مشکلات يا سندي براي بوروکراسي اداري؟!/ روستاهاي کوهرنگ، نشاني از پيشرفت ندارند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، با توجه به اهميت توسعه روستايي در فرايند توسعه ملي کشور، در سال هاي اخير شيوه ها و رويکردهاي متفاوتي جهت دستيابي به اهداف توسعه روستايي مورد توجه قرار گرفته است که يکي از مهم ترين آن ها اجراي طرح هاي هادي روستايي است.

شهرستان کوهرنگ از سه بخش مرکزي چلگرد، بخش بازفت و بخش دوآب صمصامي با 223 روستا تشکيل شده که از اين تعداد 140 روستا بالاي 20 خانوار هستند.

از 223 روستا در اين سه بخش طرح هادي تنها براي 104 روستا انجام و متاسفانه تنها 45 روستا طرح هادي آن هم با حداقل امکانات در يک فاز يا دو فاز امکان اجرا داده شده است.

عليرغم اهداف و برنامه هاي اوليه اين طرح ها جهت توسعه روستاها در مناطق مختلف کشور، به نظر مي رسد که در عمل تهيه و اجراي آن ها با مشکلات متعددي در ابعاد مختلف روبه رو شده است، به نحوي که اثربخشي و کارايي اين طرح ها تا حدود بسيار زيادي در شهرستان کوهرنگ کاهش يافته است.


 از اين رو پرسش اصلي اين است که در حال حاضر چه مشکلاتي فرا روي اجراي طرح هاي هادي در مناطق روستايي وجود دارند و چه خدماتي براي 45 روستاي داراي طرح هادي در کوهرنگ انجام می شود؟

بستر طبيعي يک سکونت گاه و تغييرات ايجاد شده در آن مانند ساختمان ها، خيابان ها ، تسهيلات و تأسيسات عمده به عنوان عناصر کالبدي اشغال کننده فضا محسوب مي شوند؛ در امر سازندگي کشور يکي از کارهاي پايه‌اي و زيربنايي توجه به روستاها و بازسازي و توسعه و ارتقا کيفيت آسايش و بهداشت محيط‌هاي مسکوني و سالم سازي محيط زيست روستاييان مي‌باشد که مي‌تواند مانع از مهاجرت بي‌رويه روستاييان به شهرها شود که اين امر مي‌تواند راهگشاي مشکلات پيچيده‌اي مثل شبکه ارتباط بين شهري، ترافيک، ترابري، توسعه ناهمگون شهرها و ايجاد شهرهاي جديد و .... باشد.


طرح هادي يک عبارت بدون استفاده


يکي از روستائيان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر مي گويد: طرح هادي يک عبارت بدون استفاده است، وقتي در روستاي ما اعلام مي شود که طرح انجام شد  اما متاسفانه کوچه ها هنوز آسفالت نشده اند و زمان بارش باران عملا امکان رفت و آمد وجود ندارد طرح هادي چه معني مي دهد.

اين روستايي با بيان اينکه وقتي بودجه و اعتبارات يک روستا بسيار پايين است که امکان انجام هيچ کار عمراني، آموزشي و ورزشي وجود ندارد دهياران و شوراها چه کاري ميتوانند انجام دهند، افزود: بايد اعتباراتي اختصاص داده شود که بتواند کوچه ها را آسفالت کرد، زيرساخت ها را به حد استاندارد رساند، حداقل امکانات ورزشي  و فرهنگي براي روستا فراهم کرد.


يکي از مهمترين اقدامات انجام شده جهت خدمت به روستائيان، طرحهاي هادي روستايي است، مطالعه و تحقيق درباره روستاهاي کشور و گونه شناسي مسکن روستايي توسط نهادهايي چون مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن، بنياد مسکن، بانک مسکن و ... از سال‌هاي آغازين دهه 60 آغاز شد و نتيجه آن ارايه برنامه مدرن و جامع در اين مورد بود که بنياد مسکن انقلاب اسلامي مجري اجراي اين طرح‌ها گرديد اما اکنون سوال اينجاست که تا چه حد به روستاها خدمات ارائه شده است و مردم چقدر رضايت دارند ؟

عدم دسترسی به مرکز شهرستان مشکل عمده روستاییان

يکي ديگر از روستائيان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر، مشکلات روستائيان را عدم دسترسي مناسب به مرکز شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت : به طور کلي راههاي دسترسي به مرکز شهرستان بخصوص دهستان موگويي اساسي ترين مشکل و معضل بوده که در صورت تکميل طرح هاي از بن بست خارج مي شوند.

وي ادامه داد: با توجه به سردسير بودن بيشتر مناطق در اين شهرستان مشکل تامين سوخت وجود دارد و گاز رساني به بيشتر روستاهاي تابعه از جمله ضروريات است.

اين روستايي گفت: تسريع در انجام پروژه گازرساني از مطالبات ديرينه بوده که قرار بود در سالهاي گذشته انجام شود اما هنوز اين کار انجام نشده است.

وي نيز به بيکاري اشاره کرد و تصریح کرد: باتوجه به عدم وجود اشتغال پايدار، مهاجرت زياد افراد از روستاها به شهرها را شاهد هستيم که نتيجه اين روستاهاي خالي از سکنه است.

۸۳ روستا در کوهرنگ فاقد طرح هادي هستند

فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار داشت: طبق سرشماري سال 95 تعداد 104 روستا داراي طرح هادي هستند و تعداد 36 بالاي 20 خانوار هستند که در حال پيگيري تهيه طرح هادي آنها هستيم و 83 روستا چون زير 20 خانوار هستند فاقد طرح هادي هستند که پيگير خط محدوده هستيم.

مرتضي زمانپور گفت: هم اکنون دستگاههاي جاده سازي بنياد مسکن در حال آماده سازي، بهسازي روستاهاي بخش بازفت هستند و در روستاههاي نيکان، فاني آباد، سيلگاه، گردو سفلي، قلعه خونکار و ميهه در بخش مرکزي در حال شن ريزي هستند.

زمانپور عمده ترين مشکلات روستاهها را بهسازي، زير سازي و آسفالت بيان کرد و افزود: بعلت عدم آشنايي و اطلاعات کافي دهياران و شوراها به مجوزات ساخت و ساز اين مشکل گريبانگير ساکنان روستاهاي شهرستان کوهرنگ شده است.

مهندس زمانپور بيان داشت: در کمترين ميزان انتظار جهت ابتدايي ترين زيرساخت ها در روستاها براي هر روستا 5 ميليارد ريال اعتبار نياز است.

بیش از 74هزار میلیون ریال برای طرح هادی در کوهرنگ تخصیص یافت

رئيس ادار بنياد و مسکن شهرستان کوهرنگ نیز در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار داشت: اعتبارات هزينه شده اين نهاد در شهرستان کوهرنگ جهت طرح هاي هادي روستائيان 74 هزار 213 ميليون ريال اعتبار مصوب بوده است که 48 هزار 37 ميليون ريال آن تخصيص داده شده است.

حيدري ضمن درخواست از دولت جهت حمايت از طرح هادي، افزود: بانک هاي عامل جهت انعقاد قرارداد متقاضيان دريافت وام مسکن جهت ايمن سازي ساختمان در برابر زلزله حمايت کنند.

گزارش از همت بدري فرد کوهرنگ

انتهاي پيام1022ج /610ک
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۳۳:۲۷

27 Dec 2019