۰
۲
plusresetminus
تعدادی از نمایندگان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی امروز در اعتراض به حفر تونل بهشت آباد و گلاب 2 مقابل جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند.
تجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری مقابل هیات رئیسه در اعتراض به حفر تونل بهشت آباد و گلاب2
به گزارش جهانبین نیوز، تعدادی از نمایندگان مجلس به ویژه اعضای مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به احداث پروژه تونل بهشت آباد و گلاب ۲ با حمل پلاکاردهایی در مقابل سکوی هیات رئیسه تجمع کردند و این در حالی بود که جمعی از نمایندگان استان‌های کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان نیز به جمع نمایندگان یادشده پیوستند.

در پلاکارد این نمایندگان آمده است که حفر تونل بهشت آباد و گلاب ۲ مساوی ظلم به کشور است و مسئولان باید از خواب غفلت بیدار شوند و استان ما را ناامن نکنند.

این اقدام نمایندگان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی به دنبال رفتارهای دوگانه و تناقض‌گویی‌های برخی از مسئولان کشور از جمله وزیر نیرو در رابطه با مسئله آب این استان انجام گرفته است.

چندی پیش در حالی که شورای عالی آب کشور دستور توقف تونل‌های غیرکارشناسی گلاب 2 و بهشت‎آباد را صادر کرده بود اما وزیر نیرو در سفر اخیر خود به استان اصفهان از ادامه اجرایی شدن این دو طرح غیرقانونی خبر داده است.

لازم به ذکر است، طرح انتقال آب بهشت‌آباد عنوانی است که برای انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون به استان اصفهان به کار برده می‌شود.

این طرح که به دنبال انتقال آب به فلات مرکزی کشور تهیه شده است با مخالفت کارشناسان، مسئولان، نمایندگان و مهم‌تر از همه افکار عمومی استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان مواجه شده است.

سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۷ و سازمان مدیریت منابع آب ایران به عنوان متولی آب کشور در تیرماه سال ۱۳۸۹ به این طرح اشکالات فراوانی گرفتند و آن را تایید نکردند.

هدف اصلی این طرح توسعه کشاورزی است و با اجرای طرح بهشت‌آباد، آب صنعت و کشاورزی اصفهان، یزد و کرمان تا ۲۰ سال آینده تامین می‌شود این در حالی است که بسیاری از مناطق استان چهارمحال و بختیاری از بی‎آبی رنج می‌برند و حتی در تامین آب شرب خود با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

این طرح بدون مطالعه همه‌جانبه مصوب شده و تنها کار کارشناسی آن برشمردن منافع طرح برای استان اصفهان بوده و به مصارف حوزه‌های پایین دست هیچ‌گونه توجهی نشده‌ است.

مطالعه طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی در سال‌های پیش بدون نظارت مدیران اجرایی استان چهارمحال و بختیاری از طریق وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت و مطالعات اجرایی آن انجام گرفته و مسئولین استان اصفهان به شدت بر اجرای آن مصر هستند و از هر ابزاری برای تحقق اهداف خود بهره می‌جویند اما در مقابل مردم و مسئولان چهارمحال و بختیاری نیز حاضر نیستند از حق خود کوتاه بیایند و در برابر این اقدامات مداخله‌جویانه با وحدت و انسجام ایستادگی می‌کنند.

طرح تونل گلاب نیز در لواي طرح انتقال آب شرب كاشان از سال ۱۳۸۴ توسط استان اصفهان مطرح گرديد و شامل دو فاز تونل ۱ و ۲ گلاب است.
تونل گلاب۱ با طول ۱۰ كيلومتر و قطر ۳.۸ متر براي انتقال ۱.۷ مترمكعب بر ثانيه آب از زاينده‌رود به محل تصفيه‌خانه كاشان است كه حفر آن مراحل پاياني را مي‌گذراند و به دليل ظرفيت پايين، براي استان چهارمحال و بختياري مشكلي ايجاد نمي‌كند.
تونل گلاب ۲ به طول ۱۷ كيلومتر و ظرفيت ۲۳ مترمكعب‌برثانيه در ادامه تونل ۱ گلاب قرار دارد كه آب منطقه‌اي اصفهان با انعقاد قراردادهاي اجرائي، عمليات حفر آن را آغاز كرده و تا پايان سال ۱۳۹۱ در حدود ۲ كيلومتر از اين تونل را حفر کرده و مشکلات بسیاری برای استان چهارمحال و بختیاری ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سامان
وزیر نیرو استیضاح استیضاح
این چه حرفیه دوست عزیز وقتی نمایندگان ما موقع رای اعتماد حمایت کردن و سخنرانی کردن الان اسیضاح کنند

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۵۴:۰۸

16 Jan 2020