۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۳۸۲۰۵
امام‌جمعه فارسان گفت:

شبكه ‏هاى اجتماعى امروز به بخش جدايى ‏ناپذير زندگى مردم تبديل‌شده‌ است

امام‌جمعه شهر فارسان گفت: شبكه‏ هاى اجتماعى مجازى امروز به بخش جدايى ‏ناپذير زندگى مردم تبديل‌شده‌اند.اگر فرهنگ را به هوايى تشبيه مى‏كنيم كه در آن تنفس مى‏كنيم، حقيقتاً فضاى مجازى نيز در شرايط فعلى به بخشى از فضاى تنفس جامعه تبديل‌شده است؛ و اين در حالى است كه كنترل شبكه‏هاى اجتماعى مجازى در اختيار ما نيست و در زمان بحران، نقشى بسيار خطرناك را بر عهده مى‏گيرند.
شبكه ‏هاى اجتماعى امروز به بخش جدايى ‏ناپذير زندگى مردم تبديل‌شده‌ است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شهر فارسان به ديدار اعضاى شوراي عالى فضاى مجازى روز سوم بهمن‏ ماه با رهبر معظم انقلاب اسلامى اشاره و گفت: با توجه به جايگاه اين شورا كه سران سه قوه، برخى اعضاى شوراي عالي امنيت ملى، شوراي عالي انقلاب فرهنگى و مجمع تشخيص مصلحت نظام در آن حضور دارند و هم‏چنين با توجه به اهميتى كه فضاى مجازى در تحولات كنونى و آينده كشور دارد، اين جلسه را بايد يكى از مهم‏ترين جلسات سال ۱۳۹۶ نظام اسلامى بدانيم.

وي تصريح کرد: حضرت آقا معتقدند كه بايد فضاى مجازى را مديريت كرد و كنترل آن را در دست گرفت و از برخوردهاى انفعالى پرهيز كرد. در آذر سال ۱۳۹۱ در ديدار اعضاء شوراى عالى انقلاب فرهنگى فرمودند: اينترنت يكى از نعمت های بزرگ الهى است، اما درعين‌حال يك نعمت بزرگ هم هست؛ يعنى يك چاقوى دو دم و خطرناك...

امام جمعه فارسان اظهار داشت: در ديدار ديگر مي‌فرمايند اين فضا مثل يك رودخانه‏ اى پر از آب و خروشان است كه مى‏ آيد و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان‏تر مى‏ شود. اگر ما براى اين رودخانه تدبير كنيم و برنامه داشته باشيم؛ زه‏كشى كنيم و هدايت كنيم اين رودخانه را تا به سد بريزد، مى‏ شود فرصت. اگر رهايش كنيم و برنامه‏اى براى آن نداشته باشيم، مى‏شود يك تهديد.

حجت‌الاسلام ملک پور افزود: در زمينه فضاى مجازى، لشكرى مجهز و گسترده براى هدف خودشان به ‏ويژه تأثيرگذارى روى نسل جوان و نوجوان جامعه ‏مان تدارك ديده‏ اند. از طرف ديگر ما بايد از مرزهاى فكرى، مرزهاى اعتقادى و مرزهاى فرهنگى خود دفاع كنيم.

وي بابیان اینکه يكى از بسترهايى كه در آن مى‏توانيم براى رساندن پيام خودمان و مقابله با پيام‏هاى مخالفين و دشمنان انقلاب و اسلام و دشمنان عقايد به‏ حق انقلاب اسلامى، در جهان امروز بهره بگيريم، عرصه‏ ى مجازى است، خاطر نشان کرد: واقعيت اين است كه امروزه، كشورگشايى‏ ها و جنگ‏هاى آبى و خاكى، هوايى و فضايى به دنياى مجازى كشيده شده و اگر كشورى از روى غفلت يا خيانت از استقلال كشور مجازي‏ اش دفاع نكند، در آينده نزديك چيزى از آن كشور باقى نخواهد ماند.

وي بيان داشت: از گذشته تاکنون كشورهاى زيادى در جهان به‏ طور مستقيم يا غيرمستقيم تحت استعمار ديگر كشورهاى صنعتى و غربى بوده ‏اند، اما مستعمره بودن چه تأثيرى بر يك كشور مى‏گذارد؟ استعمار شبيه به يك گاريچى عمل مى‏كند كه دستى به شلاق و دستى به افسار اسب‏ها دارد كشورهاى مستعمر گويى اسب‏هايى هستند كه تمام توانشان را فداى اهداف گاريچى مى‏كنند.

وي اظهار داشت: استعمارگر نيروى كار، نيروى توليد و تمام قواى يك كشور را به نفع خود مورداستفاده قرار مي‌دهد و كشور مستعمر را از توسعه، جهش و حركت به ‏سوى پيشرفت و صنعتى شدن بازمى‏ دارد.

امام‌جمعه فارسان گفت: شبكه‏ هاى اجتماعى مجازى امروز به بخش جدايى ‏ناپذير زندگى مردم تبديل‌شده‌اند؛ اگر فرهنگ را به هوايى تشبيه مى‏ كنيم كه در آن تنفس مى‏كنيم، حقيقتاً فضاى مجازى نيز در شرايط فعلى به بخشى از فضاى تنفس جامعه تبديل‌شده است؛ و اين در حالى است كه كنترل شبكه‏ هاى اجتماعى مجازى در اختيار ما نيست و در زمان بحران، نقشى بسيار خطرناك را بر عهده مى‏گيرند.

وي به نمونه‏اى از اين نقش در اغتشاشات اخير ايران اشاره داشت و افزود:  فضاى مجازى، فضايى است كه در عين داشتن فرصت‏ها و قابليت‏ها، مى‏تواند مخاطرات و تهديدهاى زيادى را نيز همراه داشته باشد. سياست‏گذاران بايد در درجه اول نيازهاى جوانان را به‏ خوبى شناسايى كنند و در درجه دوم اين فضا را به ‏درستى مديريت كنند و به سمت توليد محتواى مناسب و سالم در قالب‏هاى جذاب و متناسب با ذائقه جوانان بروند.

وي اظهار داشت: تا زمانى كه به لحاظ فرهنگى، اقدامى عملى صورت نگرفته و برنامه ‏ريزى مدونى براى اوقات فراغت جوانان وجود ندارد، نبايد انتظار داشت كه جوانان از تهديدهاى مربوط به استفاده از فنّاوري‌هاي جديد مصون بمانند. درنتيجه دراين‌بين سه امر ضرورى به نظر مي‌رسد: شناخت نيازهاى جوانان، آگاه‏سازى آنان و تدبير و برنامه‏ريزى صحيح براى اوقات فراغت آن‏ها. ان شاالله تا دير نشده همه مسئولان مربوطه نسبت به  اين امر دقت ويژه‌اي داشته باشند.

انتهاي پيام1022ج /590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۳۸:۳۲

15 Jan 2020