۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۱۷۱۵۴
روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای نظامی

امنیت در منطقه بدون ایران معنا ندارد/دکترین نظامی ما بر مبنای دفاع است

رئیس‌جمهور با تشریح دکترین نظامی کشورمان گفت: دکترین نظامی ما بر مبنای دفاع است و ما بر مبنای تجاوز هیچ سلاحی را طراحی نمی‌کنیم و تمام تحقیقات دفاعی ما بر این مبنا است که یا ما چگونه دفاع کنیم و یا چگونه دشمن را بازبداریم.
امنیت در منطقه بدون ایران معنا ندارد/دکترین نظامی ما بر مبنای دفاع است

به گزارش جهانبین نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید صنعت دفاعی اظهارداشت: ایران جغرافیای سیاسی و شرایط ژئوپلوتیک خاص خود را دارد، ایران کشوری در قلب منطقه و حتی قلب جهان است و دارای ویژگی‌های خاص فرهنگی و جغرافیایی است.

وی افزود: در کنار این ایران عزیز انقلابی به ثمر نشسته است که برای بسیاری از قدرت‌ها خوشایند نیست، ادامه انقلاب و اوج آن برای مستکبران جهانی و سلطه‌گران صدای ناموزونی دارد، آنها فکر نمی‌کردند که زمانی که شرق می‌گفت دوران دین به سر آمده است و غرب اینجا ارتجاع و کهنه پرستی عنوان می‌کرد انقلابی با انگیزه‌های دینی بوجود بیاید.

*در آینده جنگ در بسیاری از مناطق خشک جهان جنگ آب خواهد بود

رئیس جمهور ادامه داد: از طرف دیگر دنیای امروز با مشکلات فراوانی روبرو است، در گذشته کسی فکر نمی‌کرد جنگی به نام جنگ آب به وقوع بپیوندد و چیزی که در عمل سهل بود آب خوردن عنوان می‌شد اما امروز در بسیاری از کشورها آب برای کشاورزی و صنعت و حتی برای آشامیدن و خوردن وجود ندارد و از این رو همه به صراحت می‌گویند در آینده نه چندان دور در بسیاری از مناطق خشک جهان جنگ، جنگ آب خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه امروز دنیا با مشکل کمبود انرژی روبروست، گفت: بخشی از انرژی فسیلی در حال پایان یافتن است و کم‌کم کشورهایی که می‌توانند نفت صادر کنند به منطقه ما محدود می‌شود، کشورهایی همچون ایران، کویت، عربستان که تعداد آنها کم است، هرچه بشر به آنها نیاز داشته باشد و کمیاب باشد عاملی برای جنگ و درگیری و نزاع است.

وی افزود: در کنار ایران، دنیا گرفتار بلای دیگری نیز شده است و آن هم افراطی‌گری است که حتی بنیانگذاران آن را نیز به وحشت انداخته است.

رئیس جمهور با اشاره به مقابله ایران با هرگونه افراطی‌گری و ارائه طرح جهان عاری از خشونت در سازمان ملل متحد که با موافقت تمام کشورهای دنیا روبرو شد، ادامه داد: امروز به دلیل افراطی‌گری نه رفاهی برای مردم باقی مانده است و نه امنیتی و نه حتی ناموس آنها در امان است.

وی افزود: امروز در عراق چه خبر است؟ هم کلیسا هم امامزاده و هم حسینیه خراب می‌شود امروز شرایط بسیار عجیبی روبه‌روی ما خودنمایی می‌کند در دهه اخیر چه جنگ‌ها و چه خونریزی‌ها اتفاق افتاده است؛ در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان و حتی مصر و لیبی مردم سرگردان هستند در حالی که کشورهای صنعتی و پیشرفته و وابستگان آنها در مسیر پیشرفت در حال حرکت هستند اما جهان اسلام در آتش نفاق می‌سوزد و همه مسیر توسعه و ترقی زیر پای افراط له شده است.

*مگر می‌شود از ثبات منطقه سخن گفت و از ایران حرف نزد

رئیس‌جمهور ادامه داد: شرایط دنیای امروز که روزبه‌روز سخت‌تر و شرایط منطقه ما نیز روزبه‌روز با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌شود البته اتحادیه‌ها، ائتلاف‌ها و عدم توازن قوا نیز مسئله دیگری است که همواره باید مدنظر ما باشد.

روحانی گفت: در برابر این شرایط ما باید چه کنیم؟ تهدیدهایی که شکل‌های مختلف به خود می‌گیرد و جایگاهی که ایران در منطقه و جهان دارد مگر می‌شود از ثبات منطقه سخن گفت و از ایران حرف نزد مگر می‌شود از رفاه و توسعه منطقه سخن گفت و از ایران نامی به میان نیاید.

وی افزود: مگر می‌توان از حرکت‌های خودجوش و مردمی در منطقه سخن گفت اما از انقلاب سخن به میان نیاورد، ایران جایگاه عظیم خود را دارد و به همان نسبت مسئولیت بار سنگینی را بر دوش دارد، آن تجارت پرسود که می‌تواند ملت ایران در دنیا عزیز و سعادتمند در آخرت بسازد که جان و مالش را برای سربلندی آیین، ملتش و دینش هزینه می‌کند.

رئیس شورای امنیت ملی ادامه داد: مگر ما در انقلاب اسلامی فتح روشن را مشاهده نکردیم و در 8 سال دفاع مقدس نصر الهی را ندیدیم؟ علی‌رغم همه حرف‌ها دکترین نظامی جمهوری اسلامی روشن و مشخص است ما در برابر تهدید دست روی دست نمی‌گذاریم ما در برابر طراحی دشمن نسبت به استقلال و عظمت خود آرام نمی‌نشینیم اما در عین حال اخلاق و عدالت حتی در دفاع فراموش نمی‌کنیم.

*ما در عین حال که در برابر متجاوز می‌ایستیم تعدی، تجاوز را در میدان جنگ روا نمی‌داریم

وی افزود: ما در عین حال که در برابر متجاوز می‌ایستیم تعدی، تجاوز را در میدان جنگ روا نمی‌داریم ماه‌ها و سال‌ها شهرهای ما توسط موشک‌های عراقی گلوله‌باران می‌شد و امام به ما اجازه نداد که به آنها پاسخ دهیم و بعد از چند سال که در محضر ایشان عرض شد برای پیشگیری از تجاوز راهی جز مقابله به مثل نیست فرمودند هر شهری را که می‌خواهید هدف قرار دهید 48 ساعت قبل با رادیو و تلویزیون به مردم اعلام کنید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دکترین نظامی ما بر مبنای دفاع است و ما بر مبنای تجاوز هیچ سلاحی را طراحی نمی‌کنیم ما هیچ تحقیقی نمی‌کنیم که چگونه می‌توانیم کشورهای منطقه را تصرف کنیم. تمام تحقیقات دفاعی ما بر این مبنا است که یا ما چگونه دفاع کنیم و یا چگونه دشمن را بازبداریم. استراتژی ما استراتژی بازدارندگی است. وی یادآورشد: کشورهایی هستند که ناوهای هواپیمابر آنها، بمب‌های آنها و بمب‌های سنگرشکن آنها و ماهواره آنها بر مبنای تجاوز، تصرف، دخالت و سلطه است اما ما نه قصد دخالت یا سلطه و یا تجاوز را بر کشوری داریم و نه می‌خواهیم منابع کشوری را غارت کنیم. ما اهل غیرتیم اهل غارت نیستیم.

*طراحی و  آموزش نظامی ما بر مبنای بازدارندگی و دفاع است

روحانی گفت: طراحی و تحقیق ما و آموزش نظامی ما بر مبنای بازدارندگی و دفاع است اگر ما موشک زمین به زمین می‌سازیم و طراحی می‌کنیم و دقت آن را دنبال می‌کنیم که البته آن هم اخلاقی است اگر دقت موشک زمین به زمین را بکاهیم باید در برابر آسیب دیدن بی‌گناهان احساس مسئولیت کنیم.

روحانی گفت: خدا رحمت کند شهید تهرانی‌مقدم را که هر موقع نام موشکی را می‌شنوم به یاد آن شهید می‌افتم که چقدر با هم صحبت کردیم و چقدر آدم دقیقی بود.

وی افزود: من با خیلی‌ها درباره موشک‌های زمین به زمین صحبت کردم و یا بحث کردم اما آن کسی که با دقت بیشتر از همه صحبت می‌کرد شهید تهرانی مقدم بود همواره درست می‌گفت دقت در سلاح تنها غرور نیست بلکه اخلاق است ممکن است شما هدفی را برای اهداف نظامی بزنید اما با کمی خطا یک کپرنشین را بزنید.

وی افزود: دقت در سلاح تنها کار علمی نیست اما بدانید کار اخلاقی و ایمانی است. باید در همه مسائل اینچنین دقت کنیم. در برد سلاح نیز همینگونه است از همه مهمتر اگر ما دقیق حرف نزنیم مسئولان سیاسی کشور را در محاسبات خود به اشتباه می‌اندازیم. خیلی مهم است که ما دقیق حرف بزنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا هم‌اکنون کار بسیار بزرگی انجام شده است ما قدردان همه آنهایی هستیم که در صنعت دفاعی با همه تلاش، ایمان و ایثارشان شبانه‌روز فداکاری می‌کنند و در زمان جنگ چقدر برای ما مهم بود که برد موشکی را بالا می‌بردیم. ما سال‌ها و سال‌ها روی موشکی کار می‌کردیم تا بتوانیم هواپیمای عراقی را بزنیم.

روحانی گفت: شما نمی‌توانید بفهمید زمانی که ما توانستیم اولین میگ 25 عراقی را در اصفهان بزنیم چه نشاطی در کشور ایجاد شد. کار بسیار بزرگی انجام شده، درخصوص ضدزره نیز کار بزرگی انجام شده است.

وی افزود: در بحث هوا به هوا موشک هوا به هوا کار بسیار بزرگی انجام گرفت زمانی که موشک فونیک در حال تمام شدن بود و ما فکر می‌کردیم هواپیمای اف14 ما نمی‌تواند آن تاثیرگذاری را داشته باشد با تلاش جهاد خودکفایی توانستیم موشکی را جایگزین کنیم و چقدر خوشحال‌کننده بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همه این تلاش‌ها زمانی که به نتیجه می‌رسد بسیار لذت‌بخش است. بعد از بارها خطا زمانی که شما موفق می‌شوید آنچنان نشاط و شوری به انسان دست می‌دهد. این لذت‌ها با اضافه حقوق و بحث مالی قابل مقایسه نیست چراکه یک لذت معنوی است. من از شما عزیزان به خاطر این نمایشگاه و مسائل پیرامون آن تشکر می‌کنم البته وزیر دفاع خود در این‌باره متخصص است و آشنایی ما با ایشان به زمان جنگ بازمی‌گردد.

*قدرت یک کشور برای این است که هوس تجاوز از سر دشمن بپرد

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بازدارندگی گفت: تمام این تلاش‌ها برای این است که جنگ نشود برخی‌ها فکر می‌کنند که ما اینها را برای این درست می‌کنیم که بر سر دشمن بزنیم البته آن هم ممکن است پیش بیاید اما اساس این کار برای این است که جنگ نشود.

روحانی یادآورشد:‌ قدرت و توانمند شدن یک کشور برای این است که هوس تجاوز از سر دشمن بپرد، ما به دنبال بازدارندگی هستیم و اگر دشمن خطای محاسباتی کرد ما هم از سلاح خود استفاده می‌کنیم و این کار کاملاً اخلاقی و بر طبق معیارهای بین‌المللی است اما در عین حال این نکته را نیز می‌گویم که قدرت دفاعی ما هرگز برای تجاوز به هیچ کشوری حتی یک کشور ضعیف نخواهد بود ما اهل تجاوز نیستیم.

وی افزود: همسایگان و دوستان ما و جهان اسلام بدانند که ما اگر در صنعت دفاعی توانمند شویم تنها برای امنیت خودمان نیست بلکه برای امنیت کل منطقه است ثبات ما متصل به ثبات کل منطقه است اگر عراق ناامن شود ما نگران ناامنی مرزهای خودمان هم می‌شویم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: توسعه در صورتی امکان‌پذیر است که نه‌تنها ایران امن باشد بلکه اطراف و پیرامون ما هم امن باشد پس قدرت دفاعی ما علیه همسایگان و دوستان ما نخواهد بود. صنعت دفاعی ما کمک به آنها خواهد بود.

*مخالف حضور نظامی بیگانگان در منطقه هستیم

روحانی گفت: ما مخالف حضور نظامی بیگانگان در منطقه هستیم و همواره گفته‌ایم که خودمان با همسایگانمان می‌توانیم امنیت این منطقه حساس را تامین کنیم. ما دنبال رقابت تسلیحاتی در منطقه نیستیم. شما می‌بینید در آمار و ارقام از تولید ناخالص ملی که اختصاص به بودجه دفاعی دارد نسبت به همسایگان ما بسیار پایین‌تر است ما می‌دانیم هرچقدر به این بخش اختصاص داده شود از توسعه در دیگر بخش‌ها زده می‌شود.

روحانی گفت: ما به دنبال رقابت تسلیحاتی و نظامی نیستیم اما برای دفاع از خودمان هرچه لازم داشته باشیم از کسی اجازه نمی‌گیریم و ما خودمان برای دفاع از خودمان تصمیم می‌گیریم، اجرا می‌کنیم و کشور را حراست می‌کنیم.

وی افزود: ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده‌ایم، نیستیم و نخواهیم بود به دلیل موازین شرعی و اخلاقی ما به دلیل اصول انسانی و دلیل فتوای مقام معظم رهبری ما نه به دنبال سلاح هسته‌ای هستیم و نه به دنبال سلاح شیمیایی، البته ما قربانی سلاح شیمیایی شدیم اما در عین حال به دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نیستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما سلاح عادی را برای دفاع از خودمان کافی می‌دانیم اما در عین حال بر این حق قانونی تصریح می‌کنیم که جهان باید از سلاح کشتار جمعی عاری شود نمی‌شود بخشی از معاهده ان‌پی‌تی اجرا شود و بخش دیگر آن اجرا نشود. ما بر همین هدف و آرمانمان تاکید می‌کنیم که منطقه خاورمیانه باید عاری از سلاح کشتار جمعی باشد همانطور که ما در این نمایشگاه دیدیم کار صنعت دفاعی باید با صنعت کشور پیوسته باشد.

روحانی گفت: هر کاری که صنعت عادی می‌تواند انجام دهد رها کنید و به آنها واگذار کنید. صنعت دفاعی به طور طبیعی یک صنعت انحصاری است و مشکلاتی دارد از جمله اینکه رقیب ندارد و در اینجا ما باید نظارت را بیشتر کنیم، خریداران شما و تولید آنها انحصاری است و نیروهای مسلح ما نیز برای خرید دستشان باز نیست.

*از موازی کاری پرهیز شود

وی افزود: آن چیزی که انحصاری است خودتان دقت و نظارت کنید تا سلاحی خوب و دقیق تولید شود کارهای موازی را نیز خود آقای وزیر جلوی آنها را بگیرد. تحقیق در هر زمینه‌ای خوب است اما منابع ما محدود است و شرایط کشور ما خاص است شما اولویت‌بندی کنید و آنچه اولویت ما است به دنبال آن بروید. ما در خیلی جاها سرمایه‌گذاری کردیم. در هواپیمای مسافربری نیز می‌خواستیم خودکفا شویم، خودکفایی خوب است اما بگذاریم قدم به قدم و حساب شده جلو برویم به خصوص در بخش غیرنظامی که ما باید دقت بیشتری کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته این حرف‌هایی که من می‌زنم به معنای آن نیست که قدر صنعت بزرگ دفاعی را بکاهم کار بسیار بزرگی شما انجام دادید کارهای شما موجب غرور و افتخار است شما هواپیمایی که برای دهه 60 است را در حال بازسازی آن هستید شما کار بزرگی می‌کنید شما در زمینه موشک زمین به زمین کارهای بزرگی کرده‌اید.

*باید در خط مستقیم حق باشیم

روحانی گفت: آنجایی یک کشور پیروز است که دشمن یک کشور برابر با دشمن خدا باشد باید در خط مستقیم حق باشیم و دشمن ما دشمن خدا و دشمن خدا دشمن ما باشد. خیلی از کارهایی که شما در زمینه پهپادها، موشک‌های دریایی و موشک‌های هوابه‌هوا انجام می‌دهید بسیار بزرگ است.

وی افزود: من می‌بینم کار بسیار بزرگی صورت گرفته است و اجر شما نزد خداوند محفوظ است انشاءالله این کار بزرگ را با دقت و با محاسبه اولویت نیازهای نیروهای مسلح و دشمنان آینده ادامه دهید و دولت یازدهم پشتیبان شما در تمام زمینه‌ها در حد توان خواهد بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: رئیس این دولت به دلیل اینکه همیشه با این نوع تلاش‌ها و جهادها در تماس بوده است و به خوبی قدر کار شما را می‌فهمد و دنبال می‌کند و مخصوصا ملت بزرگ ما قدردان کار شما هستند. رهبری و فرماندهی کل قوا قدردان کار شما هستند.

روحانی در پایان تصریح کرد: انشاءالله کار شما مورد توجه حضرت ولی عصر (عج) قرار بگیرد.

انتهای پیام/خ ز/

مرجع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۰۵:۵۹

30 Dec 2019