۰
plusresetminus
با نزديک شدن به فصل پائيز و بازگشايي مدارس، بازارهاي شهرستان سامان نيز حال و هواي مهر به خود گرفته و خيابان‌هاي اين شهرستان پر از کيف، کوله پشتي و لوازم التحرير متنوع و رنگارنگي که ديدنشان باعث شوق و ذوق هر دانش‌آموزي مي شود.
زرق و برق لوازم التحرير خارجي در ويترين مغازه ها/تبليغات، حلقه مفقوده معرفي لوازم‌التحرير ايراني براي کودکان
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سامان ما، با نزديک شدن به فصل پائيز و بازگشايي مدارس، بازارهاي شهرستان سامان نيز حال و هواي مهر به خود گرفته و خيابان‌هاي اين شهرستان پر از کيف، کوله پشتي و لوازم التحرير متنوع و رنگارنگي که ديدنشان باعث شوق و ذوق هر دانش‌آموزي مي شود.

کمتر کسي است که شهريور برايش حال و هواي مدرسه را تداعي نکند، بدون شک همه ما روزي براي لوازم‌التحرير مدرسه خود برنامه‌ريزي کرده‌ايم و به دنبال بهترين و قشنگ‌ترين مدادپاک‌کن‌ها، مداد‌تراش‌ها، کيف، کفش و جامدادي يک سال خود بوده‌ايم.

البته لوازم‌التحرير دهه‌هاي مختلف با يکديگر متفاوت است و اگر در دهه ۶۰ و ۷۰ کيفيت و جنس محصولات اهميت داشت، در دهه‌هاي ۸۰ و ۹۰ تنوع حرف اول را مي‌زند.

بازار پرسود لوازم‌التحرير باعث شده تا افرادي براي سود بيشتر در مدت زمان يک ماه محصولات خارجي بي کيفيت، اما پر زرق و برق را وارد بازار کنند در حال حاضر بيش از ۹۰ درصد بازار نوشت افزار و لوازم‌التحرير در قرق محصولات خارجي بي‌کيفيت به ويژه چيني است. کارشناسان دليل اين امر را کارشکني هاي گمرک مي‌دانند.

چند روز بيشتر به رسيدن آخرين ماه تابستان باقي نمانده است. همواره شهريور، ماه آماده سازي دانش‌آموزان براي شروع يک سال جديد تحصيلي بوده است؛ ماهي که بازار لوازم‌التحرير، کيف و کفش داغ تر از همه بازارها مي‌شود؛ لوازمي که گويي مدرسه بدون آنها بي‌معني است و بوي ماه مهر با بوي پاک کن نو عجين شده است. اگر مدرسه رفتن دهه شصتي‌ها يادتان باشد، آنها فقط دل‌شان به مدادي خوش بود که بنويسد و پاک‌کني که خوب پاک کند و اصلا زيبايي مداد و بوي خوش پاک‌کن‌هاي رنگارنگ مورد نظر نبود.

همه بچه‌هاي آن دوران با دفترهاي ساده، بدون خط کشي با جنس کاهي سر مي‌کردند و خبري از دفترهاي پرزرق و برق نبود. اما امروز شرايط طوري شده که کودکان لپ تاپ دار و تبلت به دست نمي‌توانند از محصولات آن دوران استفاده کنند. امروز مارک دار بودن مداد پاک کن، مداد تراش و کيف و جامدادي مهم‌ترين موضوع برخي دانش‌آموزان است.

در حال حاضر سليقه ها عوض شده و ديگر کيفيت محصولات و توليدات داخلي بي‌معني شده است. امروز تنوع در بازار حرف اول را مي‌زند، به طوري که داغي اين بازار پرسود موجب شده كه افراد بسياري كسب و كار خود را بر اساس همين مداد و پاک‌كن‌هاي به ظاهر ناچيز بنا كنند.


دانش آموزان از نوشت افزارهای ایرانی استقبال نمی کنند

اقاي نادري يکي از مغازه داران لوازم التحرير در گفت‌وگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه در حال حاضر استقبال از خريد نوشت افزارها و لوازم التحرير در شهرستان سامان وجود ندارد، اظهار داشت: استقبال خانواده ها و دانش آموزان اکثر در شهرستان سامان هفته اخر شهريورماه است چراکه اکثر خانواده ها درگير جمع آوري محصولات کشاورزي از قبيل گردو و بادام و... هستند.

وي با بيان اينکه اکثر دانش آموزان در شهرستان سامان از نوشت افزارهاي و وسايل مدرسه خارجي استقبال دارند و لوازم التحرير ايراني کمتر استقبال مي شود، بيان داشت: دليل اين امر
قيمت بالاي کالا هاي ايراني نسبت به کالا هاي خارجي است.




تبليغ لوازم التحریر ايراني بايد در بازي هاي رایانه اي، فضاي مجازي و رسانه ها صورت گيرد

خانم رحماني يکي ديگر از مغازه داران در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره بر اينکه خريد لواز التحرير و نوشت افزارهاي ايراني نياز به تبليغ دارند، چراکه اکثر دانش آموزان مي گويند که من دفتر، مداد و... را مي خواهم که کارکتر برنامه کودک مورد علاقه ام را داشته باشد، بيان داشت: نوشت افزارهاي ايراني و اسلامي به دليل نداشتن تبليغات در فضاي مجازي و رسانه ملي کمتر براي کودکان شناخته شده هستند.

وي با بيان اينکه از نظر کيفيت و طراحي کالاهاي ايراني مرغوب تر از کالاهاي خارجي است اما استقبال از کالاي خارجي در اين شهرستان بيشتر است، اذعان داشت: در حال حاضر کمتر از لوازم التحرير ايراني در مغازه ما استقبال شده است و بيشتر خريد لوازم التحرير باب اسفنجي، انگري برد، مرد عنکبوتي، لاک پشت هاي نينجا، سيندرلا و... است و کمتر به سمت کالاهاي
ايراني همچون شکرستان و... مي روند.


رحماني با بيان اينکه تنها راهکار افزايش و استقبال کودکان و دانش آموزان نوشت افزار و لوازم التحرير ايراني و اسلامي تبليغ در رسانه ملي و فضاي مجازي و بازي هاي يارانه اي و موبايلي است، بيان داشت: بايد دستگاه هاي فرهنگي در اين زمينه ورود پيدا کنند.

در بازار کيف هاي با کارکترهاي ايراني و اسلامي خيلي کم هست

سليماني يکي مادران شهرستان سامان با بيان اينکه در بازار کيف هاي با کارکترهاي ايراني و اسلامي خيلي کم هست و اون تعدادي هم که وجود دارد با قيمت بالا به فروش مي رسد بيان داشت: دخترم براي خريد وسايل خود از کارکترهاي کارتون هاي مورد علاقه اش که بيشتر هم خارجي است علاقه نشان مي دهد.


وي با بيان اينکه هرچند کالا هاي ايراني مرغوبتر و با کيفيت تر هستند اما به دليل ناشناخته بودن در بين خانواده ها و کودکان جامعه بيشتر دانش آموزان و خانواده ها به سمت کالا هاي خارجي سوق پيدا مي کنند.

باید توليدات ملي به سمت جذابيت و زيبايي سوق داده شود

ذبيحي کارشناس فعال فرهنگي در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه دليل استقبال دانش آموزان از کالاهاي خارجي جذابيت بيشتر است، بيان داشت: توليدات ملي به سمت جذابيت و زيبايي سوق داده شود تا کودکانمان علاوه بر استقبال از کالا هاي ايراني با اسطوره هاي ملي و پهلواني و... آشنا شوند.

وي با بيان اينکه خريد کالا هاي خارجي براي دانش آموزان اين موارد را به همراه دارد که موجب ضعيف شدن کودکان در آينده و نگرشي در راستاي خلاقيت و توليد نخواهد داشت، عنوان کرد: بايد کالا هاي خارجي از سيستم ها حذف شود و رواج کالا هاي ايراني صورت گيرد.

خانم ذبيحي با اشاره بر اينکه در حال حاضر کودکان به دليل طراحي و داستان هاي خوب و نقاشي جالب کتاب هاي داستان به سمت کتاب هاي ايراني، مذهبي و اسطوره اي مي روند تا کتاب هاي با داستان هاي خارجي و اين امر نيز بايد در نوشت افزارها نيز صورت گيرد.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۴۷:۵۷

27 Dec 2019