۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۱۳۳۷۴
گردشگری؛

قلعه چالشتر، قلعه ای باستانی بر فراز بام ایران

قلعه چالشتر در استان چهار محال و بختیاری تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی است
قلعه چالشتر، قلعه ای باستانی بر فراز بام ایران
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از اساتید برتر بام ایران، قلعه چالشتردر پنج كیلومتری شهركرد به عنوان یك اثر باشكوه از نظر معماری و هنر حجاری در ایران است. این قلعه در منطقه چالشتر در  غرب شهرکرد واقع شده كه در دوره صفویه مركز حكمرانی چهارمحالی‌ها بوده و به وسیله كلانتران روستاها و مناطق تحت سیطره خود كنترل می‌ شدند و پس از انتصاب حسین قلی خان به عنوان ایلخان بختیاری، در اواسط حكومت ناصرالدین شاه، حكمرانان این منطقه از حاكمیت بر چالشتر خلع و به زمین داران بزرگ تبدیل شدند. مجموعه قلعه تاریخی چالشتر كه به قلعه خانی مشهور می‌باشد، ‪ ۱۱۰‬سال پیش در چالشتر احداث شده و در یكی از سرستونهای سنگی این مجموعه ، تاریخ ساخت آن به سال ‪۱۳۲۱‬هجری قمری حك شده است.

مجموعه تاریخی چالشتر شامل سر در سنگی، خان‌نشین ، اندرونی ، حمام ، انبارها و اصطبلها است و قلعه عیانی و خان‌نشین این مجموعه تاریخی دارای ‪ ۳۸‬ستون سنگی با سر در و ایوان می‌باشد. از اره سنگی منقوش این مجموعه قلعه شامل نقوش افسانه‌ای و اسطوره ای، زندگی روزمره،گل وگیاه،گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش پیچش گیاهی و نقوش فرشته است واین نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است.
قلعه چالشتر به عنوان یکی از آثار تاریخی و گردشگری چهارمحال وبختیاری واقع در شهرکرد ،مجموعه ای از تاریخ، هنر و زیبایی را در خود جای داده ست.
دراین مجموعه قلعه، اندرونی با یك دالان به قسمت خان‌نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای ‪ ۱۰‬ستون سنگی است و ایوان با آجركاری وكاشی معرق در لچكی‌ها و پیشانی بنا با ازاره‌های سنگی منقوش شامل درختان تاك،گل و گلدان ،گل و مرغ و سرو و كاج تزئین شده است. اتاقهای این مجموعه قلعه نیز با نقوشی به سبك نقاشی لندنی كه تلفیقی از هنر نقاشی ایرانی و غربی است، مزین است و این سبك نقاشی كه در دوره قاجار به اوج خود می‌رسد شامل نقوش گل و گلدان،افسانه لیلی و مجنون و نقوش اسلامی شامل یوسف و زلیخا به همراه خط نوشته‌ای از آیات قرآن است.

در بخشی از سر درهای این مجموعه قلعه، همچنین معماری سنتوری كه به صورت مثلثی شكل با نقوشی به سبك شیر و شكر است، به چشم می‌خورد و حمام قلعه تاریخی چالشتر نیز مزین به كاشی آبی فیروزه‌ای و سفید سربی بوده است.

سقف اندرونی این قلعه به صورت قابهایی از چوب گردو است و درها و پنجره های اتاقهای این مجموعه نیز از جنس چوب گردو به صورت گره چینی شده می‌باشد و این مجموعه قلعه دارای پنج ایوان است و پنج اتاق نیز در اندرونی آن وجود دارد و در مجموع دارای ‪ ۴۰‬ستون است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۴۲:۳۳

2 Jan 2020