۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۲۳۳۶۴
حاشیه ای بر ضیافت افطار رئیس جمهور

ریشه مشکلات کشور همین نزدیکی است ،اسراف نکنید

همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کرده اند ریشه بسیاری از مشکلات کشور را باید در داخل کشور جستجو کرد وبا توان داخلی به حل آنها اقدام کرد.اسراف و تجمل گرایی یکی از اساسی ترین عوامل در این میان است که نیاز به عزم جدی و البته باور مسئولین دارد .
ریشه مشکلات کشور همین نزدیکی است ،اسراف نکنید
به گزارش جهانبین نیوز مظاهر توفیقی ، فعال رسانه ای در یادداشتی نوشت:

مصرف، امری جدایی ناپذیر در زندگی انسانها است . حتی پس از پایان زندگی دنیوی ،در آخرت نیز از مقوله مصرف صحبت به میان آمده است . از منظر عقل و دین ، ساده زیستی و دوری از تجمل اساس ارزش های انسانی و اسلامی است . در بین مکاتب دیگر نیز خوی ساده زیستی و پرهیز از تجملات یکی ازعوامل اصلی موفقیت رهبران بوده است . بررسی زندگی بزرگانی چون گاندی ، نهرو و ... نشان از عدم رغبت آنها به تجمل در زندگی حقیقی و حقوقی آنها بوده و در واقع تجمل گریزی راه موفقیت و ماندگاری این افراد در حافظه تاریخ است . بررسی روند انحطاط دولت ها و مکاتب نیز از حضور برجسته عامل"تجمل گرایی " در آنها خبر می دهد . بنیانگذار جمهوری اسلامی به این امر اشاره کرده و می فرمایند:" دولت ما یک دولت کاخ نشین نیست . آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد , آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم . آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند. آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می شود." تاکید امام خمینی برحفظ روحیه ساده زیستی مبنایی الهی و سیاسی دارد به نحویکه ایشان ورود زرق و برق دنیا در زندگی را مقدمه ورود شیطان ،آغاز تسلط بیگانگان و تباهی کشور می دانند یعنی هم بر مبنای معرفتی توجه دارند و هم تاثیر آن را در امور جاری سیاسی کشور مدنظر قرار می دهند.

اتفاقاتی که اخیراً در ضیافت افطار دولتمردان و نزدیکان آنها مشاهده می شود هشداری است در خصوص بی توجهی به اصولی که بنینگذاراین نظام بر آنها تاکید داشته است . اصولی که اگر رعایت نشود به فرموده امام به انحطاط این افراد و کسانی که با آنها تماس دارند منجر خواهد شد . زرق و برق موجود در سفره های ضیافت افطاری نوعی مصرف گرایی است آنچه در فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب از آن به عنوان " بلای بزرگ " یاد شده است .بروز اینگونه رفتارها که در ضیافت افطار رییس جمهور برای فرماندهان نیروهای مسلح به طور ملموس برجسته شد و موضعگیری هایی را نیز به دنبال داشت در شرایط کنونی می تواند اثرات نامطلوب مضاعفی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

مطرود شدن در جامعه با نفوذ تجمل گرایی ؛ امام خمینی در صحیفه نور جلد ۱۷خطاب به مسئولین می فرمایند : "اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید ،بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید.شما گمان نکنید اگر با چندین اتومبیل بیرون بیایید وجهه تان نزد مردم بزرگ می شود. آن چیزی که مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است این است که زندگی شما ساده باشد؛ همان گونه که سران اسلام و پیغمبر اسلام(ص) و امیر مومنان(ع) و ائمه ما: زندگی شان ساده و عادی بود؛ بلکه پایین تر از عادی."در حالیکه کشور ما در تحریم اقتصادی غرب به سرمی برد و تمام تلاش دولت در ماه های اخیر رفع این تحریم ها بوده ، وجود تجملات در سفره افطاری مسئولین تعارض آشکار حرف و عمل را در دولت می رساند که می تواند بدبینی هایی را به دنبال داشته و کم کم به بی اعتمادی از دولتمردان منتهی شود . بررسی وضعیت اقتصادی اقشار آسیب پذیر که در ماه های گذشته با افزایش قیمت حامل های انرژی ( سیاست اعمال شده در دولت تدبیر و امید!)وضعیتشان بدتر هم شده در کنار ریخت و پاش مسئولین در چنین مراسماتی در افکار عمومی قابل پذیرش نیست . دولتمردان با این اقدامات مسیر انحطاط خود را در افکارعمومی رقم می زنند . نیم نگاهی به گذشته مسئولین نظام اسلامی نشان می دهد آنهایی که خط و رسمشان ساده زیستی و همراهی با مردم بوده اگرچه رفته باشند در ذهن مردم زنده اند. نمونه بارز این افرادشهید رجایی است، معلمی که به دستفروشی افتخار می کند و زندگی سراسر ساده اش در دوران مسئولیت و قبل از آن تحسین رهبرش را نیز به همراه داشته است . رجایی و باهنر اگرچه مسئولیت چند ماهه ای بیش نداشتند به اندازه تاریخ در اندیشه مردم ایران جای دارند . در مقابل هم وجود دارند مسئولینی که سالهاست برمسندهای مختلف بوده اند اما در دیدگاه مردم ...

نکته دیگر اینکه در حال حاضر دولت در صف آرایی مستقیم با غرب در عرصه مسائل هسته ای قرار دارد . تسلط و کنترل دولتمردان بر خود ، راز تسلط و کنترل بر دشمنان است . امام خمینی که بنیان اندیشه نظام اسلامی را در عصر حاضر بنا نهاده است در این مورد معتقدند :"مسلما كسي كه نتواند در مبارزه نفس خود با تجمل پرستي پيروز شود، نخواهد توانست در مقابل قلدري هاي مستكبران و هم چنين زرق و برق انواع و اقسام تطميع ها مقاومت نمايد." آنچه در حال حاضر ملت انتظار دارد مقاومت در مقابل زورگویی های غرب در مذاکرات هسته ای است تحقق این خواسته نیز در کلام امام نهفته است .

از طرفی تجمل گرایی برای همه نامطلوب است برای مسئولین ناپسندتر. از این روست که برخي سخت گيري هاي خاص در روش زندگي پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم و امام علی عليه السلام به جهت مقام رياست ايشان بر جامعه اسلامي و مواسات با ضعيف ترين افراد جامعه بوده است . در دولتی که شعارش تدبیر و امید است و هرآنچه در برنامه های داخلی و خارجی انجام داده را با همین شعار توجیه می نماید رعایت این اصل ارزشی دوچندان دارد. دولت تدبیر و امید باید بداند دوری از تجمل و مانند قاطبه مردم رفتار کردن اولین کارکردش ایجاد روحیه امید آفرینی و شادی افزایی است چرا که عموم مردم دولت و دولتمردان را مانند خود می پندارند و همین موجب دلگرمی آنها و افزایش حس " هم آوایی "در آنها می شود و این همان دلیلی است که حضرت علی علیه السلام در گفتار معروفش با عاصم به آن توجه دارد و تاکید می کند که مسئول باید در حد مردم عادی زندگی و رفتار نماید. امیدو نشاط در بین مردم از مسیر همسانی با مردم ایجاد می شود نه شعار و نه از رهگذر اجرای برنامه های غیر فرهنگی مانند کنسرت های آنچنانی . دولت و دولتمردان ببینند در ضیافت های افطاری مذکور و سایر برنامه های مشابه، چقدر همسو با این کلام پیامبر امید و رحمت هستند :" من همان طور غذا می¬خورم که برده غذا می¬خورد، همانطور می¬نشینم که برده می¬نشیند که من بنده¬ای از بندگان خدایم."

این را هم باید در نظر داشت که دوری از تجمل، عین برنامه ریزی است. رفتار های تجمل زده برخی از مسئولین نشان از نداشتن برنامه ریزی آنها دارد چه در سطح یک برنامه داخلی چه در سطوح بزرگتر . امام صادق علیه السلام در باره این مهم می فرماید : فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ أَنِّی وَاجِدٌ أَنْ أُطْعِمَهُمُ الْحِنْطَةَ عَلَی وَجْهِهَا وَ لَکِنِّی أُحِبُّ أَنْ یَرَانِیَ اللَّهُ قَدْ أَحْسَنْتُ تَقْدِیرَ الْمَعِیشَةِ؛خدا می داند که من می توانم خانواده ام را با خرمای خوب اطعام کنم ، اما دوست دارم خداوند مرا در حال برنامه ریزی صحیح زندگی ببیند. چطور می شود از مردم انتظار داشت درحالیکه در برنامه ای کوچک نشان از برنامه ریزی نیست باور کنند در مهمترین امور جامعه که مصالح و منافع آنها باید رعایت شود دولت با برنامه لازم عمل می نماید .

همراهی امانت داری و دوری از تجملات از دیگر نکاتی است که مسئولین به آن باید توجه داشته باشند.باید توجه داشت که بیت المال امانتی است متعلق به عموم که درقسمتی از آن در اختیار دستگاه های اداری قرار دارد تا در مسیر اداره جامعه از آن استفاده شود که مصداق بارز امانت است . مسئول امین مردم است به گفته امام صادق علیه السلام : شخص را نمی توان امین به حساب آورد مگر آن که در سه چیز امانتداری خود را انجام دهد: بر اموال، اسرار و ناموس . و اگر دوتای اینها را حافظ باشد و یکی را ضایع کند، امین نیست.

در مجموع باید گفت بروز اسراف وتجمل گرایی مانند آنچه در ضیافت افطاری رئیس جمهور برای فرماندهان نظامی بوقوع پیوست با روح اعتقادات اسلامی و عقل سلیم هماهنگی ندارد . این رفتاررا هیچ گروه و تشکل سیاسی چه همسو با دولت وچه منتقد نمی تواند تایید کندچرا که مصداق منکراست منکری که متاسفانه سالهاست براداره کشور سایه افکنده و هر دوره به بهانه ای در حال تکرار است.از سویی مقابله با این منکر وظیفه ای است همگانی ورفتار یکی از فرماندهان در ترک این مجلس از این رو قابل ستایش و تکریم است و امید این را می دهد که هنوز هستند افرادی که به فکر احیاء این سنت حسنه بوده و در این وانفسای اقتصادی به واقع به فکر مردمند .
انتهای پیام 1011
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۱۱:۵۸

29 Dec 2019