۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۱۰۹۴۴
به روایت میرکاظمی:

پشت پرده تکان‌ دهنده قرارداد کرسنت

مسعود میرکاظمی گفت: همین که با تغییر مدیریت‌ها، احساس کنند که دیگر نمی‌خواهیم پرونده کرسنت را در دادگاه لاهه دنبال کنیم، این به نفع و صلاح کشور نیست.
پشت پرده تکان‌ دهنده قرارداد کرسنت
مسعود میرکاظمی گفت: همین که با تغییر مدیریت‌ها، احساس کنند که دیگر نمی‌خواهیم پرونده کرسنت را در دادگاه لاهه دنبال کنیم، این به نفع کشور نیست و آن چیزی که صلاح كشور است، این است که همان روال شکایتی که در دیوان شده اسناد و مدارک را ببریم و مذاکره را انجام دهیم و فساد را ثابت کنیم چون اگر اثبات کنیم فساد یا تقلبی صورت گرفته در مجامع بین‌المللی می‌تواند به نفع ایران حکم را صادر شود كما اينكه واقعا فساد بوده و اسنادش هم موجود است.

به گزارش جهان بین، بخشی از گفتگوی وزیر نفت دولت دهم با مشرق را در ادامه می خوانید:

** اصل ماجراي كرسنت چه بوده و چه اتفاقي افتاده است؟

یک قرارداد گازی بسته شده در زمان دوران اصلاحات.

در شروع قرارداد مثل استات اویل و توتال، یکی از این آقایان دست‌اندر کار بوده که با گرفتن وجوهی تحت عنوان این که من این پروژه شما را پیگیری می‌کنم، این پروژه را رقم زده. پروژه انتقال گاز ایران، (میدان سلمان به امارات) توسط شرکت کرسنت (الهلال امارات) كه شرکت بسيار ضعیفی هم بوده، انجام شده است.

اگر می‌خواستند اين شركت اماراتي را رجیستر کنند، توانایی آوردن یک ضمانت نامه‌ای که عدد بالایی هم نبوده است را، در موعد مقرر نداشته و ما می‌توانستیم همان موقع، قرارداد را بر اساس مفاد قرارداد که بعدا در الحاقيه شش حذف شده است، فسخ كنيم. (در الحاقيه ششم حق فسخ را هم از ايران گرفتند) در مجموع این شركت قوي نبود، با زد و بندهایی که داشته و رشوه‌هایی که در داخل داده و اسناد آن هم موجود است كه چقدر بوده، چطور گردش کرده، در کدام صرافی و بانک بوده و هر کدام از آقایان چقدر رشوه گرفتند، توانسته اين قرارداد را ببندد.

ما نمي‌خواهيم وارد این بحث‌ها شویم که چه کسی چه میزان تخلف قضایی داشته و اصلا به مجلس ربطی ندارد، بحث ما در کرسنت این است که این پروژه منافع ملی را دنبال نمی‌کرده و اگر امروز اشخاصی بخواهند اين قرارداد را احیا کنند، این را مجلس نمی‌پذیرد زيرا به صلاح کشور نیست.

** نفر واسطه‌ای که گفته من این قرارداد را به سرانجام مي‌رسانم، ايراني بوده؟

بله. با همین
آقای حمید ضیاء جعفر جلساتی را داشتند، ‌توافق کردند و عباس یزدان پناه یزدی واسطه اول بوده یعنی کسی که مذاکره می‌کرده شخص دیگری بوده ولي آنجايي كه مي‌خواستند پولي جا به جا بشود يا سندي امضا شود، همه چيز به نام يزدان‌پناه تمام مي‌شده است؛ دقيقا همين روش در استات اويل و توتال هم انجام گرفته است.

نکته دوم این است که این قرارداد بسته شد و فرمول گازی که دادند همه کارشناسان شرکت نفت و نیز تمام ارگانها و سازمانهای نظارتی کشور به اتفاق در چندین نوبت تحلیل کردند که این فرمول، منافع ما را حفظ نمی‌کند، چون با افزایش قیمت نفت افزایش آن کند است، یعنی اگر زمانی هیجده دلار قیمت نفت بوده این قیمت حتی در مقایسه نه تنها با قیمت صادراتی ان زمان به ترکیه حتی نسبت به خط دلفین قطر نیز پایین بوده است و وقتی قیمت نفت، صد دلار می‌شود، این فرمول دیگر پاسخگو نیست.

** می توانید قیمت را بگویید؟

تفاوت خیلی زیاد است اجازه دهید وارد جزئیات نشویم. حتی جدول دارد اگر بیست دلار شد این طور، اگر شصت دلار و هشتاد دلار شد، چگونه محاسبه شود، سازمان بازرسی وقت هم درباره اين فرمول و قرارداد، گزارش داده و اعلام كرده است که كرسنت، منافع ملی ما را به همراه ندارد.

در همان زمان، وزارت اطلاعات هم گزارش داده، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز مختلفی گزارش داده‌اند که این فرمول، فرمولی است که منافع ملی ما را حفظ نمی‌کند.

اطلاعات دیگری هم وجود دارد که من صلاح نمی‌دانم درباره آنها بحث کنم، درباره کسی که ده تا جلسه خصوصی با حميد ضیاء جعفر داشته و پرونده را جلو می برده و افراد کارشناس معترض را خلع می‌کرده؛ این‌ها بحث‌هایی است که ما نمی‌خواهیم وارد آن شویم و قوه قضائیه می‌داند با این افراد چگونه برخورد كند، الان چهار پرونده به نام کرسنت در قوه قضائیه مفتوح است.

پس یک مرحله در ابتدای شروع کار این قرارداد بسته شده و در همان زمان، ما به ترکیه گاز می فروختیم و قیمتش مشخص بوده آن زمان با این قیمت تفاوت داشته است.

** اگر همان زمان، ترکیه متوجه تفاوت قيمت مي‌شد، می‌توانست از ما شکایت کند؟

بله، حتی همان موقع هم کساني که دست‌اندرکار این امر بودند، مطرح می‌کنند که ما باید مسئولین را راضی کنیم چون قیمت خیلی با قيمت‌هاي ديگر مثل قيمت گاز به تركيه، فاصله دارد، همان زمان هم بین خودشان این بحث ها بوده و اسنادش موجود است ولي من نمي‌خواهم وارد اين جزئيات بشوم

نوبت دیگری که در قرارداد دخل و تصرف شده است، زمانی است که موضوع رفع الحاقیه بوده که آقای ترقی‌جاه واسط و دلال اين مسئله بوده‌اند. که در یکی از پرونده های قضایی علیه او حکم صادر شده است.

** ترقي‌جاه كنار يزدان‌پناه دلالي مي‌كرده است؟

نخير، در قسمت دوم آقای ترقی‌جاه دلال و واسط بوده است که
تفاهم نامه‌ای را هم با آقای حمید ضیاء جعفر امضاء مي‌كند و بر اساس پولي كه دريافت كرده،کارهایی را در ایران انجام داده و دنبال مي‌كرده است كه يكي از اين اقدامات، حذف حق فسخ از ايران بوده و ديگري اينكه، انحصار فروش گاز را هم به کرسنت دادند.

** این اتفاقات از سوي وزارت نفت انجام مي‌شده است يا خارج وزارت نفت؟

خارج وزارت نفت كه نبوده، بالاخره این‌ها توافقاتی است که در وزارت نفت پيگيري مي‌شده است.


** آيا گزارشي از وزارت نفت آن زمان، عليه و يا له اين قرارداد وجود دارد؟

سؤال همین است. برخی از دوستان می گویند چرا دولت‌هاي بعدی نیامدند عليه اين قرارداد عمل كنند، سؤال ما این است که چرا در همان دولت اصلاحات انجام نشده است؟

** چه چيزي انجام نشده است؟

اجرا شدن قرارداد، بايد اجرا مي‌شده است ولي اجرا نشده، سؤال این است که چرا اجرا نشده است؟ چرا در دولت نهم اجرا نشد؟ من شنيدم بعضی از آقایان در دولت نهم مثل آقاي وزیري هامانه و آقای نوذری گفته‌اند دولت باید اجرا می‌کرد، خب دولت‌ها چرا اجازه نمی‌دادند؟ از جمله خود انها که وزیر بودند چرا اجرا نکردند ؟!

بواسطه گزارش‌هايي كه نهادهاي نظارتي درباره اين قرارداد، داده بودند، نهادهاي اجرايي اجازه نمي‌دادند اجرا شود زيرا به صلاح نمی‌دانستند که این قرارداد اجرا شود چون مشخص بوده ايران ضرر مي‌كند.

اين قرارداد نباید اجرا می شده است به چند دليل، اول اينكه که قیمت نامناسبی بوده است.

دوم این که ما قراردادهایی را با کشورهای دیگر مثل ترکیه و پاکستان و قراردادی با عراق داريم كه قيمت بيش از قيمت توافق شده در كرسنت است و همين مسئله سبب مشكل براي ايران مي‌شود.

مثل نفت است، شما وقتی نفت را به قیمت فوب در مجموع می دهید بعد یک دفعه شروع به تخفیف به یک عده ای نمائید، بلافاصله کسانی که طولانی مدت با شما قرارداد بسته اند می گویند به ما هم تخفیف دهید همین اتفاقی که افتاد در یک مورد بخش خصوصی ما در مصاحبه ای که در تلویزیون کرد درخواست تخفیف کرد بلافاصله برخی از کشورها گفتند تخفیف ما چه می شود ؟ شما به بخش خصوصی خودتان می خواهید تخفیف دهید به ما هم بدهید. این ها مسائلی است که در صحنه بین الملل ضوابط و مقرراتی است که پشتیبانی می کند از قراردادهای بین المللی.

** الان پرونده كرسنت در كجا پيگيري مي‌شود؟

در اواخر دولت نهم، از طرف ریاست جمهوری ابلاغ شد که این پرونده برود در مرکز حقوقی ریاست جمهوری، یعنی از وزرات نفت خارج شد و من هم که دردولت دهم وارد وزارت نفت شدم، این پرونده در مرکز حقوقی ریاست جمهوری
دنبال می‌شد و اگر کمکی از ما می‌خواستند، ما کمک می‌کردیم؛ بنابراین این که صحبت می‌کنند که دکتر ميركاظمي خودش در نفت بود چه کار کرد,؟ ما هم مدعی بودیم که این قرارداد به نفع کشور نیست و در مرکز حقوقی ریاست جمهوری داشت پرونده قضایی پاسخ داده می‌شد چون شركت کرسنت به لاهه شکایت کرده بود و ایران هم داشت اسناد خودش را ارائه مي‌كرد.

در یکی دو سال گذشته، ايران اسناد خوبی را در سطح بین الملل تهيه كرده است، تأییدیه‌های بانک استاندارد چارتر را گرفته‌اند، تأیید سازمان مبارزه با فساد انگلستان را گرفتند و سایر اسنادی که نشان می‌داد فساد در این پرونده محرز است و همه اين اسناد را به دیوان داوری داده‌اند و مراحل خوبی را طی کرده‌ایم و بحث فعلي اين است كه اجازه ندهيم اين روند متوقف شود.

** چرا از توقف اين روند نگراني داريد؟

همین که با تغییر مدیریت‌ها، احساس کنند که دیگر نمی‌خواهیم این پرونده را دنبال کنیم. این به نفع کشور نیست و آن چیزی که صلاح كشور است، این است که همان روال شکایتی که در دیوان شده اسناد و مدارک را ببریم و مذاکره را انجام دهیم و فساد را ثابت کنیم چون اگر اثبات کنیم فساد یا تقلبی صورت گرفته در مجامع بین‌المللی می‌تواند به نفع ایران حکم را صادر شود كما اينكه واقعا فساد بوده و اسنادش هم موجود است. و به کاربردن عباراتی چون مصالحه یعنی مساله دار شدن سایر قراردادهای صادراتی گاز به کشورهای دیگر است. در هر صورت دولت مکلف است مصالح کشور را حفظ و مجلس در این مورد هشدارهای خود را داده است و منتظر عملکرد دولت است.

** به نظر شما با رأی اعتماد مجلس به آقای زنگنه، این گمانه به وجود نمی‌آید که در كرسنت فسادي وجود نداشته است؟


بحث های زیادی وجود دارد ولي دولت خودش بايد پاسخ دهد و هم بايد جواب ديوان داوری را بدهد و هم جواب مجلس را.

** سؤال من این است که چرا مجلس به آقاي زنگنه كه در زمان كرسنت وزير نفت بوده، رأي اعتماد داده است؟


اگر وزیر هم آمده، بالاخره شعار مبارزه با فساد سرداده است و آنها نمی‌توانند ادعایی علیه ما داشته باشند ما بايد مسير قبلي را دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم؛ حالا ممکن است نقطه نظر دیگری هم وجود داشته باشد كه بنده در اين باره حرفي نمي‌زنم، بعضی از آقایان ممکن است نقطه نظرات دیگری را به دولت مطرح کنند ولی مهم این است، کسانی که می‌خواهند تصمیم بگیرند، باید همه اطلاعات را بشنوند و کانالیزه شده اطلاعات نگیرند و از اطلاعات كساني كه در اين چند سال روي پرونده كار مي‌كرده‌اند، استفاده شود.

ما وکیلی در خارج از کشور داریم که می‌توانند نظراتش را جويا شوند و تیم‌هایی را بفرستند و پرونده را از نزدیک مطالعه کنند و تصميمي بگيرند
که منافع ملی را پشتیبانی كند.

** شنيده شده است، دولت يازدهم لایحه‌ای را از دادگاه لاهه گرفته و گفته ما شكايتي درباره اين پرونده نداريم، آيا اين شنيده صحت دارد؟


نه من نشنیدم. اگر چنین کاری هم اتفاق بیفتد به نظرم کار درستی نیست.

** در حال حاضر، پرونده مثل سابق در حال پيگيري است؟

الان بیشتر کسانی که دست اندر کار این امر هستند اصرارشان بر این است که همان مسیر شکایتی که كرسنت کرده و ما پاسخ می‌دادیم را ادامه دهیم تا نتیجه بگیریم.

** مگر همان مسير پيگيري نمي‌شود؟

ممکن است با تغییر دولت، مسیر دیگر یا همین مسیر مقداری کند شود که همین کند شدن هم به ضرر ماست.

** هنوز هم مرکز حقوقی ریاست جمهوری مسئول پرونده است؟

بله.

** پرونده جای دیگری نرفته است؟

خیر تا جایی که من اطلاع دارم همان جاست و حتی در شورای امنیت هم مطرح شده.

** آخرين اطلاعات درباره يزدان پناه چيست؟

ایشان مفقود است ولی در قید حیات هستند، اينكه كجا رفته يا كجا بردنش را من نمي‌دانم.

** پس این که گفتند کشته شده درست نیست؟

خیر به نظرم این خبری است که خودشان منتشر کرده بودند که شاهد پرونده فساد ایران را بگویند از بين رفته.

** با توجه به اظهارات جنابعالی درباره پرونده کرسنت، در حال حاضر حرفی از مصالحه با حمید جعفر و یا شرکت اماراتی نیست؟

نه. پرونده های مفتوح و گزارشات دستگاههای نظارتی قائل به فساد در اين پرونده هستند و بايد اين قرارداد فسخ شود، ممكن است بعضي دوستان، نقطه نظرات ديگري داشته باشند ولي ما صلاح مي‌دانيم كه روال سابق در شكايت و پاسخگويي پيش برود.

** آقای نادران در مورد ماجرای کرسنت گفت احتمال استیضاح وزیر نفت وجود دارد، اين احتمال چقدر جدي است؟


امیدواریم این اتفاق نیفتد و به موقع پاسخ سئوال دیوان داوری داده شود.

** یعنی استيضاح، در احتمال‌های آتي مجلس وجود دارد؟

گروهی که ماده ۲۳۶ را امضاء کرده‌اند، در حال پيگري پرونده هستند که این موضوع دیوان هم به نحوی که منافع ملی به خطر نیفتد حل شود، اميدواريم از داخل ايران درباره اين پرونده صداي واحد شنيده شود، زيرا بعضي از دوستان مصاحبه‌هايي انجام داده‌اند كه به ضرر كشور تمام شده است و آنجا اعلام كرده‌اند اين قرارداد هيچ مشكلي ندارد.

** از افراد اجرایی دولت فعلی بوده‌اند؟

هم افراد فعلی و هم از وزراي سابق.

** می توانيد نام ببريد؟

آقای زنگنه و آقايان نوذري و وزيري ‌هامانه و برخی افراد دیگر در مطالبي جداگانه به اين مسئله اشاره كرده‌اند.

انتهای خبر/






جهانبین,قرارداد,نفتی,نفت,گاز,کرسنت,استات,اویل,امارات,الهلال,دوران,اصلاحات,دلال
مرجع : پایگاه خبری 598
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۵۵:۲۷

27 Dec 2019