۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۲۶۹۷۴
رسانه آمریکایی مدعی شد؛

تهران و ریاض برای صلح سوریه آماده نیستند/ هراس سعودی از ایران

«این موضوع می تواند به خوبی توضیح دهد که چرا عربستان سعودی چنین مواضع سختی را در میدان سیاست و بازار نفت در مقابل ایران اتخاذ کرده است...»
تهران و ریاض برای صلح سوریه آماده نیستند/ هراس سعودی از ایران
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جام نیـوز، مجله آمریکایی فوربز (Forbes) با انتشار گزارشی تحت عنوان "عربستان سعودی و ایران برای صلح سوریه آماده نیستند" در صفحه آنلاین خود، به گمانه زنی در رابطه با مذاکرات صلح سوریه پرداخته است.

در این گزارش آمده است: «"جو بایدن" معاون اول رئیس جمهور [آمریکا] روز گذشته در استانبول، پیامی روشن و رسا در رابطه با سوریه عنوان کرد: "آمریکا برای پایان دادن به جنگ خونین سوریه آماده است."

ظاهرا کشورهایی که آقای بایدن آن ها را مخاطب قرار داده، هنوز هم برای پشتیبانی از مذاکرات صلح سوریه که قرار است اوایل هفته آینده شروع شود، آماده نیستند؛ چرا که به نظر می رسد آن ها خودشان را به کری زده اند. این موضوع در مورد دو کشوری که در درگیری سوریه حضور دارند یعنی عربستان سعودی و ایران، صادق است.

تبادل خشن اتهامات میان مقامات ارشد دو کشور در مجمع جهانی اقتصاد در داوس، گواهی بر عدم آمادگی دو کشور برای صلح در سوریه است.»

این پایگاه آمریکایی با اشاره به سابقه روابط ایران و عربستان و تنش های اخیر می نویسد: «برداشته شدن تحریم ها، ترس و هراس قدیمی عربستان سعودی از دوباره شعله ور کرد؛ ایرانی مرفه که درهای آن به سوی اقتصاد جهانی باز شده است؛ ایرانی که می تواند مدلی برای جوانان عربستان و در نتیجه، چالشی برای فرمانروایی سلطنتی سعودی باشد.

اکنون با لغو تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، این سناریو بسیار محتمل به نظر می رسد. این موضوع می تواند به خوبی توضیح دهد که چرا عربستان سعودی چنین مواضع سختی را در میدان سیاست و بازار نفت در مقابل ایران اتخاذ کرده است.

ایران نیز در پاسخ به این اقدامات، جنگ نفتی خود مقابل عربستان را پیگپری کرده و به دنبال در هم شکستن اقتصاد عربستان است که پیش از این، از کاهش قیمت نفت صدمه دیده است.

در حالی که معلوم نیست کدام طرف، پیروز جنگ سیاسی و اقتصادی خواهد بود، یک مسئله روشن است: دو کشور برای کنار گذاشتن اختلافات در سوریه آماده نیستند و این برای صلح، برای صنعت نفت آمریکا و برای بازارهای مالی که از زمان شروع جنگ بر سر قیمت نفت بین این دوکشور ناآرامی های زیادی را تجربه کرده اند، بسیار بد خواهد بود.»

در حالی که به جرات می توان گفت در اکثر ناآرامی های منطقه رد پایی از آمریکا و متحدانش وجود دارد، رسانه های آمریکایی دائما از تلاش های ایالات متحده برای برقراری صلح در منطقه نوشته و دیگر کشورها از جمله ایران را از موانع صلح در منطقه معرفی می کنند.

مبارزه دروغین آمریکا و متحدانش با داعش که روی دیگر آن، تامین تسلیحاتی این گروه تروریستی بوده، نتیجه ای جز گسترش قدرت و مناطق تحت سیطره تکفیری ها نداشته است. کمک آمریکا به تروریست های سوری تحت عنوان پشتیبانی از گروه های میانه رو، حمایت از صهیونیست های جنایتکار و از همه مهم تر، پشتیبانی از عربستان سعودی در قتل عام مردم یمن و آتش افروزی در عراق و سوریه، نمونه هایی بارز از سیاست های مخرب آمریکا در خاورمیانه است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۲۸:۲۷

26 Dec 2019