۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۲۸۴۰۴
ياداشت/

مردم لردگان بر لب چشمه تشنه اند!!

مسئولان بايد در سالي که مقام معظم رهبري به نام سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري کردند چاره انديشي کنند و در راستاي ايجاد اشتغال، توسعه کشاورزي و تامين آب براي احداث واحد هاي توليدي و کشاورزي زمينه فعاليت را براي مردم فراهم کنند.
مردم لردگان بر لب چشمه تشنه اند!!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان؛ آب آشاميدني از نيازهاي اساسي انسان است.

امروزه وجود منابع آب بيشتر در کشورها، امتيازيي بزرگ براي توسعه و پيشرفت آن کشور محسوب مي شود؛ حتي در عرصه سياسي و اجتماعي و تنازعات بين المللي، آب نقش بسيار با اهميتي را داراست.

امروزه مهمترين ماده حياتي بشر بعد از هواي پاک، تأمين آب شرب سالم و  در دسترس عموم مي باشد، که نبود آن ايجاد بحران هاي داخلي، تنش و حتي  فراخور آن به زد و بندهاي فرامنطقه اي و بين المللي مي انجامد.

 استان چهارمحال بختياري با توجه به شرايط توپوگرافي و اقليمي داراي 10 درصد از منابع تأمين و توليد خدادادي آب شرب کشور است که متاسفانه به علت وفور اين نعمت خداداي و عدم مديريت صحيح و بهره برداري بيش از حد منابع زيرزميني آب ها و همچنين عدم مهار آب هاي سطحي و تخريب منابع طبيعي و جنگل ها و آلودگي هاي زيست محيطي اين فاکتور حياطي را با مخاطره و ايجاد بحران در سطح شهرها و روستاها مواجه نموده است.

هم اکنون کمبود آب در 110 روستاي اين شهرستان به يک بحران تبديل شده است و مردم اين روستاها از اين که در استاني هستند داراي منابع آب است و خودشان آب ندارند رنج مي برند.


شهرستان لردگان که هر روزه شاهد افتتاح و يا کلنگ زدن سدهاي متفاوت (از جمله سد کارون 4 ، مجموعه سدهاي خرسان و...) بوده و از منابع آبي فراواني برخوردار است، امروزه بطور جدي دچار مشکل آب شرب است .

 يوسف حسني رئيس اداره آبفار شهرستان لردگان در گفتگو با خبرنگار سلام لردگان گفت: شهرستان لردگان داراي 285 روستاي بالاي بيست خانوار و جمعيتي روستايي بالغ بر 142 هزار نفر مي باشد و از لحاظ وضعيت تامين آب روستاهاي شهرستان 20درصد داراي شرايط بحراني و 23 درصد در حال تنش آبي است. در مجموع مي توان گفت: 50 درصد روستاهاي شهرستان با کمبود شديد آب مواجه اند و هم اکنون حدود 50 روستاي شهرستان بوسيله  تانکر آبرساني سيار مي گردند.
با توجه به استعدادهاي موجود در اين شهرستان از جمله وجود چشمه‌هاي فراوان و متعدد نظير چشمه سفيد خانميرزا، پروز فلارد، سندگان فلارد و آتشگاه لردگان، آب چشمه برم و سد هاي همچون  سد کارون 4 ، مجموعه سدهاي خرسان و... از جمله آبهاي سطحي روان در حوزه شهرستان لردگان هستند که مي توان از آنها براي مصرف آب شرب تمامي شهر، بخشها و روستاهاي تابعه استفاده نمود.

برخورداري از آب بهداشتي و سالم، آنهم در يکي از پر آب ترين شهرهاي ايران، جزو حداقل هاي درخواست هر انسان براي زنده ماندن است و از دولت تدبير و اميد وزير محترم نيرو و مسئولان اجرايي و متوليان امور آب مي خواهيم براي تدوين و اجراي طرح‌هاي بزرگ آبرساني به روستاهاي اين شهرستان چاره‌انديشي کنند.

مسئولان بايد در سالي که مقام معظم رهبري به نام سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري کردند چاره انديشي کنند و در راستاي ايجاد اشتغال، توسعه کشاورزي و تامين آب براي احداث واحد هاي توليدي و کشاورزي زمينه فعاليت را براي مردم فراهم کنند.


مشکلات جدي که مي تواند در حوزه آب، روستايان شهرستان لردگان را تهديد کند شامل مواردي از جمله:
1-    وجود خشک سالي هاي پي درپي در سال هاي اخير و با توجه به گستردگي و استفاده از منابع ناپايدار و فصلي باعث گرديده تا 70 درصد از منابع تأمين آب 285 روستاي شهرستان با بحران و کمبود جدي آب مواجه وهمانطور که قبلا بيان شده حدود 50 درصد از روستاهاي شهرستان با کم آبي شديد مواجه است.
2-    قدمت بالاي شبکه هاي خط انتقال و توزيع و تاسيسات آب شرب که عمر مفيد خود را به قريب بالاي 25 سال گذارنده که شامل 50 درصد از روستاهاي مذکور مي باشد واين امر موجب هدر رفت آب و نوبت بندي بالخصوص در فصول گرم سال ميگردد.
3-    عدم فرهنگ سازي مناسب در مديريت  بهينه مصرف و استفاده غير مجاز  از آب شرب

و اما راهکارهايي که متوان از طريق دولت براي بهبود وضعيت آب روستايان انجام گيرد.
•    تأمين و توسعه آب بيش از 30 روستاي بخش فلارد از چشمه آب سندگان
•    تأمين و توسعه آب بيش از 140 روستاي بخش هاي(خانميرزا، مرکزي و منج ) و دو شهر آلوني و لردگان از انتقال آب ونک و چشمه سفيد خانميرزا که علاوه برتأمين آب شرب، باعث خروج چاه ها و قنوات و نهايتاً ذخيره سازي آب در دشت خانميرزا که با بيشترين معضل کم آبي مواجه است.
•    تأمين و توسعه آب شرب 25 روستاي بخش سردشت و ميلاس از انتقال آب چشمه آتشگاه.
•    تأمين و توسعه آب 35 روستاي بخش منج و شهر لردگان از سد  کارون چهار.
•    تأمين اعتبارات لازم در جهت آبرساني سيار به عن قريب 60 الي 70 روستاي شهرستان تا جايگزيني و را اندازي پروژه هاي جديد
•    تکميل اعتبارات پروژه هاي در حال انجام ( پروژه ارمند، اوره بارز، پشتکوه فلارد،  مجتمع ميلاس،  بارز و شوارز و ...) که باعث تقليل روستاهاي آبرساني سيار خواهد گرديد.
•    تأمين و توسعه  و بازسازي شبکه آب شرب فرسوده با قدمت بالاي 25 سال و کنتور گذاري و تقسيم عادلانه آب
•    دعوت از مسئولين تراز اول وزارت نيرو در راستاي اثر بخشي و نگاه مديريتي به بحران موجود کمبود آب روستاها و شهرستان ها
•    استفاده از ظرفيت هاي تبليغاتي بالاخص صداو سيماي مرکز استان در راستاي فرهنگ سازي و مديريت مصرف بهينه

انتهاي ياداشت1022ج /630 ل
 
مرجع : سایت خبری سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۴۹:۲۷

28 Dec 2019