۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۰۳۹۲
دبیر علمی سی و پنجمین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران:

چشم و تیروئید در معرض سرطانی شدن به دلیل اشعه ایکس

دبیر علمی سی و پنجمین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران، چشم، تیروئید و اندام‌های جنسی را ۳ عضو آسیب پذیر در مقابل اشعه ایکس برشمرد و گفت: حفاظت در برابر اشعه برای بیماران امری ضروری است.
چشم و تیروئید در معرض سرطانی شدن به دلیل اشعه ایکس
به گزارش جهانبین نیوز؛ دکتر علی حکمت نیا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درارتباط با برگزاری سی و پنجمین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران اظهار داشت: حفاظت در برابر اشعه، رادیولوژی زنان و مامایی و رادیولوژی سیستم اعصاب مرکزی از محورهای اصلی سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران است که در اردیبهشت سال آینده با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود و جدیدترین مباحث در آن مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

وی افزود: حدود ۵۰ تا ۷۰ مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، کره، چین، ترکیه و تعدادی از کشورهای اروپایی در این کنگره حضور خواهند داشت و تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات همچنین ارائه تازه‌های علمی در حوزه رادیولوژی صورت می‌گیرد.

دبیر علمی سی و پنجمین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران در مورد محور حفاظت در برابر اشعه در این کنگره گفت: اشعه ایکس در رادیولوژی در تشخیص و درمان بیماری‌ها اهمیت زیادی داشته ولی کاربرد ان باید با تمهیدات علمی صورت گیرد. بنابراین عوارض اشعه و راه‌های مقابله با این عوارض همچنین راهکارهای پیشگیرانه در سی و پنجمین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران مطرح می‌شود.

حکمت نیا با بیان اینکه در ژونال رادیولوژی که سال ۲۰۱۵ به چاپ رسید اعلام شد که در آمریکا ۲ درصد سرطان‌های گروه کودکان به علت کاربرد زیاد اشعه ایکس در آنها بوده است‌،‌عنوان کرد: البته آمار و سندی در این ارتباط نداریم ولی باید این هشدار را به بیماران و رادیولوژیست‌ها بدهیم که نحوه مراقبت در برابر اشعه را مد نظر تا شاهد خطر کمتر آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به غیر از استفاده از لباس های خاص، اینکه درجه دستگاه چگونه تنظیم تا بیمار کمتر دچار اسیب شود و یا نحوه تنظیم دستگاه چگونه باشد که با دقت و کمترین خطر همراه باشد باید هرچه بیشتر به تکنسین‌های رادیولوژی آموزش داده شود و همه این موضوعات در سی و پنجمین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران مد نظر است.

دبیر علمی سی و پنجمین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران کودکان و زنان باردار را دو گروه به شدت آسیب‌پذیر در مقابل اشعه برشمرد و بیان داشت: برای زنان باردار نباید از اشعه استفاده کرد مگر اینکه پزشک اعلام کند که جان مادر در خطر است و راهی جزء این وجود نداردو پس از آن لباسهای مخصوص باید با دقت استفاده تا سایر ارگان‌های بیمار دچار آسیب ناشی از اشعه نشود.

حکمت نیا یاد آور شد: چشم، تیروئید و اندام‌های جنسی ( بیضه‌ها و تخمدان‌ها) به دلیل اینکه تنها توسط پوست پوشیده شده و محافظ دیگری برای آن به طور طبیعی نیست بیشتر در معرض آسیب ناشی از اشعه ایکس و سرطانی شدن است.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۹:۲۱

27 Dec 2019