۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۲۴۰۰۲
تجليل يا بي تدبیری در ارج نهادن به خبرنگار..؟

روزي که خبرنگاران سوژه بي مهري شدند

لوح ها يکي پس از ديگري ، به دست خبرنگاران باز و بست مي شد تا به صاحبش برسد در اين ميان يکي از لوح ها به زمين مي افتاد، يکي از دست ديگري کشيده و خش برداشته مي شد، يکي ديگر .....
روزي که خبرنگاران سوژه بي مهري شدند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر، خبرنگاري در عرصه پيش رو نه تنها به عنوان يک شغل به آن نگاه نمي شود بلکه از ديدگاه هاي نهادهاي دولتي و حاکميتي، وظيفه او را درج و انتشار اخبار و اطلاعيه ها مي دانند.

خبرنگاري از جمله کارهاي سخت و دشوار است و در قانون هم در رديف مشاغل سخت آورده شده که بدون عشق و علاقه در مواجهه با موانع و دشواري هاي طبيعي و غير طبيعي به سختي بتوان در آن موفق شد، آن هم در جامعه اي که عموما طرف مقابل بيشتر علاقه مند به منولوگ باشد تا ديالوگ!

خبرنگاران بيش از آن که به پاس داري يک روزه دل خوش باشند که البته هر چيزي به جاي خويش نيکوست! نيازمند آنند که مسولان، مسولانه در برابرشان به عنوان نمايندگان افکار عمومي عمل کنند و پاسخ گو باشند.

چهارشنبه، ۲۱مرداد پس از يک سال زحمات سخت و طاقت فرساي اين قشر هميشه در صحنه جامعه، و به بهانه روز خبرنگار، ادارات و نهادهايي دست به دست هم داده تا در جهت ارج نهادن به خدمات آنان قدم بردارند اما اين برنامه خالي از حاشيه نبود.

شروع برنامه:

فرهنگسراي شهرکرد که دوماهي از افتتاح آن مي گذرد، مملو از خبرنگاران بومي، محلي، استاني و همچنين عوامل خبري صدا و سيما بود.

با وجود اينکه زمان شروع برنامه راس ساعت ۱۷و سي دقيقه است اما اين برنامه از ۱۸ و سي دقيقه کليد خورد.

در گوشه اي از سالن، خبرنگاران با يکديگر مصافحه، روبوسي مي کرده و اين روز را به هم تبريک مي گويند.

برنامه با تلاوت آياتي از کلام الله مجيد و سرود جمهوري اسلامي آغاز شد،

نکته جالب توجه اينکه هيچ مسولي براي عرض خيرمقدم در جايگاه حاضر نشد و مجري برنامه از استاندار به عنوان سخنران براي سخنراني دعوت به عمل آورد.

سخنان استاندار

قاسم سليماني دشتکي در ابتداي سخنان خود فضاي استان را مطلوب عنوان کرد و گفت: از ابتداي دولت تدبير و اميد فضاي همدلي و همزباني در استان به مدد برگزاري همايش هاي متنوع و ورود مسولان کشوري به استان نه در حد ايده آل اما بسيار خوب و مطلوب شده است.

طبق روال سخنراني هاي استاندار که نظير آن را در شوراهاي اداري استان هم بارها ديده ايم، تعريف و تمجيد از دولت تدبير و اميد آغاز شد .اين مقام اجرايي استان همچنين به بيان ضعف هاي گذشته در دولت هاي قبل اشاره کرد و انگشت اشاره را به سمت سياست خارجي ضعيف تا اوضاع تورم، رکود، بيکاري، اقتصاد و گراني و غيره، نشانه رفت و وضعيت آرام جامعه امروز ي را مرهون خدمات دولت خدمتگزار خود دانست.

در اثناي سخنان استاندار، حجت الاسلام نکونام، نماينده ولي فقيه در استان هم وارد مي شود.

گرماي حاکم بر سالن و بادبزن هايي از جنس برگ خبر

سخنراني طولاني استاندار و نماينده ولي فقيه در سالن گرم و مملو از جمعيت به قدري بود که خبرنگاران (که هميشه با خود کاغذ به همراه دارند) برگه ها را بيرون کشيده و خود را باد مي زدند.

در گوشه اي از سالن هم آب معدني توزيع کردند اما فقط به خبرنگاران صدا و سيما که در يک جا متمرکز شده اند.

گرما، صداي مسولان را هم در آورد تا اينکه مجبور شدند يک پنکه دستي براي رديف جلو آورده تا مبادا مسولان از گرما، اذيت شوند.

پخش کليپ خبرنگاران صدا و سيما/ کليپ نيمه کاره شهدا در هاله اي از ابهام

پس از سخنراني استاندار، صفحه نمايش پايين آمده و چشمان جمع، منتظر پخش کليپ از طريق ويديوپرژکتور، بود ، براي چند ثانيه ، تصاويري از تشيع شهداي گمنام بر روي پرده رفت اما قطع ناگهاني آن و نيمه کاره پخش شدن اين کليپ سوالي است که همچنان ذهن پر سوال خبرنگاران را به واکنش وا داشته است.

مدتي بعد، کليپ سوتي هاي خبرنگاران صدا و سيماي استان پخش شد که حال و هواي نشاط آوري را به همگان بخشيد.

حجت الاسلام نکونام پس از اين کليپ، با تشکر از پخش آن، گفت: "ما هم به عنوان مسول سوتي هاي زيادي مي دهيم اما اين از بزرگواري آقايان است که آن ها را پخش نمي کنند."

اصل مطلب، تجليل گلايه آور، بغض هاي گريه آور

بعد از صحبت هاي امام جمعه شهرکرد، از استاندار، معاون سياسي امنيتي،رئيس فرهنگ و ارشاد، فرمانده ناجا، دادستان، مديرکل صدا و سيما و رئيس خانه مطبوعات دعوت شد تا براي اهداي لوح و هدايا روي صحنه بيايند.

در ابتداري کار از مدير کل فرهنگ و ارشاد و صدا و سيما بر روي جايگاه تجليل شد.

سپس نوبت به خبرنگاران صدا و سيما ي مرکز استان شد که تعداد آنها بيش از حد قابل انتظار بود. از خبرنگاران شهرستاني و آزاد گرفته تا تدوينگران و مجريان خبري و مستندسازان، همه از قلم نيفتاده بودند.

در ادامه کار از چند تن از خبرنگاران محلي اعم از خبرگزاري ها و نشريات به صورت محدود، تجليل شد ،

خبرنگاران حاضر در اين جلسه که منتظر ادامه برنامه و تجليل از خود بودند، ناگهان با اعلام اتمام کار تجليل از سوي مجري مواجه شدند.

يکي از مديرمسوان نشريه استاني در اين ميان با صداي بلند اعتراض خود را به اين گونه تجليل اعلام و از جلسه خارج شد.

با پايين آمدن مسولان از روي سن و خروج آن ها از سالن، يکي ديگر از خبرنگاران برخاسته و با صداي بلندتري تبعيض بين خبرنگاران صدا و سيما و نشريات را مورد اعتراض قرار داد.

خبرنگاران ديگر هم با ديدن اين وضع سالن خارج شدند و در راهروي ورودي تجمع کردند و با هم شروع به نقادي کردند.

بي نظمي در اهداي لوح خبرنگاران

در گوشه اي از اين راهرو لوح هاي خبرنگاران به همراه پذيرايي وجود داشت، جمعي از خبرنگاران هم به دستور يکي از مسولان فرهنگ و ارشاد براي شناسايي لوح هاي خود به آنجا مراجعه کردند.

لوح ها يکي پس از ديگري ، به دست خبرنگاران باز و بست مي شد تا به صاحبش برسد در اين ميان يکي از لوح ها به زمين مي افتاد، يکي از دست ديگري کشيده و خش برداشته مي شد، يکي ديگر .....

همايش با صندلي هاي خالي ادامه يافت

تمام خبرنگاران در سالن بيرون از همايش تجمع کرده بودند و در خصوص مواردي همچون «زماني براي بيان دغدغه ها خبرنگاران داده نشد»، «اين همايش همايش خبرنگار است يا همايش تجليل از کارکنان صداو سيما»، «از هيچ خبرنگار زني به صورت نمادين تجليل نشد» با يکديگر صحبت مي کردند.

يکي از خبرنگاران زن استان چهارمحال و بختياري در سالن همايش در حالي که بغض گلويش را گرفته بود با صداي بلند به ديگر خبرنگاران گفت: اين همايش تکريم است يا همايش تجليل از کارکنان صدا و سيما، چرا هيچ خبرنگار زني را به صورت نمادين تجليل نکردند با وجود اينکه بيشترين بار تهيه خبر بر دوش خبرنگاران زن است.

لوح هاي خبرنگاران در گوشه اي روي ميز درب سالن همايش قرار داشت که خبرنگاران هيچ اعتنايي به آنها نمي کردند.

بسياري از خبرنگار هاي واقعي استان نيز نام خود را در ليست تجليل خبرنگاران پيدا نکردند و از اين بابت بسيار ناراحت و غمگين محل برگزاري همايش را ترک کردند.

در ادامه برنامه هم ديدار محمودي يکي از خوانندگان بختياري استان با ديدن صندلي هاي خالي حاضر به خواند قطعه موسيقايي خود نمي شود.


برنامه تمام شد اما انتقادات آغاز

در حيات بيروني فرهنگسرا هر خبرنگاري مانند شعله آتش زبان به نقد اين برنامه مي گشود . استاندار و مديرکل فرهنگ و ارشاد و صدا و سيما هر يک، خود را از تقصير کار خارج مي ساختند و محل را ترک مي کردند.

بغضي در دل خبرنگاراني که چندين سال کار کرده اند اما نامي از آن ها نه در برنامه و نه در لوح ها ديده مي شد، فرا گرفته شده بود.


براستي آيا اين نتيجه تلاش يک ساله و زحمات خبرنگاراني است که خود را در سخت ترين شغل جهان قرار داده اند است؟

چه کسي خود را مسول پاسخگويي به اين تبعيض ها مي کند؟

آيا خبرنگاراني که حق خبري خود را به صورت خورد از خبرگزاري يا نشريه خود دريافت مي کنند، چنين حقي دارند؟

انتهاي پيام1020ج /510ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۳:۱۱

6 Jan 2020