۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
کد مطلب : ۳۵۲۶۲

مشکلات اقتصادي و عدم آگاهي مهمترين معضل در استفاده صحيح اوقات فراغت در کوهرنگ

در حال حاضر در شهرستان کوهرنگ به شکل درستي از طرح اوقات فراغت براي جوانان استفاده نمي شود، بطوري قاطع مي توان بيشترين کم کاري را از طرف خود خانواده ها دانست، يکي از مهمترين دلايل را مي توان در مشکلات قتصادي و مالي اين شهرستان جستجو کرد که خانواده ها از بضاعت مالي مناسبي برخوردار نيستند.
مشکلات اقتصادي و عدم آگاهي مهمترين معضل در استفاده صحيح اوقات فراغت در کوهرنگ
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، وجود دوستان خارج از مدرسه و عدم برنامه‌ريزي براي سپري کردن اوقات فراغت يکي از عوامل ابتلا به آسيب‌هاي اجتماعي است.

تحقيقات حاکي از آن‌ است که وجود دوستان در خارج از مدرسه، عدم برنامه‌ريزي براي سپري کردن اوقات فراغت و نداشتن مهارت تفریح درست ازجمله عوامل ابتلا به آسيب‌هاي اجتماعي است.

در سن 14 و 15 سالگي براي پسران و دختران ايام بسیار حساسی است و اوقات فراغت برای آن ها در این زمان بسیار مهم و حیاتی است که توجه مسئولين و والدين را براي برنامه‌ريزي مناسب مي‌طلبد.

عدم برنامه ريزي بعلت مشکلات اقتصادي مساوي است آسيب

عليرضا بدري بابادي از کارشناسان ورزش و خانواده در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: خانواده‌اي که به بهانه‌هاي اقتصادي برنامه ريزي مناسبي براي سپري کردن اين اوقات ندارند و اصولا کسب لذت و برنامه ريزي در آن را امري حتمي مي دانند بيشتر در معرض آسيب است.

وي گفت: برنامه‌ريزي براي لذت بردن درست از اوقات فراغت ضمن ايجاد حفاظت در مقابل آسيب‌هاي اجتماعي باعث ايجاد تحکيم خانواده و رشد شخصيت افراد و شکوفايي خلاقيت مي‌شود.

بدري بابادي تصريح کرد: بايد توجه داشت برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت مي‌بايست با نظر همه افراد خانواده به ويژه نوجوانان صورت گيرد؛ همچنين خانواده بايد براي اين موضوع برنامه هفتگي ماهيانه وساليانه داشته باشند.



فعاليت اوقات فراغت هدفمندي را به ارمغان مي آورد

فيروز طاهري، معاونت پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ در گفتگو با کوهرنگ خبر گفت: داشتن برنامه از پيش تعيين شده لذت فعاليت اوقات فراغت را افزايش و هدفمندي را به ارمغان مي‌آورد؛ در اين راستا سازمان‌ها و نهادهاي مسئول بايد بر اين الگو (برنامه ريزي به گروه ذينفع) اقدام کرده و از نسخه پيچي بپرهيزند.

وي با بيان اينکه قبول همکاري منابع و سبد خدمات يکديگر را (بين بخشي) تکميل و متناسب با انتظار خدمات گيرنده ارائه نمايند اظهار کرد: از نکات حائز اهميت ديگر تسهيل و ايجاد دسترسي يکسان افراد به اين خدمات است و بايد براي افراد و خانواده‌هاي آسيب‌پذير خدمات حمايتي همراه مدنظر گرفته شود.

طاهري بيان داشت: کثرت و استمرار فعاليت هاي ذهني و عملي در زندگي روزمره، بدون بهره گيري از فرصت هاي آزاد براي تعمق و بازنگري به عملکرد و برخورد با افراد و مقابله با پديده هاي مختلف، ممکن است به تدريج موجب پديداري عادات و رفتارهاي نامطلوب در انسان شود.

معاونت پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ تصريح کرد: اين مسئله در ميان دانش آموزان راهنمايي و متوسطه به دليل تراکم و فشردگي برنامه هاي درسي بيشتر قابل ملاحظه است، بنابراين يکي از ثمرات اوقات فراغت، پرداختن به چگونگي رفتار شخصي و اجتماعي خود و فرزندان است.

وي افزود: بايد توجه کرد که انحرافات اخلاقي و رفتاري به صورت ناگهاني ظاهر نمي شوند، بلکه به تدريج ظاهر مي شوند و به همين دليل غالبا والدين در طول سال تحصيلي فرصت ارزيابي دقيق رفتار فرزندان خود را و راه هاي پيشگيري از بروز رفتارهاي سازش نايافته را نمي يابند، بنابراين در شرايطي که کودکان و نوجوانان تحت تنش هاي ناشي از تکاليف درسي نيستند در دوران اوقات فراغت، پرداختن به اصلاح عادات، و رفتارهاي نامطلوب امري بسيار بااهميت مي باشد. به عنوان مثال رفتارهاي دچار اختلال مانند پرخاشگري، افسردگي، اضطراب، کمرويي را در اين ايام با استفاده از کارشناسان فن و در شرايطي مساعد مي توان اصلاح کرد.

دستگاه‌هاي فرهنگي هنوز دين خود را در اوقات فراغت بطور شايسته ادا نکرده‌اند

به گزارش کوهرنگ خبر، اوقات فراغت در صورت برنامه‌ريزي نکردن مي‌تواند پديدآور آسيب‌هاي اجتماعي باشد، توصيه اسلام، کار و تلاش مستمر، درجا نزدن و درخواست افزايش هميشگي علم و آگاهي از درگاه الهي است، بنابراين برنامه‌ريزي هدفمند براي اوقات فراغت، عمل به آموزه‌هاي دين است.

 علوم و فناوري‌هاي نو، ميزان اوقات فراغت گروه‌هاي مختلف مردم را افزايش داده است، بنابراين بايد دستگا‌ه‌هاي متولي فرهنگ براي اين اوقات، برنامه‌‌ريزي همه جانبه، دقيق و جدي داشته باشند.

در حال حاضر طبق آمارها 72 هزار مسجد به عنوان پايگاه‌هاي فکري و فرهنگي، ظرفيت عظيم ديگر در زمينه اوقات فراغت هستند، هرچند که دستگاه‌هاي فرهنگي هنوز دين خود را به اين پايگاه‌هاي مهم بطور شايسته ادا نکرده‌اند.

امروزه متخصصان، بر اين عقيده هستند که سينما و تلويزيون اگر وقت زيادى را از نوجوانان نگيرند و باعث عقب‌افتادگى تحصيلى در آنها نشوند مى‌توانند مفيد واقع گردند، مگر اينکه فيلم‌هاى مبتذل و غير مجاز که آن هم خوشبختانه در سينماهاى عمومى ايران نشان داده نمى‌شوند، اين مهم به‌عهده خانواده‌‌ها است که در منزل فيلم‌هاى مبتذل را که باعث انحطاط فکرى و شخصيتى نوجوانان مى‌شود به معرض نمايش نگذارند و اين اعتقاد را داشته باشند که نوجوانان گاهى با قهرمانان داستان‌ها و فيلم‌ها همانند سازى مى‌نمايند و علاقه‌مند هستند که صحنه‌هاى فيلم را خود آنها تجربه نموده، تکرار نمايند.


برنامه‌ريزى براى اوقات فراغت

برنامه‌ريزى براى اوقات فراغت همانند برنامه‌ريزى‌هایى که در زمينه‌هاى ديگر صورت مى‌پذيرد نوعى فرآيند هدف‌دار است.

در يک برنامه‌ريزى دقيق براى اوقات فراغت بايد به نقش نيازها توجه نمائيم، آنچه که در برنامه اوقات فراغت آورده مى‌شود بايد جوابگوى نياز طبيعى و معمولى نوجوان باشد و او را از مسير طبيعى زندگى منحرف نسازد.

اولويت‌ها

در برنامه‌ريزى اوقات فراغت، اولويت‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد، نيازها براساس درجه اهميت آنها برآورده شوند. اگر در خانواده‌اى نيازهاى اوليه و اساسى نوجوان از قبيل خوراک و پوشاک هنوز برآورده نشده است درست به‌نظر نمى‌رسد که هزينه زيادى صرف خريدن دوربين فيلمبردارى شود و يا اگر نوجوانى نياز به کلاس‌هاى کمک‌آموزشى دارد و از لحاظ درسى لازم است که زمانى را به غير از ساعات موظف خود به درس خواندن بپردازد درست آن است که اولويت اول به اين مهم، اختصاص يابد و وقت کمترى را صرف تماشاى سريال‌هاى تلويزيونى نمايد.

امکانات موجود

در برنامه‌ريزى اوقات فراغت، بايد از امکانات موجود استفادهٔ بهينه را به عمل آورد، هر نوجوانى و يا هر خانواده‌اى در برنامه‌ريزى اوقات فراغت، چنانچه امکانات موجود را در نظر نگيرد و بخواهد به بلند پروازى‌هاى جاه‌طلبانه جامه عمل بپوشاند در واقع به بروز توقعات نابه‌جا کمک کرده است.

اما اين بدان معنى نيست که والدين توجهى به اوقات فراغت و خواسته‌هاى معقول فرزندان خود نداشته باشند بلکه همان‌طورى که قبلاً اشاره شد بهتر است والدين سرگرمى را جزء نيازهاى فرزندان تلقى نموده، برنامه‌ريزى‌هاى شايسته‌اى در اين زمينه انجام دهند.

مشارکت و هم‌فکرى

برنامه اوقات فراغت بايد به‌گونه‌اى طرح‌ريزى شود که در آن از نظريات افراد شرکت‌کننده در برنامه‌ريزى استفاده شود. همچنين برنامه بايد به نوعى جوابگوى خواست‌هاى معقول و منطقى آنها باشد. در غير اين صورت يک برنامه تحميلى ارائه خواهد شد و به‌جاى اينکه فعاليت‌هاى خاص فرح‌بخش تلقى گردد، عذاب‌آور و فشارزا خواهد بود.

مسئوليت‌پذيرى

در برنامه‌ريزى اوقات فراغت و اجراء آن وظايف و مسئوليت‌ها بايد مشخص گردد و هر کس موظف است وظايف محوله را خود انجام داده، احساس مسئوليت نمايد و براى يکديگر احترام قائل شوند.

پيش‌بينى اتفاقات احتمالى

کسانى که براى امورى دست به برنامه‌ريزى مى‌زنند بايد اتفاقات احتمالى را با آينده‌نگرى خاص پيش‌بينى نمايند. معمولاً نوجوانان به خطرات احتمالى فکر نمى‌نمايند و تصور مى‌کنند که خود و تنهائى قادر به حمل تمام مشکلات هستند چناچه براى موارد احتمالى پيش‌بينى‌هاى لازم انجام نگيرد ممکن است نوجوان از خود رفتارهاى پرخاشگرانه، سازش نايافته و ناپسند اجتماعى بروز دهد. در چنين مواقعى لازم است والدين خطرات و موانع احتمالى را به فرزندان خود متذکر شوند و آنها را در زمينه آينده‌نگرى و امکان وقوع موانع احتمالى آموزش دهند.

مشکلات مالي بزرگترين سد دانش آموزان و جوانان کوهرنگ جهت حضور در طرح اوقات فراغت

در حال حاضر در شهرستان کوهرنگ به شکل درستي از طرح اوقات فراغت براي جوانان استفاده نمي شود، بطوري قاطع مي توان بيشترين کم کاري را از طرف خود خانواده ها دانست که دلايل مختلفي دارد.

يکي از مهمترين دلايل را مي توان در مشکلات قتصادي و مالي اين شهرستان جستجو کرد که خانواده ها از بضاعت مالي مناسبي برخوردار نيستند.

يکي ديگر از دلايل اين موضوع را مي توان در نوع فرهنگ ديد چرا که هنوز خانواده به اين باور نرسيه اند که حضور در کلاسهاي اوقات فراغت مي تواند زمينه بروز و شکوفايي استعدادهاي جوانان باشد و حتي مي تواند سکوي پرتاب مناسبي در آينده باشد.

امکانات و شرايط مهياست ولي استقبال ضعيف است

دليل ديگري با توجه به اينکه سرپرستان خانواده بيشتر در شغل هايي مثل ساختماني، کشاورزي و دامداري فعاليت دارند از دانش آموزان و جوانان در کنار کار خود بهره مند مي شوند و از آنها در تامين اقتصاد خانواده سود مي برند.

در حال حاضر کميته امداد، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و هلال احمر کوهرنگ جهت اوقات فراغت دنش آموزان شهرستان برنامه ها و کلاسهاي مختلفي دارند که عدم استقبال از آنها باعث تعطيلي طرح اوقات فراغت مي شود، بطور مثال جمعيت هلال احمر هرساله کلاسهاي رايگان دوره هاي عمومي امداد و نجات و حتي دوره هاي تخصصي برگزار مي شود که استقبال نمي شود.

کانون فجر چلگرد وابسته به اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ در 4 رشته فرهنگي شامل، زبان خارجه، کامپيوتر و رايانه، آموزش قرآن و خوشنويسي و 2 رشته فوتسال و واليبال کلاسهايي را با ظرفيت بالا برگزار کرده که تا کنون بيش از 180 دانش آموز و نوجوان از آنها استقبال کرده اند.

اکثر کلاس هاي برگزار شده آموزش و پرورش بصورت رايگان مي باشد ولي آنگونه که بايد استقبال شود استفاده نمي شود.


اوقات فراغت زمينه بروز استعدادها

احمدي مسئول کانون فجر چلگرد در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر، اوقات فراغت را فرصت طلايي براي بروز استعدادها و يادگيري بيان مي کند و مي گويد: از آنجايي که اوقات فراغت دانش آموزان مربوط به امور پرورشي است دوران ابتدايي مهمترين زمان کسب مهارت است که مي شود از آن به بهترين نحو استفاده کرد.

وي گفت: از حدود 2 ماه قبل از شروع امتحانات از طريق تبليغات فراوان بنر، فضاي مجازي و حتي چهره به چهره موفق به جذب تعدادي دانش آموز شديم.

احمدي شرايط اقتصادي مردم، راغب نبودن اولياء دانش آموزان، عدم فرهنگ سازي مناسب در اين زمينه و عدم آگاهي خانواده را از مهمترين دلايل عدم استقبال از اين کلاسها بيان کرد.


کميته امداد محکم و استوار در برگزاري اوقات فراغت مددجويان خود

تقي غيبي، مدير کميته امداد امام خميني (ره) در مورد برگزاري اوقات فراغت براي دانش آموزان مددجوي اين نهاد در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر افزود: کميته امداد شهرستان هر ساله با آغاز تعطيلات تابستاني دانش آموزان برنامه هاي متعددي را اجرا مي کند.

غيبي گفت: هم اکنون طرح اوقات فراغت را به شرکتي در بخش خصوصي با نظارت دقيق کميته امداد واگذار کرده ايم که تعداد 250 دانش آموز در بخش مرکزي و بخش صمصامي در اين طرح شرکت مي کنند.

حاج تقي غيبي بيان داشت: اين دانش آموزان 75 روز در رشته هاي فرهنگي از جمله قرآن و مسائل اعتقادي و مذهبي و همچنين رشته هاي فني و حرفه اي آموزش مي بينند.

سپاه و بسيج کوهرنگ در فصول مختلف آموزش هاي مختلفي در رشته هاي مختلف از جمله احکام و قرآن و کلاسهاي فرهنگي دارد.

اين نهاد که نقش مهم و موثري در ارتقا سطح فرهنگي و اخلاقي جامعه دارد اهميت زيادي به فرهنگ، تربيت و آموزش دارد.

کانون هاي تعالي گردشگري در فصل تابستان محل يادگيري و تجمع زيادي از جوانان و نوجوان جهت آموزشهاي مختلفي است.

ضمن اينکه اردوهاي جهادي نقس موثري در تربيت و ارتقا فرهنگ دارد.

در اين ميان اداره ورزش و جوانان با برگزاري مسابقات و کلاسهاي آموزشي نقش مهمي در پرورش دانش آموزان، جوانان و نوجوانان دارد.

گزارش از همت بدري فرد کوهرنگ

انتهاي پيام1026ج /610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۱:۲۹

1 Feb 2020