۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۱۸۶۱۲
در گفت‌و‌گوی جهانبین نیوز با مداح اهل بیت مطرح شد:

مداحی شغل و منبع درآمد نیست/ هرکس به اندازه ظرفیت خود می تواند حسینی باشد

حسینی شدن کار آسانی نیست و پیرو و شاگرد خوب بودن برای امام حسین(ع) از هرکسی ساخته نیست اما افراد با توجه به توانمندی و تکلیفی که برعهده دارند باید خود را در مسیر مکتب حسینی قرار دهند و در این راستا تلاش کنند.
مداحی شغل و منبع درآمد نیست/ هرکس به اندازه ظرفیت خود می تواند حسینی باشد
به گزارش جهانبین‎نیوز، مداحان اهل بيت(ع) كه با ذكر مصيبت و ذكر فضايل خاندان وحى، مجالس حسينى راگرم و اشك عاشقانه شيعيان آل الله را جارى مى‏‌سازند، از عوامل مهم بقاء فرهنگ ‏عاشورا هستند.

مداح، در اصطلاح شيعى، به كسانى گفته مى‌‏شود كه در ايام ولادت‌ها وشهادت‌هاى ائمه‏ اطهار(ع) در مجالس جشن و عزا به خواندن اشعارى در فضايل و مناقب محمد وآل محمد، يا در مظلوميت آنان مى‏‌پردازند. ولى اغلب، به مرثيه‌خوانان حسينى گفته‏ مى‏‌شود كه با خواندن شعر مرثيه و ذكر مصيبت، اهل مجلس را مى‏‌گريانند.

به تعبير امام ‏خمينى‏«قدس سره‏»: «روضه سيد‌الشهدا، براى حفظ مكتب سيد‌الشهدا است... اين گريه‌‏ها و اين روضه‌‏ها حفظ كرده مكتب را.» 

مداحى، نوعى الگو دادن به مخاطبان و شخصيت‌‏پردازى اجتماعى و الگويى براى جامعه ارزشى است، سنگرى براى پراكندن و نشر فضيلت‌ها در قالبى موثر و فراگير نسبت‏ به همه است و مداحان به خاطر اهميت كارشان درجامعه و در شكل‌دهى افكار و عواطف، نقش مهمى دارند و فلسفه اساسى مداحى، ترويج‏ خوبي‌ها و تبيين روحيه‏‌هاى والاى شهيدان كربلا و دميدن روح تعهد و حماسه در شيعه است و يك عشق و ايمان است، نه يك حرفه و شغل. به تعبير مقام معظم رهبری:
«جامعه مداح و ذاكر و ستايشگران اهل بيت(ع)، طبقه‌‏اى هستند كه در سايه اين روش، بيشترين تاثير را در تعميق فرهنگ و معارف اسلامى در ذهن مردم دارند... قضيه، فقط قضيه شعرخوانى نيست. مساله، مساله پراكندن مدايح و فضايل و حقايق در قالبى است كه‏ براى همه شنوندگان، قابل فهم و درك باشد و در دل آن‌ها تاثير بگذارد.»


در همین راستا گفت‌و‌گویی با حیدر تاج‎الدین از پیرغلامان و مداحان اباعبدالله‌الحسین(ع) ترتیب داده شده که در ادامه می‎خوانید:

جهانبین‌نیوز: حاج آقا اگر امکان دارد در مورد خودتان و اینکه چگونه به مداحی روی آوردید برایمان بگوئید؟

تاج‌الدین: بنده از همان کودکی به مداحی علاقه داشتم و در مراسمات سوگواری و مداحی ایام محرم حضور پیدا می‎کردم و باعشق و علاقه این کار را می‌کردم و مکبّر هم بودم و فعالیت‌های خود را از مسجد اعظم اشکفتک شروع کردم و فعالیت حرفه‌ای خود را در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیگیری کردم.

جهانبین‌نیوز: شیوه فعالیت‌های شما در ایام محرم به چه شکل است؟

تاج‌الدین: حضور ما در مراسمات به اشکال مختلف است. مداحی، اذان‌گویی و قرائت زیارت عاشورا از جمله برنامه‌های بنده در مراسمات سوگواری ایام محرم است و این در حالی است که قبل از آغاز ماه محرم از سوی کانون مداحان برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور مداحان در مراسم‌ها انجام می‌گیرد.

جهانبین نیوز: آیا شما به مداحی به عنوان شغل و منبع درآمد نگاه می‌کنید؟

تاج‌الدین:
خیر، بنده بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی هستم و درآمدم از این طریق تامین می‎شود و به مداحی به عنوان یک شغل و منبع درآمد نگاه نمی‎کنم. در واقع مداحان با هدف و انگیزه الهی به این کار روی می‎آورند و البته ممکن است عواید مادی هم تا حدودی داشته باشد ولی هیچگاه اصل قرار نمی‌گیرد.

جهانبین‌نیوز: شما تا چه اندازه خود را در مسیر مکتب حسینی قرار داده‌اید و عامل به سیره ائمه اظهار(ع) هستید؟

تاج‌الدین: حسینی شدن کار آسانی نیست و پیرو و شاگرد خوب بودن برای امام حسین(ع) از هرکسی ساخته نیست اما افراد با توجه به توانمندی و تکلیفی که برعهده دارند باید خود را در مسیر مکتب حسینی قرار دهند و در این راستا تلاش کنند. در ایام محرم فرصت مناسبی در اختیار افراد قرار داده می‎شود تا شور و شعور حسینی خود را افزایش دهند و من نیز از این امر مستثنی نیستم و تلاش می‌کنم تا با نوحه‌سرایی ارادت خود را به ساحت ایشان نشان دهم.

جهانبین‌نیوز: تاکنون در جلسات روضه‌خوانی و مداحی اباعبدالله‌الحسین(ع)، وقوع حادثه خاص و یا حاجت روا شدن حاضران در مجلس را مشاهده کرده‌اید؟

تاج‌الدین:
بله موارد بسیاری پیش آمده که در حین روضه شاهد شفای مریضان و یا نشانه‌های از جانب پروردگار بوده‌ام. حاجات بسیاری از مردم روا شده و مردم با اعتقاد کامل در این جلسات حضور پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/ خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۲:۴۲

28 Dec 2019