۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۲۲۶۶۲

جای خالی تدبیر در افزایش قیمت سوخت

قیمت حامل های انرژی در حالی افزایش یافته و تک نرخی شد که برخی از مسئولین تا چندی قبل نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کرده و لازمه ان را اطلاع رسانی به مردم قلمداد می کردند.
جای خالی تدبیر در افزایش قیمت سوخت
به گزارش جهانبین نیوز، مظاهر توفیقی در یاداشتی در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی نوشت :
قیمت حامل های سوخت و انرژی گران شد.این امر در حالی اتفاق افتاد که سخنگوی دولت در اواخر سال گذشته اظهاراتی مخالف این امر داشت . حتی رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز در اردیبهشت سال جاری عنوان کرده بود که "برای افزایش قیمت بنزین صحبتی نشده  و اگر درخصوص قیمت یا میزان سهمیه‌ها قرار بر تغییر باشد، حتما قبل از اجرا، اطلاع‌رسانی خواهد شد." . با این وجود بر خلاف اظهارات مقامات مسئول، هم قیمت انواع سوخت گران شد و هم اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت نگرفت!

صرفنظر از اینکه از لحاظ اقتصادی افزایش قیمت حامل های انرژی در حال حاضربه نفع وضعیت اقتصادی کشور بوده یا نه، ذکرچند نکته از دید افکار عمومی و نحوه مدیریت این رویداد می تواند مهم باشد .

اول اینکه عقل سلیم حکم می کند اجرای چنین رویدادهایی که به نوعی ابعاد مختلف جامعه و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد با اطلاع رسانی قبلی صورت پذیرد. بحث اطلاع رسانی صحیح از اقدامات دولت و تاثیر آنها در روند اداره جامعه و زندگی مردم بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته و حتی معظم له چندین مورد از دولت های مختلف به دلیل عدم توجه به این مهم گلایه داشته اند . بررسی های صورت گرفته در این چند روز در فضای مجازی ، سایت های خبری و افکار عمومی نیز نشان از نارضایتی و ناخشنودی مردم از عدم اطلاع رسانی دولت در این زمینه دارد. عدم شارژ کارتهای سوخت در ابتدای خرداد ماه وسکوت مسئولین در کنار طرح شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت و احتمال ارتباط این دو مقوله به یکدیگر موجب شده بود شفافیت لازم در اجرای این امر کمرنگ شده و صمیمیت بین دولت و ملت نادیده گرفته شود.

البته کم توجهی به مسئله اطلاع رسانی صحیح و لازم در قطع یارانه عده ای از مردم نیز در هفته های اخیر مشهود بوده و نارضایتی برخی از این افراد را به دنبال داشت.مسئله ای که با تدبیر و امید به عنوان شعار دولت تناسبی ندارد.

دوم اینکه باید توجه شود برخی از تولیدکنندگان جامعه تحت تاثیر اینگونه اقدامات که معمولا با هدف درآمدزایی و رفع کمبودهای بودجه صورت می گیرد دچار خسران نشوند. بخش هایی نظیر کشاورزی و دامداری از این جمله اند . تغییرات قیمت سوخت در کنار مشکلاتی مانند عدم بازار فروش محصولات و یا افزایش قیمت حمل و نقل محصولات می تواند وضعیت نه چندان مناسب این اقشار را وخیم تر کند .مسئله ای که از سوی نمایندگان مجلس نیز در روزهای اخیر به آن توجه شده و می طلبد دولت با حمایت های خاص از جمله کمک در جهت ارائه خدماتی نظیر برقی کردن چاه های کشاورزی و بسته های حمایتی دیگر از تشدید مشکلات در این عرصه بکاهد .

سوم ،معمولا در سنوات قبل چنین بوده که افزایش قیمت سوخت رابطه مستقیمی با افزایش قیمت سایر محصولات داشته است. با توجه به وجود مشکلات اقتصادی و احتمال تغییر در قیمت محصولات و خدمات، لازم است مسئولین محترم، تدابیر لازم را برای کاهش حداکثری تبعات ناخواسته و نامطلوب بر اقتصاد اقشار مختلف خاصه اقشار آسیب پذیر اتخاذ نمایند.اگرچه برخی از مسئولین مانند وزیر راه و شهر سازی سعی در کاهش تبعات این امر در حوزه تخصصی خود را داشته اند .اما ذکر جملات مبهم از سوی مسئولین می تواند ضمن کاهش اعتماد مردم زمینه سوء استفاده برخی از افراد مغرض را از وضعیت موجود فراهم کند.

چهارم اینکه اگر شعار هرسال را  ترسیم مسیر جامعه توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بدانیم ،در دولت تدبیر و امید که باید با درایت و تدبیر موجب تقویت و تسری امید به گوشه گوشه جامعه و اقشار مختلف مردم باشد ، انجام اقداماتی که ناخشنودی اجتماعی را موجب می شود چندان مطلوب نمی باشد . باید توجه داشت در زمان حاضر و در بحبوحه مذاکرات هسته ای، نقشی که همدلی و همزبانی ملت و دولت می تواند در موفقیت مذاکرات با حفظ عزت ایران اسلامی داشته باشد نقشی بی بدیل بوده و به عنوان بهترین مولفه قدرت کشور در مقابل کشورهای 5+1 مشق غیرت مذاکره کنندگان هسته ای کشور را کامل کند.همانطور که حمایت های مردمی پشتوانه و عامل اصلی گذر انقلاب از گردنه های سختی چون تهاجم نظامی ، فتنه داخلی و ... بوده است .
انتهای خبر /
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۴۳:۴۸

30 Dec 2019