۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۱۰۳۶۸
پایان روز دوم مذاکرات؛

نشست ظریف و اشتون ۱۱:۳۰ جمعه / سکوت کامل خبری در ژنو/ مایکل مان: مذاکرات فشرده و در فضایی مثبت برگزار شد+ تصاویر

دومین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در هوای برفی و سرد ژنو، با صبحانه کاری دکتر ظریف و روؤسای سازمان‌های بین‌المللی و دیدار دوجانبه با خانم اشتون آغاز شد و همچنان در جریان است.
نشست ظریف و اشتون ۱۱:۳۰ جمعه / سکوت کامل خبری در ژنو/ مایکل مان: مذاکرات فشرده و در فضایی مثبت برگزار شد+ تصاویر
به گزارش جهانبین نیوز، دومین روز از سومین دور مذاکرات ژنو ۳ امروز در هوای برفی ژنو با صبحانه کاری محمد جواد ظریف با روؤسای سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو آغاز شد. طرفین قرار است امروز بر روی متن توافق‌نامه مذاکره کنند. سخنگوی خانم اشتون نیز شب گذشته اظهار داشت در صورت نزدیک شدن متن توافق به نظر ایران و شش کشور، خانم اشتون از وزرای خارجه ۱+۵ برای حضور در ژنو دعوت خواهد کرد.
صبحانه کاری دکتر ظریف و روؤسای سازمان‌های بین‌المللی در ژنو

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از سوی دیگر اعلام کرد در صورت مفید بودن حضور وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات برای کاهش اختلافات، جان کری به ژنو خواهد آمد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل هم که همزمان با مذاکرات ژنو، برای رایزنی با مقامات روسیه به مسکو رفته است، روز گذشته ترجیح داد حمایت خود از حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران را ابراز کند.

خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو، آخرین اخبار، تحولات و حواشی دومین روز از مذاکرات ایران و ۱+۵ را بصورت لحظه به لحظه و با بروز رسانی همین قالب خبری، به اطلاع مخاطبان محترم خواهد رساند.

۰۰:۵۰ مایکل مان در پاسخ به سؤال خبرنگار مشرق:
مشرق: آیا می شود عنوان کرد که مشکل بوجود در مذاکرات عدم توافق میان اعضای مذاکره کنند است؟
مایکل مان: به هیچ عنوان. اعضای ۵+۱ با هم متحد هستند و این مذاکره این بین این گروه با ایران است تا بتوانند اختلافات را کاهش دهند و همه اعضا موضع مشترک دارند.

۰۰:۲۰ سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه پس از پایان روز دوم مذاکرات گفت: گفت‌وگوها کُند اما رو به جلو پیش می‌رود.

۰۰:۰۰ عراقچی: مذاکرات درباره اختلافات موجود صورت گرفت اما توافقی حاصل نشده است. نشست آقای ظریف و خانم اشتون فردا ساعت ۹ (۱۱:۳۰ به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

حضور وزرای خارجه در ژنو منوط به پیشرفت مذاکرات است. تا کنون پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است.

۲۳:۳۰ با به درازا کشیدن جلسه نمایندگان شش کشور با خانم اشتون، نشست مسوؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمد جواد ظریف به صبح فردا موکول شد. روز دوم مذاکرات ژنو، لحظاتی قبل با پایان رسید.
مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون: یک روز مذاکرات فشرده و جدی در فضایی مثبت به پایان رسید. مذاکرات فردا ادامه پیدا خواهد کرد.
ارتباط مستقیم مایکل مان سخنگوی اشتون بطور مستقیم با محل نشست ۱+۵ و خانم اشتون

۲۳:۰۰ مذاکرات نمایندگان شش کشور و کاترین اشتون پشت درهای بسته همچنان ادامه دارد. نمایندگان کشورها در خلال جلسه برای مشورت با پایتخت‌های خود از جلسه بیرون می‌آیند و مجددا به جلسه بازمی‌گردند.
گفته می‌شود بحث‌ها حول محور "پذیرش حق غنی‌سازی ایران" و ادامه "سهم‌خواهی فرانسه" ادامه دارد و تلاش‌ها برای تعدیل مواضع این کشور ادامه دارد.


۲۱:۳۵ به گفته یکی از دیپلمات‌های نزدیک به تیم ایرانی، طرفین در نشست افتتاحیه توافق کردند تا رسیدن به نقطه مشترک در جلسات ظریف و اشتون، نشست چندجانبه‌ای نداشته باشند و تنها در صورت نیاز نشست‌های دوجانبه برگزار شود که روز گذشته این اتفاق افتاد.

۲۱:۰۰ نشست ظریف و اشتون که قرار بود ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران آغاز شود، تا کنون بدلیل طولانی شدن جلسه نمایندگان شش کشور با اشتون، به تعویق افتاده است.

۲۰:۱۵ دویچه‌وله آلمان: به گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل به ایران پیشنهاد شده در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای بخشی از تحریم‌ها، به ارزش شش میلیارد دلار، برداشته شوند.

۲۰:۰۰ عراقچی: مذاکرات ادامه پیدا کرد و فرصتی برای مشورت خانم اشتون با همکارانش دادیم و احتمالا این گفتگو ها ساعت ۶ (به وقت ژنو) ادامه پیدا می‌کند. عراقچی در پاسخ به اینکه آیا طرفین امشب به نتیجه می‌رسند یا فردا، گفت: امشب فکر نمیکنم به نتیجه برسد و در مورد فردا هم نمیتوان قضاوت کرد.

۱۸:۳۰ نشست بعدازظهر محمد جواد ظریف و کاترین اشتون به پایان رسید. دو طرف مذاکرات خود را ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران ادامه خواهند داد.
تاکنون اطلاعات چندانی از مذاکرات منتشر نشده است و تمام اخبار مبتنی بر گمانه‌زنی‌ها و اخبار تأیید نشده برخی منابع نزدیک به مذاکرات است.

۱۷:۴۵ مادلین آلبرایت وزیر خارجه سابق آمریکا با ارسال نامه‌ای به رهبران کنگره و سنای آمریکا، از راه‌حل سیاسی و رویکرد دیپلماتیک رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرد.
پیش از این، ۷۷ مقام ارشد آمریکایی نیز در نامه‌ای از رویکرد دیپلماتیک برای حل پرونده هسته‌ای ایران حمایت کرده بودند. متن کامل این نامه و امضا کنندگان آن را از اینجا مشاهده کنید.

۱۷:۳۰ خبرنگاران و منابع دیپلماتیک حاضر از احتمال حضور وزرای خارجه ۱+۵ به ویژه جان کری در ژنو سخن می‌گویند.
از در همین خال مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون از تأیید این اخبار و شایعات را رد کرده است.

۱۷:۲۰ «جرمی هاموند» بنیان‌گذار پایگاه تحلیلی فارین پالیسی ژورنال آمریکا در گفت‌وگو با مشرق: خواسته‌های آمریکا انگیزه توافق را از ایران گرفته است.
گفت‌وگوی مشرق با «جرمی هاموند» را از اینجا مشاهده کنید.

۱۷:۱۵ مرتضی غرقی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مشرق: جبهه عربی - اسرائیلی مانع اصلی بر سر رسیدن به توافق ایران و ۱+۵ است.
گفت‌وگوی مشرق با «مرتضی غرقی» را از اینجا مشاهده کنید.

۱۷:۱۵ تیری میسان در گفتگو با مشرق: فرانسوا اولاند عامل شکست مذاکرات دور قبل بود نه فابیوس.
گفت‌وگوی مشرق با «تیری میسان» نویسنده فرانسوی کتاب "دروغ بزرگ ۱۱ سپتامبر" را از اینجا مشاهده کنید.

۱۷:۰۰ نشست بعدازظهر محمد جواد ظریف و خانم اشتون لحظاتی پیش آغاز شد.

۱۶:۱۵ روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مقام اسرائیلی: جان کری با جزئیات مذاکرات و توافق با ایران آشنایی کافی ندارد و همین باعث شکست آن‌ها در این دور از مذاکرات در برابر ایران خواهد شد.

۱۶:۰۵ به گزارش خبرنگار اعزامی مشرق، آمریکا حاضر به پذیرش حق ایران برای غنی‌سازی است اما تمایلی ندارد آن را در سند توافق اولیه مکتوب کند.

دکتر ظریف، روانچی و عراقچی پس از جلسه صبح وزیر خارجه با کاترین اشتون

۱۵:۴۵ «لورا روزن» خبرنگار المانیتور: سرگئی ریابکوف گفته است شرایط نسبت به دور قبلی مذاکرات بهتر پیش‌ می‌رود.

۱۵:۴۰ بایدن: کاهش تحریم‌های ایران محدود و موقت خواهد بود.
معاون رئیس جمهور آمریکا در جلسه با سناتورهای دموکرات برای متقاعد کردن آن‌ها به توقف تشدید تحریم‌های ایران گفت هدف از مذاکره آمریکا و سایر کشورها با ایران، ممانعت از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است.

۱۵:۱۵ مایکل مان: آقای ظریف و خانم اشتون گفت‌وگوهای بسیار مهمی درباره جزئیات داشتند.

۱۵:۱۰ ظریف: گفت‌وگوی خوبی با خانم اشتون داشتیم و درباره جزئیات صبحت کردیم. اختلافاتی همچنان باقی است.

۱۴:۵۵ عراقچی: فضای مذاکرات مثبت است. احتمال رسیدن به توافق وجود دارد.

۱۴:۵۰ روانچی: مذاکره درباره جزئیات ادامه دارد، اما هنوز به متن توافق نرسیده‌ایم.

۱۴:۲۵ نشست دوجانبه ظریف و اشتون هم‌اکنون به پایان رسید. ادامه نشست ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ژنو (۱۷ به وقت تهران)
تصاویر این دیدار را از اینجا مشاهده کنید.

۱۴:۰۰ نشست دوجانبه ظریف و اشتون همچنان ادامه دارد.

۱۳:۵۵ رادیو اسرائیل: مأموریت نتانیاهو برای متقاعد کردن پوتین به فشار بیشتر بر ایران شکست خورد.

۱۳:۴۵ منابع غربی نزدیک به هیأت‌های مذاکره‌کننده از احتمال حضور سرگئی لاوروف در این دور از مذاکرات خبر می‌دهند. زمزمه حضور وزیر خارجه آمریکا در ژنو نیز بار دیگر در میان خبرنگاران و منابع نزدیک به دیپلمات‌ها شنیده می‌شود.

۱۳:۰۰ بنیامین نتانیاهو : اجازه نمی‌دهم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته با عصبانیت از بیانات رهبر انقلاب در جمع یهودیان روسیه گفت چهره واقعی ایران را سخنان آیت‌الله خامنه‌ای نشان می‌دهد، نه نمایش‌های لبخند ظریف در مذاکرات.

۱۲:۰۰ احتمال حضور وزرای خارجه ۱+۵ در مذاکرات ژنو ۳ وجود دارد.
روزنامه گاردین خبر داد در صورت نیاز به حضور وزرای خارجه ۱+۵ برای امضای توافق‌نامه موقت، احتمالا آن‌ها آخر هفته راهی ژنو می‌شوند.
روز گذشته در راستای همین احتمال، نیروهای امنیتی از روز گذشته مشغول آماده‌سازی هتل اینترکنتینانتال برای حضور احتمالی وزرای خارجه ۱+۵ در روز جمعه شده‌اند.

۱۱:۳۵ نشست دوجانبه ظریف و اشتون در روز دوم مذاکرات آغاز شد.


نشست دوجانبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل اینترکانتینانتال، هتل محل اقامت تیم های مذاکره کننده آغاز شد.

۱۱:۳۵ مایکل مان: ظریف و اشتون ساعت ۹ به وقت ژنو دیدار می‌کنند.

۱۱:۳۰ فابیوس در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه: غرب در رویارویی با ایران قاطع باشد/امیدوارم توافق در نشست «ژنو» حاصل شود.

۱۰:۴۵ سید عباس عراقچی: تا اعتماد مجدد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود/ از امروز اشتون به نمایندگی از هیئت‌ها با ظریف گفتگو می‌کند.


معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: به خاطر مسائلی که در دوره قبلی مذاکرات در ژنو پیش آمد و اختلاف دیدگاه هایی که در طرف مقابل بود که باعث شد مذاکرات به خوبی پیشرفت نکند و مقدار زیادی اعتماد هیئت ایرانی نسبت به نحوه مذاکرات و پایبندی طرف مقابل به توافقاتی که صورت می گیرد و یکسانی مواضع در بین آنها، سلب شد.
گزارش تصویری نشست خبری عراقچی را از اینجا مشاهده کنید.

عراقچی: در گفت‌وگویی که با خانم اشتون داشتیم نتیجه آن شد که جلسه عمومی مذاکرات را در حد مختصر برگزار کردیم و بعد هیئت ها وارد مذاکرات دوجانبه شدند. هم ما با اعضای طرف مقابل مذاکره داشتیم و هم ۱+۵ با همدیگر ملاقات های دوجانبه متعددی داشتند.

۱۰:۴۰ صبحانه کاری ظریف با روسای سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو آغاز شد.
جزئیات و تصاویر این دیدار را از اینجا مشاهده کنید.

۱۰:۲۰ عباس عراقچی: هیچ توافقی که در آن غنی‌سازی از ابتدا تا انتها وجود نداشته باشد مورد پذیرش نیست.

دیدار دکتر ظریف و معاون وزیر خارجه روسیه

۱۰:۱۰ سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی دیدار و گفت‌وگو کرد.
تصاویر این دیدار را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.
مرجع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۳۵:۱۳

27 Dec 2019