۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۳۱۳۳۸
در بهمن ماه سال 1357

اشک شوق رئيس دانشگاه شهرکرد با نگاه به عکس امام خميني (ره)

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: روز 12 بهمن سال 57 بود، ما آن روزها عکس هایی از امام (ره) را به روستا بردیم و در این روز قبل از رفتن به دبیرستان بود که من از روی حس شوق و مودتی که به امام و انقلاب داشتم خیلی گریه کردم.
اشک شوق رئيس دانشگاه شهرکرد با نگاه به عکس امام خميني (ره)
به گزارش جهانبین نیوز؛ دکتر شایان شامحمدی، رئیس دانشگاه شهرکرد در مصاحبه ای به سوالات خبرنگار منطقه آزاد پاسخ داد.

متن این مصاحبه در زیر آمده است:

منطقه آزاد: باتوجه به این که حسن سابقه شما در کارهای اجرایی و عمرانی، عملکرد عمرانی پروژه های نیمه تمام مثل سردر جدید دانشگاه، دانشکده دامپزشکی و... را در چه وضعیتی می بینید؟

دکتر شامحمدی: درابتدا بنده هم صمیمانه عرض سلام و تسلیت به مناسبت ایام حسینی خدمت شما و دانشگاهیان دارم. وضعیت مالی دانشگاه اصلاً خوب نیست و تخصیص بودجه عمرانی در دانشگاه روبه صفر است، ولی ما با وجود این شرایط سخت، در سه جهت حرکت کردیم: ۱- از طریق خیرین بیرون از دانشگاه، ۲- مقاوم سازی دانشکده ی کشاورزی، ۳- ۳ میلیارد تومان بابت عوارض از شهرداری از قبل بدهکار بودیم که به خزانه دانشگاه بازگشت و پیرامون سردر جدید عرض کنم فعلاً در حال انجام مراحل زیرساختی است و به دانشگاهیان وعده می دهم تا بهار ۹۶ تکمیل و بهره برداری شود، در خصوص دانشکده جدید دامپزشکی، درحال حاضر هزینه ای جهت تکمیل این پروژه نداریم و هم چنین خدمت دوستان یادآور شوم دانشکده جدیدفنی و مهندسی فارسان هم درحال تکمیل است.

منطقه آزاد: مشکلی که از گذشته در دانشگاه ما وجود داشته است مسئله کم بودن سهمیه جذب هیأت های علمی دانشگاه، کمبود اساتید متخصص در بسیاری از رشته های دانشگاه و وضعیت نامساعد بسیاری از رشته های عملی و کاربردی بوده است که تولید علم را به شدت کاهش داده است، نظرتان را در این مورد بیان کنید؟

دکتر شامحمدی: هیأت علمی براساس تعهد و تخصص افراد جذب و به کارگیری می شوند و این بازه زمان بر است و به صراحت عرض می کنم درسال ۹۳، چاپ ۲/ ۱مقالات پژوهشی و ISI در کشور داشتیم که ما توانستیم تقریباً این مقدار را دو برابر کنیم و به ۲.۴ برسانیم.
اگر در کل کشور هم بررسی کنید متوسط نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۲۶ است که این نسبت در دانشگاه شهرکرد ۱ به ۲۵ است.

منطقه آزاد: باتوجه به اینکه اکثر جمعیت دانشگاه ما، دانشجویان مقطع کارشناسی هستند، چرا سهمی جهت پژوهش برای دانشجویان در این مقطع تعریف نشده است؟

دکتر شامحمدی: به دلیل اینکه سهم عمده پژوهش دانشگاه های ما مختص به مقاطع تحصیلات تکمیلی است ولی با این حال قسمتی از سهم پژوهشی دانشجویان کارشناسی به اقداماتی هم چون دروس سمینار، پروژه کارشناسی و شرکت در کارگاه های علمی اختصاص دارد که در این راستا توانستیم، مجموعه ای را تحت عنوان مرکز شتابدهی جهت شناسایی و تقویت دانشجویان مستعد کارشناسی در رشته های خود در دانشکده ادبیات راه اندازی کنیم.

منطقه آزاد: طبق رتبه بندی وزارت علوم، دانشگاه ما از چه رتبه ای برخوردار است و برنامه خودتان را در جهت ارتقای دانشگاه به مراتب بالاتر در همین رتبه بندی بفرمایید.

دکتر شامحمدی: در بین حدود ۱۰۸دانشگاه کشور بر اساس رتبه بندی که در سال ۹۲ و ۹۳ انجام شد، دانشگاه شهرکرد در رتبه ۳۰ قرار گرفت و ما تصمیم داریم آن را به رتبه ۱۵ برسانیم که اجرای طرح گرنت اساتید برای اولین بار در سال ۹۴ آغاز کردیم و به اساتید بین ۵ میلیون تا۲۰ میلیون تحت عنوان گرنت و پایان نامه ها، ۱.۵ برابر اعتبارات آن را افزایش دادیم و در ارزش پایان نامه های ارشد و دکتری شاهد افزایش قیمت بودیم، جهت ارتقای رنکینک درصدد جذب دانشجویان خارجی و برگزاری سمینارهای علمی در سطح دانشگاه هستیم.

منطقه آزاد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از وظایف اساسی مجموعه مدیریتی دانشگاه ها، حرکت برای ایجاد دانشگاه تمدن ساز و اسلامی شدن دانشگاه هاست، جنابعالی برای نیل به این هدف در دانشگاه شهرکرد چه برنامه هایی را در نظرگرفته اید؟

دکتر شامحمدی: به هرحال تحقق این گفتمان دارای یکسری شاخص هایی است که در راستای هدایت دانشجویان در مسیر درست فرهنگی می باشد ازجمله این برنامه ها می توان به حضور دانشگاهیان در نماز جماعت، اهمیت دادن به مراسمات مذهبی و همچنین حمایت از کسانی که در بحث های قرآنی پژوهش می کنند نام برد که اعتبار۲۰ میلیون تومانی در زمینه های قرآنی تخصیص داده شده است و اخیراً هم کتاب هایی که در زمینه ی شهدای انقلاب چاپ شد و کمک های مالی به این دست از افراد اهدا می شود.

منطقه آزاد: یکی از زیباترین خاطرات جوانی و نوجوانی خود را برای مخاطبین بیان کنید.

دکتر شامحمدی: روز ۱۲ بهمن سال ۵۷ بود که ما آن روزها عکس هایی از امام (ره) را به روستا بردیم و در این روز قبل از رفتن به دبیرستان بود که من از روی حس شوق و مودتی که به امام و انقلاب داشتم خیلی گریه کردم و یک بار هم همزمان با بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات نوروز ۵۸ بود که برای صبحگاه سر صف بودیم و یک روحانی به جای افراد طاغوتی و کراواتی سخنرانی کرد و من آن جاهم اشک از چشمانم جاری شد.

منطقه آزاد: باتوجه به این که انتخابات سرنوشت سازی در پیش روی کشورمان داریم، به فعالین دانشجویی در عرصه آزاداندیشی و مطالبه گری چه فعالیت هایی را پیشنهاد می دهید؟

دکتر شامحمدی: من فکرمی کنم رهبر معظم انقلاب در تمام تصمیماتشان دارای یک تیزبینی محض در تمام زمینه ها هستند و مسیر آزاداندیشی را در راستای کاهش تنش ها و کاهش سردادن اشعار و حرکات تندروی مشخص کرده است، لذا انتظار ما این است که آزادانه روشنگری کنیم ولی تخریب نکنیم؛ از تمامی جلسات سخنرانی و کرسی های نقد و پرسش و تریبون های آزاد که از ناحیه تشکل های دانشجویی برگزارمی شود اعلام حمایت و استقبال می کنیم و به تعبیر رهبری کرسی های آزاداندیشی بدون هیچ پسوند اسلامی است وهمه ی افراد با نگرش های مختلف می توانند از این فضا استفاده کنند.

منطقه آزاد: بفرمایید تاچه مقدار انتقادپذیر هستید و تاچه حد انتقادات و پیشنهادات دیگران را در رویکرد مدیریتی خود اعمال می کنید؟

دکتر شامحمدی: من همیشه سعی کرده و می کنم انتقادپذیر باشم و نظرات دانشجویان را با کمال میل قبول کنم و همیشه معطوف به دانشجو هستم و بعد تصمیم می گیرم، به عنوان مثال به حذف کرایه حمل و نقل اتوبوس های دانشگاه و احداث بازارچه ی جدید، افزایش پهنای باند اینترنت، هم چنین مقاوم سازی دانشکده کشاورزی که شاید اگر روزی یک زلزله ۴ ریشتری می آمد صدها نفر در این حادثه کشته می شدند می توان اشاره کرد که ازجمله ی مطالبات و انتقادات دانشجویی بودند.

منطقه آزاد: تحلیل شما پیرامون استیضاح اخیر وزیر علوم چه مسأله ای می تواند باشد؟

دکتر شامحمدی: به نظر بنده یکی از دلایلی که می تواند عامل آن باشد متحد شدن نمایندگان مجلس استان اصفهان در راستای عدم تحقق خواسته هایشان و هم چنیین اتفاقات جنجالی که اخیراً در ویژه نامه فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف اتفاق افتاد و عکس مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین به چاپ رسید، می تواند جزو این عوامل باشد.

لطفاً نظر خود را مختصراً جهت حسن ختام مصاحبه در مورد کلمات زیر بیان کنید.

مرکز رشد دانشگاه: آرزوی از دست رفتنی
اردوهای مختلط: غیرقانونی
بسیج دانشجویی: نوستالژی
فساد مالی و اخلاقی: منکرات نابخشودنی
محمد فرهادی (وزیرعلوم): اعتدالگرا
حراست دانشگاه: خوبه
کرسی های آزاداندیشی: تقویت نظام
بدحجابی: نماد غربگرایی و لاابالی گری
دانشجوی جدیدالورود: پرانرژی و ایده آل گرا
حیات هامون (کتاب تالیفی دکترشامحمدی): تمام زندگی سیستان

سخن آخر:

حرف پایانی بنده این است که به عنوان افراد محقق و دانشگاهی تمام نکات رهبری را نصب العین مسیر زندگی خود قرار دهیم و در وهله ی اول، تشویق و دعوت به رشد علم و فناوری و در اولویت بعدی شرکت در فعالیت های فرهنگی و سیاسی را توصیه می کنم.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۴۷:۳۲

29 Dec 2019