۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۱۳۴۲۸
ایران گشت/

امامزاده ابراهيم در روستاي جمالو شهرستان بن

مرقد مطهر حضرت امامزاده حارث بن علي(ع)، مشهور به ابراهیم(ع) در روستای جمالو، از توابع شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
امامزاده ابراهيم در روستاي جمالو شهرستان بن
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از اساتيد برتر بام ايران، مرقد مطهر این امامزاده(ع)، در سال ۱۳۸۹ به مجل جدید روستای جمالو منتقل شد.

حدود ۴۵ سال قبل و در پي آبگيري سد زاينده رود، تمامی روستاي جمالو و منجمله ساختمان بقعه متبرکه امامزاده حارث ابن علي (ع)، زير آب رفت که در سال ۱۳۸۹، و به سبب خشکسالي هاي اخير و کاهش سطح آب سد زاینده رود، بقعه متبرکه این امامزاده واجب التکریم (ع)، مجدداً از آب بيرون آمده و نمایان شد.

بر اساس بقاياي ساختمان مخروبه و قدیمی موجود و اطلاعات محلي درخصوص مکان و موقعيت و قبر مطهر حرم امامزاده(ع) با همت اهالي روستاهاي جمالو، حيدري و يان چشمه و پس از يک ماه تلاش شبانه روزي در شرایط آب و هوائي بسيار سرد منطقه و ۴ متر مکعب خاکبرداري با دست، قبر مبارک آن حضرت (ع) مشخص و ضمن استفتاء از مراجع عظام تقليد، و اخذ مجوز از سازمان اوقاف و امور خيريه کشور و با انجام عمليات بسيار دقيق کارشناسي و فني، بدون نبش قبر، مزار مطهر از زمين جدا شد و طی مراسمی ( در دی ماه سال ۱۳۸۹ ) با حضور دهها هزار نفر از عزاداران حسيني (ع) و دسته جات سينه زني و زنجيرزني که از نقاط دور و نزديک به اين منطقه آمده بودند، پس از طي مسافت ۶ کيلومتري، به محل جديد روستاي جمالو، منتقل شد.

لازم به توضیح است که در پی احداث سد زاینده رود، زمين ها و املاک روستای جمالو خريداری شد، به طوري كه در طول سال‌هاي ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۹ ( سال بهره برداری از سد زاینده رود )، همه ساكنين این روستا املاک خود را به فروش رسانده و روستا خالي از سكنه گردید و پس از آبگیری سد زاینده رود، این منطقه زیر آب رفت.

از آنجا در آن سال ها، تجربه جابجايي قبور امامزادگان (ع) و مؤمنين در استان وجود نداشت، لذا مرقد مطهر امامزاده حارث بن علی (ع) نیز در زیر آب قرار گرفت، لکن در چند سال اخير، به علت فرو نشست چند كيلومتری سطح آب سد زاینده رود ( به دلیل خشکسالی های اخیر )، محل سابق روستای جمالو و بقعه متبرکه امامزاده حارث بن علی (ع) از زير آب بيرون آمده و نمایان شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۵۸:۴۸

26 Dec 2019