۰
plusresetminus
در بخش کتاب متاسفانه ما شهرستانی‌ها به خاطر دوری از تهران و دیده نشدن توسط ناشران ملی دیرتر می‌توانیم پیشرفت کنیم به طور مثال من از چند سال قبل چهار کتاب آماده‌ چاپ دارم اما برای چاپ‌شان با مشکل مواجه شدم و نتوانستم سر وقت آنها را چاپ کنم ولی به لطف خدا الان دو کتاب داستان کوتاه و یک رمان از من در حال آماده‌سازی برای چاپ دارم و اوایل سال بعد انشالا چاپ می‌شوند
نویسندگان استانی در مهجوریت/نویسنده جوان چهارمحالی:عدم دسترسی به ناشران ملی کارمان را سخت کرده است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به گفتگو نشستیم با سجاد خالقی نویسنده‌ جوان چهارمحال و بختیاری خالق اثر ظلمت سفید که موفق به کسب مقام اول در جشنواره‌ داستان انقلاب در بخش رمان نوجوان شد.

متن این مصاحبه در زیر آمده است:

جهانبین نیوز: خودتان را معرفی کنید؟

خالقی: به نام خدا، سجاد خالقی هستم متولد شهر نافچ و چند سالی هست که پیگیر داستان‌نویسی هستم.‏

جهانبین نیوز: درباره فعالیت‌های خودتان توضیح دهید؟

خالقی: فعالیت‌های ادبی را می‌شود به دو دسته تقسیم کرد، یکی حضور در جشنواره‌ها و یکی چاپ کتاب؛ در زمینه حضور در جشنواره‌ها به لطف خدا چند مقام کشوری تا به حال کسب کردم که مهم‌ترین آنها کسب مقام اول جایزه ادبی یوسف در سال ۹۰، مقام اول جشنواره شهر پرچراغ سال ۹۰،  مقام اول جشنواره دانشجویان سراسر کشور مهرباران سال  ۹۰، به‌علاوه‌ نامزدی نهایی دریافت جایزه و تقدیر شده در بخش رمان بزرگ سال و داستان کوتاه نوجوان و جشنواره‌ داستان‌نویسی رضوی و جشنواره‌ داستان‌نویسی بسیج و جشنواره‌ داستان‌نویسی بسیج و چند جشنواره‌ دیگر را می‌توانم نام ببرم.

‏در بخش کتاب متاسفانه ما شهرستانی‌ها به خاطر دوری از تهران و دیده نشدن توسط ناشران ملی دیرتر می‌توانیم پیشرفت کنیم به طور مثال من از چند سال قبل چهار کتاب آماده‌ چاپ دارم اما برای چاپ‌شان با مشکل مواجه شدم و نتوانستم سر وقت آنها را چاپ کنم ولی به لطف خدا الان دو کتاب داستان کوتاه و یک رمان از من در حال آماده‌سازی برای چاپ دارم و اوایل سال بعد انشالا چاپ می‌شوند، البته هنوز جرات نمی‌کنم به خودم به عنوان یک نویسنده نگاه کنم به نظرم به آن درجه نرسیدم.‏

به نظرم بیشتر ارتزاق از راه نوشتن و خوانده شدن توسط مردم و اینکه مردم آدم را به‌عنوان نویسنده قبول کنند می‌تواند دلیل نویسنده شدن باشه وگرنه قبلش من چنین احساسی ندارم.‏


جهانبین نیوز: چقدر این جشنواره‌ها را در پیشرفت و تعالی هنرمندان موثر است؟

خالقی: این مساله دو بحث جداگانه است اول اینکه اگر نویسنده یا کلا هنرمند بخواهد نگاه جشنواره‌ای و سفارشی داشته باشد اصلا با روح خلق کردن و ابداع سازگار نیست و در واقع هنرمند محدود و خنثی می‌شود پس جشنواره‌ای‌نویسی و فقط برای جشنواره نوشتن می‌تواند خطرناک باشد اما از طرف دیگر وجود جشنواره‌های این چنینی می‌تواند باعث گردهم آمدن نویسنده‌ها، کسب تجربه از دیگران و از همه مهم‌تر دیده شدن امثال من شود که کمتر فرصت و امکاناتی برای ارائه‌ کارهای خودشان را دارند‏.

اما جشنواره‌ای نوشتن می‌تواند خطرناک باشد. من همه‌ آثاری که برای جشنواره‌ها می‌فرستم دغدغه‌ها و افکارم بوده یعنی اینطور نبوده که صرفا برای جشنواره بنویسم، به نظرم اینطور بهتره که کار خودم را انجام بدهم و اگر با موضوع یک جشنواره همخوانی داشت کار را برای جشنواره بفرستم چون با این روش ضربه‌ای به کار نمی‌خورد.

جهانبین نیوز: با اینکه شما بختیاری نیستید، به دلیل علاقه به فرهنگ بختیاری و کمبود یک کار خوب در این زمینه وظیفه‌ خود دیدید که کمی از فرهنگ این این قوم بگویید در این باره توضیح دهید؟

خالقی: متاسفانه با وجود داشتن استعدادهای بالقوه بین نوجوان‌ها و جوان‌های هم‌استانی اقبال کمی نسبت به داستان وجود داره و من به نظرم این بخاطر سیطره شعر در استان ماست، مردم استان ما ذاتا شاعر و شعردوست هستند و کمتر داستان را به‌عنوان یک هنر، جدی می‌گیرند به همین دلیل کمتر به سمت این نوشته‌ها تمایل دارند اما من مطمئنم اگر روی این بخش هم سرمایه‌گذاری فکری و مادی انجام شود می‌توانیم نتایج عالی کسب کنیم.

من نویسندگی را با کلاس‌های نویسندگی حوزه هنری که در خانه هنرمندان برگزار می‌شد یاد گرفتم و خودم ادامه دادم تا به این سطح برسم. اما لازم می‌دانم از تنها استاد داستان‌نویسی خودم جناب دکتر صفار تشکر کنم، چون ایشان خیلی به گردن من حق دارند مثلا همین رمان ظلمت سفید را قبل از فرستادن به جشنواره آقای دکتر صفار نقد کردند و من ایرادها را رفع کرده و فرستادم و به نظرم قسمت عمده این مقام سهم ایشان باشد.

دو رمان اول من و دو مجموعه داستان اولم به صورت رئالیستی نوشته شده اما به خاطر علاقه‌ شخصی و زمینه‌های فکری که دارم شخصا رمان فانتزی نوجوان را برای ادامه کار ترجیح می‌دهم و درحال حاضر مشغول به کار هستم به علاوه‌ رمان طنز که جای این نوع رمان در کشور ما خیلی خالیه و انشالا بتونم تو این زمینه‌ها هم موفقیت کسب کنم.

جهانبین نیوز: رمان شما برگزیده جشنواره داستان انقلاب بوده، به نظر شما یک اثر باید دارای چه ویژگی باشد تا بتوان به آن عنوان «رمان انقلاب» داد و دامنه این مسئله از کجا تا کجا است؟

خالقی: من در اندازه‌ای نیستم که بتوانم حدود رمان انقلاب را بگویم اما چیزی که می‌دانم این است که تاکنون کار درخوری در این زمینه نوشته نشده، البته کارهایی شده اما با یک گل بهار نمی‌شود. بنظرم تا الان درگیر کلیشه‌هایی بودیم که بارها نوشته و نخ‌نما شده و اگر سراغ واقعیت‌های تاریخی انقلاب برویم و اگر موضوعات بکر را پیدا کنیم می‌توانیم آثار خوب خلق کنیم.

جهانبین نیوز: خب مهم‌ترین شاخصه یک رمان که بتوان به آن گفت رمان انقلاب چه باید باشد؟

خالقی: رمان انقلاب یک گستره وسیعی است، من از مشروطه شروع کردم تا سال ۵۷ و ممکنه کسی از شروع دوره قاجار و قتل آقامحمدخان شروع کند یا یک نویسنده دیگر از دغدغه‌های همین امروز و مسائلی که کشور را تهدید می‌کند حرف بزند. این را نمی‌شود محدود کرد اما فصل مشترک همه اینها بنظرم بیداری و عدالت خواهی است و هر جا و در هر کشوری از عدالت‌خواهی نوشته شود آن رمان، رمان انقلاب است؛ چه در ایران چه در آمریکا.

جهانبین نیوز: ظاهرا قرار است این رمان در جلد دوم ادامه پیدا کند، در آن رمان قرار است به چه مسئله‌ای بپردازید و باز هم بختیاری‌ها نقش دارند؟

خالقی: یکی از علایق شخصی من فرهنگ و بخصوص موسیقی فولکلور ایرانی است. تاریخ اقوام ایرانی از بختیاری گرفته تا ترک و ترکمن و کرد و بلوچ پر از لحظه‌های عاشقانه و سلحشوری‌های عجیب است و من هم که به بختیاری‌ها نزدیک بودم کمی از آنها نوشتم. اگه عمری باشد در جلد دوم قرار است از «بی‌مریم بختیاری» و پسرش «علیمردان خان» بنویسم چون این دو، شخصیت‌های واقعا افسانه‌ای هستند، هم در تجهیز سپاه و مقابله با بیگانگان در زمانی که دولت مرکزی در ایران وجود نداشت و هم در مقابله با رضاشاه و انشاالله داستانی دیگر همراه با واقعیت و آمیخته با تخیل خواهم نوشت.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۰۰:۳۶

28 Dec 2019