۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۲۳۴۱۸

شب قدر فرصتي است زرين و طلايي براي شستشوي آينه دل

اين شب بهترين فرصت است تا خوبي‌ها را جايگزين بديها، صلح و صفا را جايگزين اختلاف و تفرقه، احسان و نيکي را جايگزين ظلم و ستم، احسان به والدين را جايگزين عاق والدين و صله رحم را جايگزين قطع رحم نماييم و فرصت شب قدر را غنيمت بشماريم.
شب قدر فرصتي است زرين و طلايي براي شستشوي آينه دل
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  سامان ما، شب قدر از شب‌هاي مقدس و متبرک اسلامي است. خداوند در قرآن مجيد از آن به بزرگي ياد کرده و سوره‌اي نيز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است.

در تمام سال، شبي به خوبي و فضيلت شب قدر نمي‌رسد. اين شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نيز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است.

در اين شب، مقدرات يک سال انسان‌ها و روزي‌ها، عمرها و امور ديگر مشخص مي‌شود.

ملائکه در اين شب بر زمين فرود مي‌آيند، نزد امام زمان(عج) مي‌روند و آنچه را براي بندگان مقدر شده بر ايشان عرضه مي‌دارند. شب‌زنده‌داري و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در اين شب، بسيار توصيه و تأکيد شده است.

شب قدر فرصتي است زرين و طلايي براي شستشوي آينه دل. اين شب بهترين فرصت است تا خوبي‌ها را جايگزين بديها، صلح و صفا را جايگزين اختلاف و تفرقه، احسان و نيکي را جايگزين ظلم و ستم، احسان به والدين را جايگزين عاق والدين و صله رحم را جايگزين قطع رحم نماييم.

نيکو و شايسته است با صدقات قدمي در جهت آباداني خانه آخرت برداريم و با اعمال نيک و خير، ثواب دو چندان ببريم.

در شب قدر که شب‌زنده‌داري مي‌کنيم، خداوند نام ما را در گروه نيک‌بختان ثبت مي‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام مي‌سازد. آيا توفيقي بالاتر از اين هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزديک‌تر شويم؟

دعاهاي شبهاي رمضان مجموعه‌اي است روشني‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌هاي آن‌ها به صورت هدف‌هايي براي ما در مي‌آيند. پس هنگام خواندن اين ادعيه شايسته و بهتر است مفهوم آنها را نيز همواره مدنظر داشته باشيم و با تلاش و کوشش به سوي اين هدف‌هاي مطرح‌شده در دعاها گام برداريم.

فرصت شب قدر را غنيمت بدانيم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (۱)
وَ ما أَدْراکَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ (۲)
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳)
تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (۴)
سَلامٌ هِيَ حَتَّي مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)

با توجه به آيات سوره قدر مي‌توان به فضيلت‌هاي شب قدر پي برد:
۱. قرآن در آن نازل شده است.
۲. عبادت و احياي آن معادل بيش از هزار ماه است.
۳. خيرات و برکات الهي در آن شب نازل مي‏شود.
۴. رحمت خاص خدا شامل حال بندگان مي‏گردد.
۵. فرشتگان و روح در آن شب نازل مي‏گردند.

عظمت و فضيلت اين شب بر ساير شبها را از اين امور مي‌توان به دست آورد:

۱) آمرزش گناهان: پيامبر خدا(ص) در تفسير سوره «قدر» فرمودند:
«هر کس شب قدر را احيا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامي گناهانش آمرزيده ميشود.»

۲) قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند:
«از کتاب خدا استفاده مي‌شود که شماره ماههاي سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان ليلة القدر است.»

۳) نزول قرآن: طبق روايات، مجموع قرآن در شب قدر دفعي و يکباره بر پيامبر (ص) نازل شده است. اين نزول دفعي و يکباره قرآن است، اما نزول تدريجي قرآن طي ۲۳ سال دوران نبوت پيامبر گرامي(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.

۴) برتر از هزار ماه: نزول همه‌ي ملائکه و روح در شب قدر بر زمين و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند:
«عمل صالح در شب قدر از قبيل نماز، زکات و کارهاي نيک ديگر بهتر است از عمل در هزار ماهي که در آن شب قدر نباشد.»

برگزاري مراسم معنوي احياء در شب هاي قدر در ۲۷ مسجد و حسينه در شهرستان سامان

امام جمعه شهر سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه مراسم معنوي احياء در شب هاي قدر در ۲۷ مسجد و حسينه در شهرستان سامان برگزار مي شود، بيان داشت: در شهر سامان مراسم در چهار حسينه و سه مسجد برگزاري مي شود و مابقي مساجد و حسينه ها مراسم احياء برگزار مي شود.

حجت الاسلام و المسلمين محسن ملک پور با بيان اينکه اغاز مراسم شب هاي قدر از ساعت ۱۱ شب تا يک ساعت قبل از اذان صبح است ، عنوان کرد در مورد احياء و شب زنده داري و فضيلت هاي شب هاي قدر ايات مختلفي داريم که براي اسن شب ها سوره قدر نازل شده است.

ملک پور با اشاره به ايه" لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ "بيان داشت: شب قدر از هزار ماه بهتر است و درک شب قدر بربابري مي کند با يک عمر زندگاني انسان.

ملک پور با بيان اينکه اگر انسان در گذشته در انجام امور کوتاهي مي کرد بايد در شب قدر عمر هزار ماه را جبران کند ، عنوان کرد: شب قدر دست ما را براي اخرت پر مي کند .

وي با اشاره بر اينکه هر کار خيري در شب قدر هزاران برابر ثواب دارد ، بيان داشت: در شب قدر فکر نيک و مباحث فکري و تفکر در امور هزاران برابر پاداش دارد.

امام جمعه شهر سامان با بيان اينکه در اين شب مقدرات براي همه رقم مي خورد و انسان بايد در اين شب بيدار باشد و بيداري نبايد تنها جسمي باشد بلکه روح و قلب انسان نيز بايد بيدار باشد ، اذعان داشت: بيداري بايد به گونه اي باشد که تا ابد دست انسان پر شود .

وي با اشاره بر اينکه بهترين شب هاي قدر زماني بوده که با پدر و مادر در مراسم شب هاي قدر حضور داشتم ، بيان داشت: در حال حاضر نيز شب هاي قدري که به برکت وجود مردم بر منبر مي رويم است.

انتهاي پيام1020ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۲:۱۳

28 Dec 2019