۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۳۰۶۱۸
در چهارمحال و بختياري

فعاليت 600 مبلغه فعال درعرصه ترويج معارف اهل‌بيت (ع)

مدير حوزه علميه خواهران چهارمحال و بختياري گفت: به همت مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران در حال حاضر 600 مبلغه فعال در استان وجود دارند که در عرصه‌هاي مختلف در حال ترويج معارف اهل بيت (ع) هستند.
فعاليت 600 مبلغه فعال درعرصه ترويج معارف اهل‌بيت (ع)
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين حجت ‌الاسلام يدالله رحماني، مدير حوزه علميه خواهران چهارمحال و بختياري، در نشست مجمع نمايندگان اين استان در مجلس شوراي اسلامي با مديران مدارس حوزه هاي علميه خواهران استان، با اشاره به اينکه تا قبل از سال 90 چهار مدرسه علميه در اين استان فعاليت داشتند که تحت مديريت حوزه هاي علميه خواهران استان اصفهان اداره مي شدند، گفت: در سال 90 با پيگيريهاي آيت الله ناصري، نماينده سابق ولي فقيه در اين استان، مديريت حوزه هاي علميه خواهران چهارمحال و بختياري مستقل شد و اين آغازي براي رشد همه جانبه بود.

وي با بيان اينکه بنده مديريت حوزه علميه خواهران اين استان را با 4 مدرسه علميه و 237 طلبه تحويل گرفتم، افزود: امروز به حول و قوه الهي، 8 مدرسه علميه و يک مرکز تخصصي در استان با 1095 طلبه در حال تحصيل فعاليت دارند که اين آمار نشان دهنده رشد چند برابري در همه زمينه ها است.

حجت ‌الاسلام رحماني با اشاره به اينکه مرکز تخصصي اين استان شامل طلاب سطح سه حوزه است، ابراز کرد: در اين مرکز تخصصي سه رشته تفسير و علوم قرآني، فقه و اصول و اخلاق و تربيت اسلامي تدريس مي شوند که ظرفيت پذيرش اين مرکز براي سال تحصيلي جديد رشد 65 درصدي نسبت به سال گذشته داشته است.

وي با اشاره به نقش اين مرکز تخصصي در تأمين اساتيد مدارس علميه خواهران استان از دو سال پيش تصريح کرد: با توجه به اينکه براي تدريس در مدارس علميه داشتن سطح سه حوزه لازم و ضروري است، بنابراين فارغ التحصيلان اين مدرسه به عنوان اساتيد در ساير مدارس به کار گرفته مي شوند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تشکيل مرکز دانش آموختگان وابسته به مديريت حوزه علميه خواهران اين استان اشاره کرد و افزود: معمولا فارغ التحصيلان حوزه هاي علميه خواهران پس از اتمام دوران تحصيل به حال خود رها مي شدند که سازماندهي و برنامه ريزي براي به کارگيري اين فارغ التحصيلان در راستاي کادرسازي براي نظام از مهمترين اهداف راه اندازي اين مرکز است.

اين مقام مسؤول با بيان اينکه در حال حاضر 546 طلبه فارغ التحصيل خواهر در مرکز دانش آموختگان استان سازماندهي شده اند، گفت: در حال حاضر نزديک به يک هزار نفر از کساني که در مدارس علميه خواهران استان درس خوانده اند و فارغ التحصيل شده اند، مقيم استان هستند که اين تعداد نشان مي دهد در حال نزديک شدن به نرم کشوري يعني به ازاي هر 100 نفر خانم يک طلبه باشد، هستيم.

مدير حوزه علميه خواهران چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه در سال نخست تأسيس مديريت حوزه علميه خواهران در اين استان، بيش از 50 درصد اساتيد مدارس علميه را آقايان تشکيل مي دادند، اظهار کرد: امروز به لطف الهي 90 نفر استاد خانم در مدارس علميه استان در حال تدريس هستند و اين درحالي است که تنها 3 نفر استاد آقا در مدارس سطح 2 استان به تدريس مشغولند.

وي با اشاره به عملکرد مديريت حوزه علميه خواهران اين استان در زمينه هاي فرهنگي خاطرنشان کرد: به همت مديريت حوزه هاي علميه خواهران در حال حاضر 600 مبلغه فعال در استان وجود دارند که در عرصه هاي مختلف در حال ترويج معارف اهل بيت(ع) هستند.

حجت ‌الاسلام رحماني با بيان اينکه 279 نفر همکار تبليغي خواهر در استان چهارمحال و بختياري مشغول به فعاليت هستند، تصريح کرد: همکاري اين فارغ التحصيلان حوزه هاي علميه خواهران با سازمان تبليغات اسلامي، نهاد رهبري دانشگاه ها، مددکاران کميته امداد در عرصه فرهنگي، آموزش و پرورش، سپاه و بسيج است.

وي با اشاره به اينکه 17 نفر از فارغ التحصيلان حوزه هاي علميه خواهران اين استان از آموزش و پرورش مجوز تأسيس پيش دبستاني گرفته اند، گفت: در يک کلام همه مراسمهاي ديني سطح استان در بحث خواهران از اعتکاف گرفته تا شبهاي قدر و برنامه هاي اين چنين با محوريت حوزه هاي علميه خواهران برگزار مي شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکيد بر اينکه نقش طلاب خواهر در اداره واحد بانوان ستادهاي نماز جمعه و فعاليتهاي تبليغي در مساجد استان غيرقابل انکار است، افزود: ارائه خدمات مشاوره، پاسخگويي به سؤالات شرعي و رفع شبهات در حوزه زنان از مهمترين رسالتهاي امروز طلاب خواهر است.

اين مقام مسؤول به فعاليتهاي پژوهشي حوزه هاي علميه خواهران اين استان نيز اشاره کرد و ادامه داد: از انجايي که برخلاف حوزه هاي علميه برادران، با پايان سطح دو تحقيقات پاياني در حوزه هاي علميه خواهران ارائه مي شود؛ بنابراين روحيه پژوهشي در طلاب خواهر يک روحيه غالب است.

وي با اشاره به موفقيتهاي حوزه هاي علميه خواهران اين استان در زمينه هاي پژوهشي خاطرنشان کرد: در جشنواره علامه حلي، معمولا رتبه هاي برتر به طلاب خواهر اين استان اختصاص داده مي شود؛ همچنين سال گذشته 40 نفر از طلاب خواهر اين استان مقام برتر کشوري در عرصه هاي مختلف پژوهشي را کسب کردند که در جاي خود بي سابقه است.

حجت ‌الاسلام رحماني همچنين در تشريح عملکرد معاونت مالي و پشتيباني اين مديريت، به تشکيل مجمع خيران استان از 2 سال پيش اشاره کرد و گفت: به حمدالله در راستاي شناسايي و تشکيل اين مجمع تلاشهاي خوبي صورت گرفته اما نياز به فرهنگ سازي در اين عرصه داريم تا ديد خيران نسبت به حوزه هاي علميه همانند ساير زمينه ها تغيير کند و همه جانبه وارد ميدان عمل شوند.

مدير حوزه علميه خواهران چهارمحال و بختياري با بيان اينکه از اعتبارات تخصيصي مرکز و کمک دولت از محل تملک دارايي ها ساخت و سازهاي خوبي در استان انجام شده است، افزود: مدرسه علميه فارسان و لردگان تازه ساز هستند و در وضعيت مطلوبي به سر مي برند، ساختمان جديد حوزه علميه بروجن هم براي سال تحصيلي نو افتتاح مي شود، ضمن اينکه ساختمان مديريت حوزه علميه خواهران استان که بخشي از مجتمع حوزوي فاطمه الزهرا(س) در زميني به مساحت 8500 متر مربع را به خود اخصاص داده در حال احداث است.

اين مقام مسؤول با بيان اينکه بر اساس ابلاغيه سال جديد در اعتبارات سال 95، بيش از 7 ميليارد تومان بودجه براي حوزه هاي علميه اين استان در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: از اين مبلغ 48 درصد به حوزه هاي علميه برادران، 32 درصد براي حوزه هاي علميه خواهران و 20 درصد براي مرکز خدمات حوزه هاي علميه پيش بيني شده است که از اين ميان سهم حوزه هاي علميه خواهران 3 ميليارد و 300 ميليون تومان مي شود.

وي با اشاره به اينکه اين مبلغ پيش بيني شده مصوب مجلس شوراي اسلامي است اما همه مي دانند که به اين ميزان تخصيص پيدا نمي کند، اظهار کرد: نخستين خواهش ما از مجمع نمايندگان استان چهارمحال و بختياري اين است که در تخصيص اعتبارات ياري گر حوزه هاي علميه خواهران باشند تا تحول خوبي در سطح حوزه هاي علميه استان شکل گيرد.

حجت ‌الاسلام رحماني در ادامه با اشاره به معافيتهايي که از سالهاي گذشته براي حوزه هاي علميه در نظر گرفته مي شد، تصريح کرد: متأسفانه هر ساله و هر چه جلوتر مي رويم با حذف اين معافيتها روبه رو مي شويم که مي طلبد مجمع نمايندگان استان نيز در اين خصوص توجه ويژه داشته باشند.

وي با بيان اينکه هزينه هاي نظام مهندسي براي ساخت و ساز و پروانه گرفتن بسيار بالا است و اخيرا ديگر مشمول معافيت هم نمي شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه مرکز نوسازي جزيي از شاکله حوزه هاي علميه خواهران کشور است، ديگر نيازي به نظارت نظام مهندسي و ساير بخشها نيست که مي طلبد نمايندگان مجلس در اين راستا نيز همکاري لازم را با حوزه هاي علميه داشته باشند.

مدير حوزه علميه خواهران چهارمحال و بختياري با بيان اينکه واگذاري زمين در شهرستانهاي استان براي ساخت حوزه علميه با مشکل مواجه است، افزود: به يقين نقش نمايندگان مجلس در واگذاري زمين از سوي مردم يا ارگانها براي ساخت حوزه علميه در شهرستانها غيرقابل انکار است.

حجت ‌الاسلام رحماني در پايان خاطرنشان کرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد در تصويب طرحها و لوايحي که در مورد حوزه هاي علميه هستند، تمام هم و غم خود را در راستاي منافع اين مجموعه ديني به کار گيرند و بدانند کمک به حوزه هاي علميه، تضمين کننده آينده کشور است.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۱:۰۵

26 Jan 2020