۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۳۸۵۰

اعتیاد و به دنیا آمدن نوزادان نارس

اعتیاد و به دنیا آمدن نوزادان نارس
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز ،منیژه رخشان درخصوص اعتیاد در زمان بارداری و پیامدهای آن گفت: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی،پزشکی و اجتماعی قرن حاضر شناخته شده است که امروزه انسان را از سه جنبه جسمی،روانی و اجتماعی مورد تهدید قرار داداه است.
وی افزود: زنان نخستین قربانیان بسیاری ازآسیب‌ها و معظلات اجتماعی از جمله اعتیاد هستند. مصرف موادمخدر، مواد محرک، الکل و دخانیات مشکلی فزآینده در دنیاست که استفاده آن‌ها در دوران بارداری برای مادر، جنین و نوزاد عوارض بسیار وخیمی به همراه خواهد داشت.
تولد نوزاد نارس با رشد و وزن کم ،مرگ زودرس نوزاد و مرگ مادر از پیامدهای مهم اعتیاد بارداری است.
وی با بیان اینکه اعتیاد در دوران بارداری مشکلات عدیده‌ای را به دنبال دارد، گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، اعتیاد در دوران بارداری عوارضی چون زایمان زودرس، سقط، محدودیت‌های رشد داخل رحمی و وزن کم زمان تولد را در پی دارد.
رخشان اضافه کرد: از دیگر عوارض اعتیاد دوران بارداری، مرگ داخل رحمی، ناهنجاری‌های اندام و دستگاه عصبی، افزایش خطر مسمویت حاملگی، پرخاشگری، سوء ظن و افزایش خونریزی پس از زایمان و مرگ و میر مادر و نوزاد می‌باشد.
این کارشناس با تاکید بر اهمیت سلامت مادر و جنین نیز گفت: اگر مادر بنا به وظیفه فیزیولوژیکی فر باردار، معتاد نیز باشد و یا در این زمان معتاد شود علاوه بر مشکلات اقتصادی، روانی، اجتماعی، موضوع سلامت مادر و جنین نیز در خطر قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: از آنجا که امید به زندگی برای مادر و جنین رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارد بحران پیش آمده زندگی جسمی، روانی جنین را به مخاطره می‌اندازد و باعث مرگ زودرس می‌شود.
کارشناس مسئول امور مامایی معاونت درمان استان گفت: با در نظر گرفتن عوامل مذکور می‌توان دوره بارداری را دوره ترس و اضطراب دانست. ضمن اینکه احساس عدم امنیت، ترس از جدایی و طلاق و نگرانی از آینده کودک حاملگی را غیر قابل تحمل خواهد کرد.
وی با تاکید بر مشکلات اقتصادی که ممکن است در این زمینه برای فرد ایجاد شود، خاطرنشان کرد: مشکلات و نگرانی‌های اقتصادی نیز سبب پریشانی فکر و اضطراب زن باردار شده و ممکن است موجبات تشدید ترس‌های نهفته وی را فراهم کند.
رخشان با اشاره به اینکه دوران بارداری دوره‌ای پر تلاطم است، خاطرنشان کرد: مادرانی در جهت آسودگی فکر و رهایی از تشویش، اضطراب و آرامش فکری رو به استفاده از مواد مخدر می‌آورند.
وی با تاکید بر لزوم مراقبت ویژه از زنان باردار اظهار داشت: توجه خاص به این دسته از مادران بایستی توسط کارکنان بهداشتی به ویژه بهورزان به عمل آید.
کارشناس امورمامایی معاونت درمان با بیان اینکه آموزش‌های همگانی بهداشتی توسط کارکنان بهداشتی جهت ارتقاء سلامت مادر و نوزاد الزامی است، توصیه کرد: جهت ارتقاء سلامت مادران و نوزادان و در نتیجه ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه آموزش همگانی در مورد تاثیرات سوء مصرف مواد و به خصوص در بارداری انجام شود.
رخشان در پایان خاطر نشان کرد: زنان بایستی در سنین قبل از بارداری به ترک اعتیاد تشویق شوند و با جایگزین کردن مواد مصرفی به مواد با ضرر کمتر پیامد بارداری را بهبود بخشیده و افزایش سطح بهداشت عمومی و سلامت نسل‌های آینده را تضمین کنند.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۱۴:۰۰

10 Jan 2020