۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۲۳۱۶۶
موج حمایت ها از طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای»

همه خواسته های نمایندگان مجلس از تیم مذاکره کننده

روز گذشته نمایندگان ملت ایران در مجلس شورای اسلامی در راستای حفظ دستاوردهای هسته ای و همچنین تداوم عزت ایرانیان طرحی را به تصویب رساندند که به موجب آن با هرگونه زیاده خواهی غربی ها در مذاکرات هسته ای مقابله خواهد کرد.
همه خواسته های نمایندگان مجلس از تیم مذاکره کننده
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح روزگذشته (یکشنبه) پارلمان کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را با رأی بالایی به تصویب رساندند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پیش از تصویب کلیات در سخنان کوتاهی، اظهار داشت: از صبح امروز نمایندگان مجلس در حال تهیه ماده واحده‌ای بودند تا اصلاحات لازم برای باز بودن دست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تأیید مقام معظم رهبری و شورایعالی امنیت ملی لحاظ شود.

وی از این مجموعه تلاش برای تهیه ماده واحده به عنوان تلاشی موفق یاد کرد و به قرائت ماده واحده پرداخت.

نمایندگان که "طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای ایران"را به تصویب رساندند خواسته هایی را از تیم مذاکره کننده هسته ای دارند که در زیر به طور شفاف بیان کرده اند:

با تمام توان از "طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای" حمایت می کنیم/گزاره برگ ملی هسته ای را امضا خواهم کرد

حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر از تیم مذاکره کننده هسته ای خواست در چارچوب خطوط قرمز حرکت کنند.

وی با اشاره به"طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای" در مجلس گفت:از هر اقدامی که در راستای تقویت مواضع جمهوری اسلامی ایران در جهت پاسداری از حقوق هسته ای باشد با تمام توان حمایت و پشتیبانی می کنم.

وی ادامه داد:اعتقاد دارم امروز موضوع هسته ای یکی از مسائل مهم و کلانی است که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری برای بر روی آن تاکید کرد و یک ذره هم کوتاه نیامد.

آقاجری تصریح کرد:خانواده های شهدا و همه مردم ایران خواستار حقوق هسته ای آن هم با کمال عزت و افتخار هستند لذا من هم هم مثل سایر مردم گزاره برگ هسته ای را امضا خواهم کرد.

تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای بهترین امتیاز و برتری مذاکره کنندگان است

سلطانی صبور نماینده مردم رزن با اشاره به تصویب طرح حفظ حقوق هسته ای در مجلس این مصوبه را نشان دهنده ی عزم قاطع مجلس و اقتدار نمایندگان در حمایت و پشتیبانی از حقوق هسته ای کشور دانست.

وی اضافه کرد:این طرح عزم مذاکره کنندگان را جدی تر و محکم تر خواهد کرد. از این پس دست آنها را در میز مذاکره پربارتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه این طرح در مجلس مخالفی نداشت ادامه داد:در این طرح فقط در برخی واژه ها و عبارتها میان نمایندگان اختلاف نظر وجود داشت که آن هم برای تداخل نداشتن در اختیارات رهبری بود.

سلطانی تصریح کرد:اینک تیم مذاکره کنندگان با پشتوانه ی این طرح با اقتدار در برابر تیم مقابل قرار خواهند داشت و مطالبه ی ملی که توسط نمایندگان تصویب شد پشتگرمی و بهترین امتیاز برای تیم مذاکره کنندگان است.

موارد مطرح شده در طرح “الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای” پشتیبان خطوط قرمز است/ طرف مقابل باید مواضع جمهوری اسلامی را بداند

علی مروی رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با “ناب نیوز” در رابطه با طرح “الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای” که روز گذشته در مجلس به تصویب رسیده است، ابراز کرد: در این طرح تمام نکات اصلی موردنظر رهبری، مجلس و دولت آورده شده است اما جزییات بیشتر آن، سه شنبه مطرح خواهد شد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان نقاط مثبت طرح تصویب شده پرداخت و تصریح کرد: از مهم ترین نکات مطرح شده در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای، لغو کامل و یک جای تحریم ها همزمان با توافق ،امکان تحقیق و توسعه نیروگاه های هسته ای، عدم امکان بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه و مذاکره با دانشمندان هسته ای می باشد.

وی تاکید کرد: موارد تصویب شده در این طرح، می تواند از آنچه که به عنوان خطوط قرمز مطرح است ، پشتیبانی کند و راه مذاکرات را هموار کند تا تیم هسته ای ایران با قوت بیشتری مسائل را پیش ببرند.

مروی در پایان خاطرنشان کرد: طرف مقابل باید مواضع جمهوری اسلامی را بداند و در نظر داشته باشد که همه از جمله دولت و مردم ایران، بر مسائل مدنظر رهبری متفق القول هستند.

دولت مجاز به ایجاد دسترسی‌های مدیریت‌شده به مراکز غیرنظامی نیست/هرگونه متنی که در آن تحریم‌ها ادامه یابد موردقبول مجلس نخواهد بود

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفتگو با خبرنگار صبح توس در خصوص طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‎ای با بیان اینکه مجلس امروز موفق شد بعد از نزدیک به دو سال نظرات خود را که به‌صورت تذکر، سؤال، بیانیه و نطق بود را تبدیل به ماده‌ واحده‌ای نماید و با اجماع به تصویب رسید گفت: روز سه‌شنبه وارد جزئیات می‌شویم و برای بررسی به شورای نگهبان ارجاع می‌شود که پس‌ از گرفتن تائیدیه به قانون تبدیل خواهد شد.

به گفته کریمی، در این ماده‌ واحده نمایندگان اتفاق‌نظر بر روی حفظ خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و رعایت الزامات توسط دولت در توافق اتفاق نظر داشتند.

کریمی قدوسی بیان داشت: یکی از الزامات این بود که در روز توافق، تحریم‌ها به‌صورت یکجا و یکپارچه شامل همه تحریم‌ها برداشته شود و هرگونه متنی که در آن تحریم‌ها ادامه یابد موردقبول مجلس نخواهد بود.

وی با اشاره به درخواست دسترسی به مراکز نظامی ایران، تأکید کرد: دسترسی به دانشمندان و اسناد مرتبط به دانش هسته‌ای جزو خط قرمزهای پررنگ و شفاف بوده و به‌هیچ‌وجه بازرسان مجاز نیستند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت نیز مجاز به ایجاد دسترسی‌های مدیریت‌شده به مراکز غیرنظامی نیست.

کریمی قدوسی بابیان اینکه ایران در بحث تحقیق و توسعه هسته‌ای به‌ هیچ‌وجه محدودیت نباید داشته باشد، بیان داشت: بر اساس قانون ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی که تأکید دارد، تمامی موافقت‌نامه‌ها و پروتکل‌ها باید به تصویب مجلس برسد، دولت موظف است توافق را به مجلس بفرستد.

وی ادامه داد: دولت باید در قالب لایحه ای توافق هسته‌ای را به مجلس ارائه کرده، مجلس نیز الزامات را بررسی می نماید.

به گفته کریمی، مجلس شورای اسلامی لایحه دولت را از منظر شبهه سیاسی، تسلط نفوس و اموال ملت و از بین رفتن استقلال کشور را بررسی می‌کند، اگر مطابق با قانون اساسی بود قابل‌اجراست.

وی در انتها بیان داشت: پس از تصویب قانون، دولت باید مرتباً فعالیت خود را گزارش دهد، البته چند گزینه دیگر برای حذف و اضافه در روز سه‌شنبه مطرح خواهد شد.

تصویب طرح هسته ای نشان از همدلی گروه های سیاسی مجلس است/طرح مجلس پشتوانه تیم مذاکره کننده است

محمد رضا پور ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با " بوتیا " در رابطه با تصویب کلیات طرح هسته ای در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به موضوعات مهم هسته ای که در بحث مذاکرات پیگیری می شوند و دغدغه هایی که نمایندگان مجلس در این زمینه داشتند به بررسی این موضوع پرداختیم.


طرح هسته ای مجلس دولت را مقید می کند که چارچوب ها را رعایت کند

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد: در خصوص این موضوعات در مجلس هم جلسات غیر علنی تشکیل شد و هم جلساتی در کمیسیون های تخصصی برگزار شد که بتوانیم این دغدغه و نگرانی هایی که لازم است پوشش داده شود و دولت را مقید کند در قالب قانون و مقرراتی که در چارچوب آن ها ادامه بحث مذاکرات را دنبال کند، به شکلی مد نظر قرار دهیم.

پور ابراهیمی تصریح کرد: اخیرا در بحثی چون بازجویی از مراکز نظامی و دانشمندان هسته ای ایران که از طرف آمریکایی ها مطرح شد و جزء خطوط قرمز ملت ایران محسوب می شود، حساسیت های مجلس را در موضوع مذاکرات هسته ای افزایش داد و این مسئله به شکلی مد نطر نمایندگان قرار گرفت تا بتوانیم آنچه را که به عنوان محدودیت ها و خط قرمز مذاکرات است تغییر دهیم.


اجازه بازرسی از مراکز هسته ای در این طرح داده شده است

وی با بیان اینکه در این طرح به چارچوب های تعین شده از سوی مقام معظم رهبری اشاره شده است عنوان کرد: در این طرح پیشنهادی که روز گذشته کلیات آن به تصویب رسید مواردی مد نظر قرار گرفته است که بر اساس پروتکل الحاقی به طرف های مقابل اجازه بازرسی از محدوده هایی که مربوط به هسته ای است را می دهیم تا صحت و سقم اطلاعات ما را بررسی کنند.


عدم اجازه بازرسی از مراکز نظامی و دانشمندان هسته ای از نقاط قوت این طرح است

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در این طرح موضوع بازرسی از مراکز نظامی کشور را داریم که هیچ گونه اجازه و دسترسی به مناطق نظامی کشورمان را در اختیار بیگانگان نخواهیم داد و تسریع در این مسئله، در طرح نمایندگان مد نظر قرار گرفته است.

پور ابراهیمی عدم اجازه برای بازرسی از دانشمندان هسته ای را به عنوان یکی از نقاط قوت این طرح مطرح کرد و ادامه داد: امکان افزایش توان علمی کشور از محل تحقیق و پژوهش در رابطه با مسائل هسته ای یکی دیگر از موارد مطرح شده در این طرح است.


اتکاء به تصمیمات شورای عالی امنیت ملی در بحث هسته ای

وی اذعان کرد: شورای عالی امنیت ملی که به عنوان یک شورای فرا قوه ای عمل می کند و رهبر معظم انقلاب به شکلی تمامی ماهیت تصمیمات و نگاهشان را در این شورا مد نظر قرار می دهند، اتکاء به تصمیمات شورای امنیت ملی در رابطه با بحث هسته ای یکی دیگر از نقاط مثبتی است که در این طرح به آن اشاره شده است.


تصویب این طرح نشان از همدلی گروه های سیاسی مجلس در بحث هسته ای است

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: چارچوب تعیین شده در این طرح فضا را فراهم می کند که بخش زیادی از دغدغه های نمایندگان مجلس در خصوص روند مذاکرات که با وجود زیاده خواهی های آمریکا برای نرسیدن به یک توافق بد وجود دارد را به شکلی مرتفع کنیم.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه این طرح از فردا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد تاکید کرد: امیدواریم این طرح که با رای قاطع ۹۳ درصد از نمایندگان مجلس که نشان از همراهی و همدلی همه گروه های سیاسی مجلس در این زمینه است را فردا به تصویب برسانیم.


طرح مجلس پشتوانه تیم مذاکره کننده است

وی در پایان تصریح کرد: با این طرح محدوده های تصمیم گیری دولت را در آستانه جمع بندی که قرار است در خصوص مذاکرات انجام شود به صراحت و شفافیت به نمایندگان مذاکره کننده اعلام می کنیم که آن ها پشتوانه خوبی داشته باشند تا بتوانند از حقوق هسته ای جمهوری اسلامی دفاع کنند و با این نگاه تیم مذاکره کننده هسته ای به جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی تقویت شود.


طرح مجلس درباره الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای برگشت پذیر نیست

ابراهیم کارخانه نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و کنگره آمریکا ۲۸ مصوبه ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده اند که از این ۲۸ مصوبه فقط چند مورد آن در رابطه با موضوع هسته ای نیست.

وی اظهار کرد: تیم مذاکره کننده کشورمان باید در نظر داشته باشد که اگر در تحریمی به حقوق بشر، مباحث اقتصادی و تروریسم هم اشاره شده است باید آن تحریم ها لغو شود.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی افزود: تیم مذاکره کننده ما باید درباره لغو یکجای تحریم ها قدرتمندانه بایستد زیرا واقعاً زیاده طلبی آمریکایی ها پایانی ندارد و باید محکم و قدرتمند مقابل آنها ایستاد.

وی درباره تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای در مجلس گفت: طرحی که با ۱۹۹ رای مثبت نمایندگان مجلس درباره الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای تصویب شده است برگشت پذیر نخواهد بود.

کارخانه اظهار کرد: اگر تمامی تحریم ها اعم از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا لغو نشود، مذاکرات هسته ای هیچ فایده ای نخواهد داشت.

وی افزود: اگر در مذاکرات گذشته با نرمش قهرمانانه با کشورهای ۱+۵ برخورد می کردیم امروز با مقاومت قهرمانانه از حقوق مشروع خود دفاع خواهیم کرد.


انتهای پیام/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۴۰:۱۹

30 Jan 2020