۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۴۰۹۹۶
اندرحکایات بازار شب یلدا:

آجیل، خاطره سفره های یلدا!/ خداحافظی پسته های خندان از سفره شب چله!

كاهش قدرت خريد مردم را مي توان با سرگرداني مشتريان در مغازه فهميد، افرادي كه از آجيل شب يلدا تنها نگاه كردن به قيمت آجيل نصيبشان شده است، كساني كه حسرت خريد آجيل شب يلدا در نگاهشان موج مي زند.
آجیل، خاطره سفره های یلدا!/ خداحافظی پسته های خندان از سفره شب چله!
به گزارش جهانبین نیوز، یلدا نامی آشنا در فرهنگ ایرانی است؛ بزرگترین شبِ سال که فرصت را برای دور هم جمع شدن دوستان و آشنایان فراهم می‌کند.

هرسال با نزدیک شدن این شب شور و حالی دیگر برپا می شود و خانواده ها برای دور هم جمع شدن برنامه ریزی می کنند. اکثر مردم ایران در منزل بزرگ خانواده جمع شده و بساط حافظ، میوه، آجیل و شیرینی مهیا می شود.

اما آنچه این روزها شاهد هستیم هزینه های گزاف و قیمت های متفاوت در بازار میوه، آجیل و شیرینی فروشی بوده که شیرینی این شب را به کامل خانواده ها تلخ کرده است.


قیمت های عجیب در بازار و عدم نظارت بر روی این قیمت ها مساله ای است که از اوایل تابستان امسال با بالا رفتن قیمت دلار مردم را درگیر کرده اگرچه با گذشت زمان دلار کاهش یافت اما همچنان بازار نابسامان بوده و قیمت ها مدام در حال تغییر هستند.

این روزها دیگر بازار حال و هوای پرشور خود را از دست داده است، مردم ترجیح می دهند به بازار نیایند تا با قیمت های سرسام آور میوه، آجیل و شیرینی روبرو نشوند.

كاهش قدرت خريد مردم را مي توان با سرگرداني مشتريان در مغازه فهميد، افرادي كه از آجيل شب يلدا تنها نگاه كردن به قيمت آجيل نصيبشان شده است، كساني كه حسرت خريد آجيل شب يلدا در نگاهشان موج مي زند.


 

در اين ميان افرادی هستند كه حدود يك ساعت منتظر مي مانند تا مغازه خلوت و يا خالي از مشتري شود و يقينا تنها عاملي كه باعث مي شود سرشان را پايين بگيرند و با غروري شكسته و صورتي خجالت زده از فروشنده با حتي هزار تومان درخواست آجيل كنند گريه و بهانه بي امان فرزندانشان است.

به گفته مغازه‌داران؛ فروش آجیل نسبت به سال گذشته کاهش چشم گیری داشته است، گلایه آن ها از خرید آجیل با قیمت بالا بوده که به همین دلیل نمی توانند پایین تر از قیمت خرید بفروشند.



یکی از شهروندان شهرکردی؛ در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امروز برای خرید آجیل آمدم، متاسفانه قیمت‌ها بسیار افزایش داشته و در بهترین حالت افزایش دوبرابری قیمت را شاهدیم.

آجیل های گران قیمت را از لیست خریدمان حذف کردیم

این آقا شهرکردی با اشاره به اینکه  من یک کارگر هستم و درآمد چندانی ندارم افزود: آجیل‌های گران‌قیمت مانند پسته و... را کلا از لیست خردیم حذف کردم اما بخاطر فرزندانم مجبورم برای یلدا از آجیل‌های ارزان‌قیمت خریداری کنم، از وقتی وارد بازار شدم درحال حساب و کتاب هستم ببینم با این پولی که همراهم است چه چیزی می‌توانم بخرم.



وی افزود: بیشتر آجیل‌فروشی‌ها برچسب قیمت ندارند و در قیمت‌ها اختلاف بسیاری دیده می‌شود، که این نشان‌دهنده نبود نظارت بر بازار است.

این شهروند شهرکردی ادامه داد: درآمد کارگران هیچ افزایشی نداشته اما قیمت‌ها دو یا سه برابر شده و ما از مسئولان انتظار داریم اقدامی در این زمینه داشته باشند و تناسبی بین درآمد مردم و قیمت اجناس داشته باشند.

 

۲۰ اکیپ نظارتی ویژه شب یلدا درچهارمحال وبختیاری فعال شد

حسن شمسی پور معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، از آغاز اجرای طرح تشدید کنترل و بازرسی اصناف ویژه شب یلدا در بازار این استان خبر داد و گفت: طرح تشدید نظارت بر اصناف ویژه شب یلدا در استان با هدف جلوگیری از افزایش قیمت و تهیه اقلام مورد نیاز شب یلدا توسط ۴۰ بازرس در سطح استان انجام می شود.

شمسی پور از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی و کم فروشی مراتب را با شماره ۱۲۴ به اطلاع بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت برسانند.

وی دلیل افزایش بی رویه قیمت ها را کاهش تولید و افزایش صادرات دانست و گفت: این مشکلات استانی نبوده بلکه در سراسر کشور با این افزایش قیمت‌ها روبرو هستیم.

شمسی پور افزایش قیمت در شیرینی فروشی ها را ۳۰ تا۴۰درصد دانست و گفت: به دلیل افزایش قیمت در تهیه مواد اولیه، قیمت انواع شیرنی ها نیز بالارفته است.

وی در واحد میوه نیز قیمت سیب را بالاتر از سایر میوه ها دانست و گفت: این مساله هم به صادرات سیب بر می‌گردد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قیمت با هفته گذشته تغییر نکرده است، افزود: به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت ها در سال جاری دیگر قیمت های ثابت مانده و هیچ افزایش قیمتی با نزدیک شدن شب یلدا نداریم اما سطح عمومی قیمت‌ها متاسفانه بالا است.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۴۵:۴۴

31 Dec 2019