۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۳۵۸۶۶
زنگ خبر گزارش مي دهد؛

مسکن و بيکاري، موانع اصلي تشکيل خانواده در شهرستان بن

بحث اشتغال و مسکن از موانع بزرگ بر سر راه ازدواج جوانان است چون وقتي شغل و مسکن نباشد وضع معيشت هم تثبيت شده نيست و طبيعي است كه خود جوانان و خانواده‌هايشان نگران آينده باشند.
مسکن و بيکاري، موانع اصلي تشکيل خانواده در شهرستان بن
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از  زنگ خبر؛ در اديان و فرهنگ‌هاي مختلف دنيا ازدواج همواره به‌عنوان يکي از سنت هاي الهي نگريسته شده و اسلام نيز با توجه بيشتري بر اين مهم تاکيد داشته و ايجاد شرايط مساعد جهت انجام اين سنت حسنه را مورد دقت قرار داده است تا جايي که گفته مي‌شود با ازدواج نيمي از دين کامل مي‌شود.

از نظر ديني، ازدواج مشروط به متمکن بودن و دارا بودن شغل و مسکن و اسباب منزل مناسب نيست که در صورت عدم اين موارد، از ازدواج، ممانعت به عمل آيد يا اينکه توصيه به عدم آن شود؛ بلکه در آيات و روايات سفارش شده که براي اقدام به ازدواج از فقر و نداري هراس نداشته باشيد.

امام صادق (عليه السلام) در کلامي گهربار ترک ازدواج را به خاطر ترس از تنگدستي، مذمت کرده و مي‌فرمايند:

«مَنْ تَرَکَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛

هر که از ترس تهيدستي ازدواج را ترک کند، به خداي عزوجل گمان بد برده است. خداوند عز و جل مي‌فرمايد: »اگر تهيدست باشند خداوند از فضل خود توانگرشان مي‌سازد. [10]

در شرايط کنوني جامعه، در بين نسل جوان ازدواج به‌عنوان يکي از دغدغه‌هاي اصلي مطرح است و بيش از جوانان خانواده‌ها از سرنوشت فرزندانشان در اين زمينه نگران هستند و نگاه‌هاي مضطربشان به سمت مسوولان است تا شرايط را براي تحقق اين سنت الهي فراهم کنند.

متاسفانه در شهرستان بن نسبت به دهه هاي گذشته آمار ازدواج کاهش چشمگيري داشته و در حال حاضر با توجه با افزايش مهريه که متاسفانه دليل اصلي  ومهمي است و  خانواده ها هيچ گونه همتي براي کاهش و يا کنترل اين موضوع ندارند و چشم هم چشمي ها باعث شده است که ازدواج کاهش يابد .

 افزايش شديد مهريه ها و کاهش ازدواج خود عواقبي را دارد که همگان بر آن واقفند، وقتي جوان اقدام به ازدواج مي نمايد و به آينده و مخارجي که در پيش رو دارد مي نگرد از ازدواج منصرف مي شود.

 شهرستان بن شهرستان کوچکي است، مي توان از طريق مسئولين و بزرگان نسبت به افزايش مهريه اقدام و  توجه خاصي  به آن انجام دادن آن  و براي جلوگيري از افزايش مهريه تدابيري را انديشيد، بطورمثال يک ميزان مشخص براي مهريه را در سطح شهرستان مشخص نمايند ،خود اين موضوع کمکي خواهد بود براي آسان تر شدن ازدواج جوانان.

آسيب هاي احتمالي در خانواده از قبيل چشم و هم چشمي، افزايش انتظارات و توقعات بي مورد، افزايش سن ازدواج و کاهش تعداد فرزندان در خانواده،نقش مهمي در سلامت جامعه و جلوگيري از مفاسد اجتماعي دارد از اين روز بايد اثرات اجتماعي اين موضوع به صورت همه‌جانبه مورد توجه قرار گيرد.

دو عامل بي کاري و مسکن، از عوامل مهمي در شهرستان بن هستند که ازدواج جوانان را به تاخير انداخته است.
 
چند تن از جوانان شهرستان بن در گفت گو با  خبرنگار زنگ خبر ضمن بيان مشکلاتشان در زمينه ازدواج گفتند :مسئله شغل و مسکن مهمترين دغدغه  ما است،و البته مسکن داري اولويت دوم است چرا که اگر جواني داراي شغل و درآمد باشد ميتواند از همان محل درآمد اجاره بهاي مسکن را هم پرداخت نمايد.

و با توجه به اين هزينه هاي جاري ازدواج و مشکلاتي از قيبل چشم و هم چشمي ها ،بيکاري،افزايش انتظارات و توقعات بي مورد و ...سبب کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در سطح شهرستان مي شود .

بيکاري مهمترين دغدغه براي جوانان بخصوص جوانان شهرستان بن است،نبود کارخانه ،نبود صنايع تبديلي،کمبود آب براي کشاورزي و....از جمله مشکلات شغلي در شهرستان بن ميباشد.

بيکاري مانع بزرگ ازدواج

فقدان شغل مناسب براي يک جوان و به دنبال آن به تأخير انداختن سن ازدواج موجب بروز آسيب هاي اجتماعي مي شود.

بحث اشتغال مانع بزرگي بر سر راه ازدواج جوانان است چون وقتي شغلي نباشد وضع معيشت هم تثبيت شده نيست و طبيعي است كه خود جوانان و خانواده‌هايشان نگران آينده باشند.

به‌هرحال وقتي جوانان نتوانند خودشان را اداره كنند چطور مي‌خواهند تشكيل خانواده داده و مسئوليت همسر يا احيانا بچه‌هايي را هم بپذيرند؟ براي همين از اصل، ازدواج را كنار مي‌گذارند.

بسياري از جوانان به خاطر ترس از فقر از ازدواج منصرف شده و از اين که نتوانند زندگي خود و همسر و فرزندان را در آينده تامين نمايند در هراسند. خداوند بارها و بارها فرمود که به افراد فقير روزي و رحمت عنايت مي‌فرمايد پس نبايد به خاطر فقر از ازدواج منصرف شد. ولي گاهي براي فقر بعضي‌ها از خانواده‌ها، خودشان مانع بر سر راه ازدواج ايجاد مي‌کنند.

اين روزها هر جواني وقتي در فکرش تصور ازدواج کردن را دارد خود را جاي خانواده دختر قرار داده و سوالاتي از جمله اينکه شغلتان چيست؟ ماهانه چه ميزان درآمد داريد؟ خانه داريد يا خير؟ ماشين داريد يا خير؟ را مطرح و سريع از تصورش هم منصرف مي‌شود. اکثر سوالات براي طي شدن پروسه ابتدايي ازدواج حول و حوش مسائل اقتصادي مي‌چرخد و اين يعني معيشت و مسائلي پيراموني آن اولين موانع پيش روي ازدواج جوانان است.

تامين مسکن

تامين مسکن نيز رويايي است که تحققش به سهولت امکان‌پذير نيست. زناشويي و تشکيل خانواده ناچار به تامين مسکن نيازمند است و با توسعه اطلاعات بهداشتي رشد سليقه‌هاي شخصي، تجمل دوستي، استقلال‌جويي فردي و تهيه مسکن مناسب يکي از مهمترين تاملات و مشکلات جوانان ماست که در تشکيل عائله با آن روبرو مي‌شوند.

دولت بايد مسئله مسکن و اشتغال آنها را حل کند و خانواده‌ها نيز بايد از نظر فرهنگي و عاطفي کمک کنند تا اين جوانان ازدواج کنند.

دولت بايد در جهت ايجاد اشتغال جوانان تلاش كند؛ مضاف بر اين‌كه دولت از سال گذشته وعده كاهش بيكاري را داده و در اين باره بايد جدي‌تر اقدام كند.و امسال هم شعار دولت اين بوده كه معضل بيكاري را حل مي‌كند.
 
حتي آقاي رئيس‌جمهور مطرح كردند كه بحث بيكاري در كشور بايد حل شود، خب حل اين مسئله براحتي انجام نمي‌شود و علي‌القاعده بايد لوايحي مطرح كنند يا اگر نياز هست، قوانيني براي تسهيل در ايجاد اشتغال براي جوانان وضع شود يا روش‌هاي ديگري كه مي‌تواند شرايط اشتغالزايي را افزايش دهد، بايد براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي بيايد كه متأسفانه تاكنون كمتر به آن توجهي شده است.

همه ما قرآن مي‌خوانيم و کلام خدا را قبول داريم و در آخر تلاوت‌هايمان مي‌گوييم راست گفت خداوند کريم و خدا هيچ وقت دروغ نمي‌گويد پس چرا وقتي خدا روزي انسان‌ها را ضمانت کرده و قول داده است که از فضل خودش کساني را که ازدواج کنند بي نياز مي‌کند، ما شک مي‌کنيم و اعتقاداتمان سست شده است.

افسوس! که جامعه‌ي ما هنوز از اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله فاصله‌ي زيادي دارد. دريغا! که هنوز چهره‌ي اسلام، در بسياري از مسائل، پشت پرده مانده است و پرده هاي جهل و خرافات و عادات و آداب و رسوم جاهلي و خودخواهي‌ها و شرک‌ها و خودپرستي‌ها و نفس پرستي ها و... جلوي خورشيد درخشان اسلام را گرفته و جامعه را از پرتو حيات بخش آن محروم ساخته است.

و اميد است با خواندن اين مطلب به فكر فراهم ساختن مقدمات ازدواج جوانان بي‌افتيم و از اين گذرگاه خود نيز به قرب الهي نزديك شويم چرا كه امام صادق عليه السلام مي‌فرمايد: 
                     
هر كه مجردي را زن دهد، از جمله كساني است كه خداوند در روز قيامت به او نظر مي‌افكند.

و اين همه ثواب و تاكيد به خاطر اهميت اين عمل زيبا است، تصميمي كه سرنوشت هر انساني را رقم مي‌زند، ازدواج نزد خداوند بهترين اعمال است همان گونه كه پيامبر خدا در روايتي از محبوبيت اين عمل عند الله خبر مي‌دهد و مي‌فرمايد:

در اسلام هيچ بنايي ساخته نشد، كه نزد خداي عز وجل محبوبتر و ارجمند تر از ازدواج باشد.

انتهاي پيام1026ج /520ز
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۱:۵۸

28 Dec 2019