۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
کد مطلب : ۲۹۸۳۶
مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور:

آمارها نشان از تغییر شکل اعتیاد از حالت مردانه به زنانه دارد/ اعتیاد جوانان و نوجوانان کشور را نشانه رفته است

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با مواد مخدر کشور به اعتیاد ۵ درصد از دختران در سال ۸۶ اشاره و افزود: این آمار در سال ۹۰ به ۹.۳ درصد افزایش یافت که نشان از تغییر شکل اعتیاد از حالت مردانه به زنانه دارد.
آمارها نشان از تغییر شکل اعتیاد از حالت مردانه به زنانه دارد/ اعتیاد جوانان و نوجوانان کشور را نشانه رفته است
به گزارش جهانبین نیوز؛ حمید صرامی مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با مواد مخدر کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۹۲ درصد از ایرانیان اعتیاد را اولین آسیب اجتماعی می‌دانند.

وی بابیان اینکه این موضوع دغدغه ملی است یادآور شد: از سوی مقام معظم رهبری پنج اولویت؛ اعتیاد، حاشیه‌نشینی، فساد و فحشا، طلاق و نقاط حاد و خاص و بحرانی به‌عنوان معضلات اجتماعی معرفی شده است و این یعنی از دیدگاه رهبر انقلاب نیز اولین آسیب اجتماعی اعتیاد است.

صرامی با اشاره به کشف ۹ هزار تن مواد مخدر، ۳ هزار و ۷۵۰ شهید در مبارزه با قاچاقچیان، وجود بیش از ۱۲ هزار جانباز، دستگیری تعداد زیادی قاچاقچی و احداثات مرزی ۲ هزار کیلومتر در مرزهای کشور خاطرنشان کرد: ما درزمینهٔ سخت‌افزاری اقدامات خوبی داشته‌ایم.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با مواد مخدر کشور اضافه کرد: در حوزه فعالیت درمانی ۷۰۰ هزار معتاد زیر چرخه درمان اعتیاد قرار گرفته‌اند و این به‌عنوان حرکتی مثبت برای ما مطرح است.

صرامی عمر فعالیت در حوزه اقدامات پیشگیرانه را ۱۵ سال عنوان و تأکید کرد: ما ۳۵ سال از دنیا عقب هستیم و باید در این حوزه بیشتر کار شود.

وی با اشاره به فعالیت در چهار کانون هدف از سال ۱۳۸۰ بیان داشت: در یک نگاه خوشبینانه ۱۰ درصد از افراد در مدارس، ۵ درصد در مراکز صنعتی و ۵ درصد در دانشگاه‌ها زیر چتر اقدامات پیشگیرانه قرار گرفته‌اند و دستگاه‌های پیشگیرانه باید با عزم جدی در این عرصه گام بردارند.

صرامی افزود: نقش رسانه‌ها در این زمینه بی‌بدیل است چون به همان اندازه که رسانه تولید برنامه داشته باشد به همان میزان افزایش دانش و تغییر نگرش داریم.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس بند ۵۷ برنامه ششم توسعه که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد باید تا آخر این برنامه باید موضوع اعتیاد را تا ۲۵ درصد کاهش دهیم و این به این معنا است که باید سالانه ۵ درصد در حوزه مدیریت مصرف مواد مخدر با مداخله دستگاه‌های فرهنگی، مقابله‌ای و درمانی کاهش یابد.

صرامی ادامه داد: برای دستیابی به این ۲۵ درصد کاهش، رکن رکین اقدامات به حوزه برنامه پیشگیرانه باز می‌گردد.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با مواد مخدر کشور اضافه کرد: باوجود ۱۳ میلیون دانش‌آموز، ۲۵ میلیون خانواده و یک میلیون کادر آموزشی اهمیت نظام آموزشی درزمینهٔ اقدامات پیشگیرانه مشخص می‌شود و باید در این زمینه سرعت اقدامات و تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه اگر صیانت‌های اجتماعی در خصوص معتادان بهبودیافته انجام نشود قطعاً در این مینه بازگشت خواهیم داشت خاطرنشان کرد: نقش رسانه‌های گروهی از رسانه ملی گرفته تا سایر رسانه‌ها برای افزایش دانش عمومی مردم غیرقابل‌انکار است چون این رسانه‌ها مشارکت‌های اجتماعی مردم را تقویت کرده و باعث تغییر شکل مبارزات از حالت دولتی به مردمی می‌شود.

صرامی یادآور شد: باید موضوع اعتیاد علمی شود و سهم دانشگاه‌ها در این زمینه بی‌بدیل است اما متأسفانه تنها ۳.۸ درصد مطالعات در دانشگاه‌های ما به این موضوع اختصاص دارد که بسیار ضعیف است.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با مواد مخدر کشور توانمندسازی نوجوانان برای ایمن‌سازی در مقابل آسیب‌های اجتماعی را بسیار مهم دانست و عنوان داشت: ۵۸ درصد از معتادان در کشور زیر ۳۴ سال و ۱۳.۵۶ درصد آن‌ها زیر ۱۹ سال سن دارند و این یعنی نشانه‌روی اعتیاد به سمت جوانان و نوجوانان کشور.

وی ۶۳ درصد از معتادان را متأهل عنوان و بیان داشت: اعتیاد افراد متأهل باعث شده تا ۶ میلیون از افراد خانواده‌های آن‌ها در سطح کشور دغدغه مواد مخدر داشته باشند.

صرامی به اعتیاد افراد تحصیل‌کرده در کشور اشاره و گفت: ۳۷ درصد از معتادان در کشور دارای مدارک فوق‌دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا هستند که این آسیب بزرگی است.

وی به اعتیاد ۵ درصد از دختران در سال ۸۶ اشاره و افزود: این آمار در سال ۹۰ به ۹.۳ درصد افزایش یافت که نشان از تغییر شکل اعتیاد از حالت مردانه به زنانه دارد.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با مواد مخدر کشور اولین عامل در گرایش به مواد مخدر را کسب لذت بیان و ادامه داد: این به دلیل فقر الگوی لذت مشروع در کشور است که باعث گرایش جوانان به لذت‌های نامشروع شده است.

وی کنجکاوی، فقر آگاهی، فقر دانش، فقر مهارت، استرس و اختلالات روحی روانی و تفریح را از دیگر عوامل سوق‌دهنده جوانان به مواد مخدر معرفی و تأکید کرد: همه اساتید و دانشگاهیان در گروه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی رغبت دانشجویان را برای کار درزمینهٔ اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر که یک اولویت ملی است افزایش دهند چراکه ما در پاره‌ایی از ارکان مبارزه با کسری اندیشه و فکر مواجه هستیم نه کسری اعتبارات.

صرامی با اشاره به اینکه در معتادان متأهل عدم رضایت عاطفی، عدم رضایت جنسی و مشکلات اقتصادی سه عامل گرایش هم مردان و هم زنان به سمت مواد است و دستگاه‌های متولی باید مداخلات آموزشی را پیش از ازدواج به این افراد داشته باشند تأکید کرد: ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان در دستور کار جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر است و مقررشده اقدامات جدی‌تری در این حوزه و پول‌شویی صورت گیرد.

وی بیان داشت: متناسب کردن حجم اقدامات با تهدیدات از دیگر دستورالعمل‌های ستاد است چراکه باید یک دغدغه عمومی در مسئولان، نخبگان، گروه‌های مرجع و لایه‌های عمومی جامعه ایجاد شود که این امر قطعاً باعث ارتقا شرایط ما در ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان خواهد شد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۲۷:۲۳

2 Jan 2020