۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۹۷۹۰
به بهانه روز خبرنگار؛

بررسی مشكلات و نحوه ارتقاء جايگاه مطبوعات چهارمحال بختياري درسال اقدام و عمل

رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری گفت: اگر مطبوعات و نشریات کیفیت کار را بالا ببرند، کثرت آنها نقطه قوتی خواهد بود که به انجام رسالت این ناظران فعال جامعه کمک خواهد کرد.
بررسی مشكلات و نحوه ارتقاء جايگاه مطبوعات چهارمحال بختياري درسال اقدام و عمل
به گزارش جهانبین نیوز؛ اینکه مطبوعات را رکن چهارم دمکراسی خوانده‌اند برخاسته از نقش نظارتی آنها در یک جامعه دمکراتیک و مردم‌سالار است، اما بسته به نوع جوامع و همچنین ساختار مطبوعاتی یک جامعه میزان این نظارت می‌تواند شدت و ضعف پیدا کند.

در کشور ما مطبوعات همواره با فراز و نشیب مواجه بوده‌اند، ولی به هر حال جمعی از اهالی مطبوعات چراغ رسانه‌ها را روشن نگه داشته‌اند، ولی به نظر می‌رسد این نقش در مطبوعات استان کم‌رنگ بوده و کمرنگ‌تر شده است، البته اگر از یک دوره‌ای در دهه هشتاد که از آن به عصر طلایی مطبوعات استان یاد می‌شود، صرف نظر کنیم، اکثر هفته‌نامه‌ها و گاهنامه‌های استان زمانی انتشار می‌یابند که آگهی‌های آنها به حد مطلوب رسیده باشد.

طهمورث فتاحي رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز و در خصوص بررسی وضعیت مطبوعات چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اگر مطبوعات و نشریات کیفیت کار را بالا ببرند، کثرت آنها نقطه قوتی خواهد بود که به انجام رسالت این ناظران فعال جامعه کمک خواهد کرد.

مشکلات مطبوعات استان معلول کمیت بالا نیست


فتاحی با بیان اینکه کیفیت مطبوعات زمانی ارتقاء می‌یابد که فضای رقابتی ایجاد شود افزود: در مقابل کسانی که تعداد زیاد مطبوعات را عامل افت کیفیت می‌دانند باید بگویم که کاهش تعداد مطبوعات موجب روبه‌رو شدن با فضای انحصاری و از بین رفتن فضای رقابتی خواهد شد، به همین دلیل برخی مشکلات مطبوعات استان را معلول کمیت بالای آنها دانستن درست نیست.

وی یادآور شد: عامل آسیب‌زا در حوزه‌ مطبوعات تعدد آنها نیست، بلکه نحوه‌ روزنامه‌داری فعالان این عرصه است، اگرچه اقتصاد نشریات با مشکل مواجه است، لیکن فرهنگ اقتصادی حاکم بر نشریات عاملی مهم‌تر در ایجاد وضعیت موجود آنهاست، چه‌بسا یک نشریه با وجود درآمد کافی، تاثیرگذاری کمی داشته، اما نشریه‌ دیگری با سطح درآمدی کم، بالاترین تاثیرگذاری را داشته باشد و به دلیل اهمیتی است که برای رسالت خود قائل بوده و با مدیریت درست منابع اقدام به چاپ کیفی و توزیع به موقع نشریه‌ خود کرده است.

فتاحي با برشمردن مولفه‌هایی همچون نیروی انسانی، محتوای نشریه، منابع درآمدی و... که باید مدیریت صحیح هدایتگر آنها باشد، ادامه داد: جلوگیری و ممانعت از فعالیت نمایندگی‌های نشریات سراسری در استان به دلیل دارا بودن گستره‌ توزیع منطقه‌ای و سراسری نه‌تنها قانونی نیست، بلکه فعالیت آنها در استان فی‌نفسه حایز اهمیت است، پس از این فرصت می‌توان برای معرفی پتانسیل‌های استان در سایر استان‌های کشور بهره برد و علاوه‌بر آن می‌توان مشکلات استان را از یک تریبون وسیع‌تر در قالب نشریات سراسری منعکس کرد.

مدیران مسئول نشريات وخبر گزاري‌ها، خارج از گود مطبوعات


رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری در ادامه در مورد ترکیب افراد حاضر در عرصه مطبوعات و فرآیند شکل‌گیری نشریه و حتی تکثر آنها با طرح این سوال که چرا بسیاری از مدیران مسئول خارج از گود رسانه نشسته‌اند، اضافه کرد: وقتی صاحب امتیاز خارج از چرخه مطبوعات است، چه انتظاری می‌رود سردبیر، خبرنگار و یا بازاریاب دغدغه لازم را داشته باشد، چراکه فرد جایگزین مدیرمسئول در اولین اقدام و اولویت به ناچار سعی در تامین درآمد برای امرار معاش خود دارد و در بسیاری موارد رسالت‌کاری و حرفه‌ای را در اولویت دوم قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: متقاضی درخواست نشریه در بدو تقاضا فردی صاحب ایده، تجربه، تفکر، تخصص و حافظ شئونات این حرفه خطیر است و این متقاضیان در استان چندین برابر تعداد فعلی بوده‌اند که توسط هیئت نظارت بر مطبوعات این تعداد افراد مجوز انتشار نشریه دریافت کرده‌اند.

فتاحی وضعیت مطبوعات را یک فرایند سه قسمتی شامل ورودی (متقاضیان، مدیران مسئول و...)، محیط فعالیت و پردازش‌ (قانون مطبوعات، وضعیت فعالیت نشریات و...) و خروجی (نشریه مکتوب) عنوان و اضافه کرد: روند اشتباه این فرایند از ورودی آن شکل می‌گیرد و با خروج افراد مستقل از ابتدا نگاه مطبوعات به دست و جیب دولت متمایل می‌شود، در این وضعیت دوری‌گزینی مدیرمسئول از نشریه و عدم توانایی نماینده وی در انجام رسالت اصلی مبین بی‌مسئولیتی صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول بوده که این بی‌مسئولیتی در کنار سایر موانع، تشدیدکننده مشکلات است.

وی راه‌حل برون‌رفت از شرایط حاکم بر مطبوعات را ایجابی دانست و بیان داشت: باید در جهت حاکمیت کار بهتر در این عرصه از اهرم‌های حمایتی که بسیار کم هستند به صورت بهینه استفاده کرد، نه اینکه بدلیل عدم چاپ مستمر و مرتب که علی‌رغم میل صاحبان نشریات است، از اهرم‌های تنبیهی یا لغو مجوز که اصلاً به صلاح مطبوعات نیست بهره برد.

فتاحی ادامه داد: البته مقوله ممنوعیت چاپ یا لغو مجوز برعهده هیئت نظارت است که براساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات نشریه‌ای را که شش ماه فعالیت نداشته باشد، لغو مجوز می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی دراستان تقریبا غیرفعال است و تنها منبع درآمدی نشریات آگهی‌های دولتی است، خواستار تمرکز و توزیع عادلانه این آگهی‌ها شد و خاطرنشان کرد: جای بسی تعجب است که قانون شفاف و بخشنامه‌های هیئت دولت دستگاه‌ها را موظف به ارسال آگهی از طریق ومرجع تشخيص كثيرالالنتشار را ادارات کل ارشاد استان‌ها اعلام می‌کنند ليكن در پایین دست با کم میلی و عدم التفات دستگاه‌های اجرایی مواجه می‌شود و ادارات دولتی یکه‌تاز استفاده از این رانت و اهرمی هستند که با آن مطبوعات را به هر سویی که می‌خواهند سوق دهند.

رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود وظیفه‌ کارگزار فرهنگی را مشاوره و نه گریزان کردن افراد صاحب دغدغه عنوان کرد و گفت: باید بسترها در جهت ماندگاری افراد هنرمند و باتجربه در فضای کار فرهنگی فراهم شود تا به دلیل حضور این افراد توانمند کسان دیگری وارد عرصه شوند و فضای رقابتی شکل گیرد، به همین علت مطبوعات در استان‌های کم‌برخوردار بیشتر از هر قشر دیگر در جامعه نیازمند حمایت و کمک بلاعوض دولت هستند.

عدم اجرای قانون، سرچشمه تمام مشکلات

وی با بیان اینکه اگر مشکلی در جامعه رخ نمایان کند، در واکاوی و کنکاش موضوع متوجه عدم اجرای قانون در آن بخش خواهیم شد، ادامه داد: با وجود تکثر قوانین، خوشبختانه در هر بخش قانون بصورت شفاف وجود دارد، اما در دفاع از مقوله بازاریابی که همواره به عنوان مشکل و دغدغه مطبوعات نام برده می‌شود باید متذکر شد رسالت کار بازاریاب به عنوان یک شغل، حرفه و رشته دانشگاهی شرافتمندانه متفاوت از کاری است که اکنون در فضای مطبوعات انجام می‌گیرد و خلط مبحث و تداخل کاری، آن را تبدیل به شکل کنونی کرده است.

فتاحی تاکید کرد: بازاریابی مربوط به بازار است نه واسطه‌گری برای آگهی دولتی که قانون و قواعد خاص خود را دارد و در این بین دستگاه‌های اجرایی بیش از واسطه‌های جذب آگهی مقصر هستند.

نتیجه پیشگامی بازاریابان در مطبوعات استان چیست؟


وی در پاسخ این سوال مطرح شده که ازدیاد بازاریابان در مطبوعات استان حاصل چه فرایندی است، یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی به عنوان مقصر اصلی در تولید و بازتولید بازاریابان نقش اول را ایفا می‌کنند، چراکه مدیران دستگاه‌ها به واسطه مدیران روابط‌عمومی مبادرت به برگزاری نشست‌های فرمالیته و خبری می‌کنند، در صورتی که مدیر انتقادپذیر با کارکرد درست در ارگان مربوطه درصدد پاسخگویی و ارائه گزارش برای اطلاع عمومی برمی‌آید و قضاوت را به مخاطبان می‌سپارد نه اینکه برای پوشش ضعف خود با مانور خبری گروه کثیری از افرادی که به دنبال آگهی‌اند را به نشست فرا بخواند و فضایی برای پرشسگری واقعی به وجود نیاورد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه مدافع مطبوعات استان بوده‌ام چون اعتقاد دارم مطبوعات قشری هستند که با کمترین ادعا، بیشترین زحمت را می‌کشند که با وجود نواقص و کمبودها، بیشتر از خود هزینه می‌کنند و در واقع آنچه بدست می‌آورند کمتر از آن چیزی است که از آن مایه می‌گذارند، با این وجود مدیران علیرغم ابلاغ بخش‌نامه «قانون تمرکز آگهی و گزارش» برخلاف قوانین مبادرت به برگزاری نشست یا توزیع آگهی برای حفظ جایگاه خود و یا تعدیل موضع مطبوعات می‌کنند.

شست‌های خبری صوری، جولانگاه بازاریابان مطبوعات

رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری بیان داشت: نشست‌های صوری هیچ محصول و عایدی برای مردم، مطبوعات و حتی خود مدیر به دنبال ندارد، اما برگزاری این قبیل جلسات هر بار بر تعداد بازاریابان در کسوت خبرنگاری می‌افزاید و به بازتولید چرخه معیوب کنونی منجر خواهد شد، که از این جهت بر پیکره مطبوعات ضربه وارد شده وگرنه اگر مدیر اعلام کند در یک نشست پرسش و پاسخ به دنبال ارائه گزارش عملکرد واقعی است تنها خبرنگارانی حضور پیدا می‌کنند که قدرت پرسشگری و به چالش کشیدن مدیر را دارند، پس اگر مدیر پاسخگویی درست و منطقی پیشه کند علاوه‌بر نمایش قدرت مدیریتی، اجرایی و کارایی صحیح اداره مربوطه توانسته عواید و منفعتی به خبرنگاران و مردم برساند.

فتاحي تاکید کرد: حمایت مدیران از مطبوعات باید به موازات حفظ آبرو و کرامت آنها انجام پذیرد، مدیران به شیوه‌های قانونی درصدی از بودجه دستگاه خود را برای پذیرش اشتراک‌ نشریات و حمایت از محتوای نشریه، حمایت از جشنواره‌ها و خبرنگاران تخصیص دهند و به دنبال سانسور در عرصه مطبوعات نباشند، چراکه مطبوعات علی‌رغم مشکلات فراوان وام‌دار هیچ ارگانی نمی‌شوند، پس تا زمانی که مدیران بدعت ناسنجیده جلسات فرمالیته و سیاهی لشکر را رویه درست خود می‌دانند، در‌ بر همین پاشنه خواهد چرخید.

وی ضمن قبول کم‌کاری و وجود مشکلات فراوان در مطبوعات استان، باز آنها را با همین وضع فعلی تاثیرگذار و نقش‌آفرین دانست و اظهار کرد: محتوای تعدادی از نشریات دغدغه‌مند حاوی مطالب انتقادی و منطقی است‌ یا خبرگزاری بخوبی فضای خبری را مدیریت کرده و در حال رصد، بیان مسائل و مشکلات موجود در جامعه حتی در مسائل مدیریتی است، پس خوشبختانه می‌توان مدعی شد مطبوعات بطور کامل از ریل رسالت خبری خود علیرغم وجود مشکلات متعدد خارج نشده و حتی سعی در غلبه بر مشکلات و دوری از منفعل شدن دارند، این تحرکات نشان از سرزندگی و امید به تحول و امید به فرارسیدن دورانی است که بتوانند نقش‌آفرینی خود را دوباره از سر بگیرند.

خبرنگاران واقعی در حاشیه

رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری نیز بر ورود خبرنگاران حرفه‌ای و پیشکسوت که به معنای واقعی کلمه مسئولیت‌پذیر هستند، از حاشیه به متن تاکید کرد و یادآور شد: چنین افرادی در بعضی مواضع غریب و تنها می‌افتند اما باید خبرنگار واقعی خود را در این وضعیت نشان دهد تا الگو شوند و در فضای رسانه و خبر نگذارند افراد نامطلع عرصه را در دست بگیرند.

وی تحول در وضعیت مطبوعات استان نیازمند اراده مديريت ارشد استان است چون اشراف کامل بر توان، پتانسیل و مشکلات مطبوعات استان دارد و افزود: توان بالاترین مقام اجرایی استان در این عرصه علاوه‌بر ساماندهی و تغییر نگاه مدیران به رسانه، موجب حذف نشست‌های فرمالیته و حتی مکلف کردن مدیران دستگاه‌ها به پاسخگویی خواهد شد.


متاسفانه مديران وروابط عمومی‌ها،عامل بی‌رمقی خبرنگاران هستند


وی وجود اشتباهات عرفی رفتارهای خبرنگاران را متوجه مدیران و روابط‌عمومی‌های ادارات دانست و تاکید کرد: مطبوعاتی‌ها باید با ذکاوت و هوشمندی مراقب رسالت کاری خود باشند و سعی کنند در دام تله‌ها و توقعات ادارات علی‌رغم مشکلات مالی نیفتند.

رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری گفت: صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول دو سمت قانونی قید شده در مجوز نشریه است که مسئولیت تام مسائل و مشکلات نشریه بر عهده آنها است و انتخاب سردبیر یا مدیراجرایی برای چرخاندن مطبوعه اخذ شده یک سمت داخلی است که ارشاد اسلامی دخالتی در رد یا قبول فرد انتخاب شده ندارد هرچند با وجود سردبیر در نشریه تکلیف‌های قانونی از صاحب امتیاز ساقط نمی‌شود، از طرفی راه‌اندازی سیستم سمان که سیستم جامع مستندسازی آثار خبرنگاران است توان تشخیص صره از ناصره و تفکیک نیروها نسبت به همدیگر را از دست ادارات ارشاد اسلامی استان‌ها خارج کرده است.

باید الزامات حضور نخبگان در عرصه‌ی مطبوعات در جهت حفظ شأن و جایگاه آن مهیا شود


وی نخبه را فردی دغدغه‌مند و مسئولیت‌پذیر در مقابل مشکلات جامعه دانست نه کسی که دارای تحصیلات عالیه و دانشگاهی است و افزود: باید الزامات حضور نخبگان در عرصه‌ی مطبوعات در جهت حفظ شأن و جایگاه آن مهیا شود و مطالب بیان شده از سوی این افراد دقیق و آن‌گونه که بیان شده است ساخته و پرداخته شود، چرا که مدارای بیشتر با نخبگان و فراهم کردن بسترهای مورد نیاز حضور نخبگان در عرصه‌های مختلف مطبوعاتی علاوه‌بر پررونق شدن فضای کاری موجب بالا رفتن سطح کیفی محتوای نشریه خواهد شد، البته نخبگان نیز با بزرگ‌منشی مشکلات و عدم بسترهای مورد نظر مطبوعات را به دلیل اینکه خود نیز فردی صاحب دغدغه است بپذیرند و در تعامل با آنها قرار گیرد.

فتاحي نباید نادیده گرفت که مدیران مسئول نشریات خود جزو نخبگان هستند که با ورود این افراد به عرصه مطبوعاتی موجب ایجاد اطمینان برای ورود سایر نخبگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در مطبوعات استان لازم است اخباری که از خبرگزاری‌ها گرفته شده با ذکر منبع باشد تا رابطه خبرگزاری‌ها و مطبوعات دچار خدشه نشود تاکید کرد: تعدد نشریات استان ایجادکننده فضای رقابتی و ماندگاری نشریه‌های قوی می‌شود وقتی‌که در بحث قدرت نرم رادیو در ۳۸ سال، تلویزیون در ۱۶ سال، رایانه ۱۳ سال و اینترنت در ۴ سال مسیر توسعه را طی کرده است، تجهیز مطبوعات به عوامل دیجیتالی برای توسعه‌یافتگی ضروری است.

مطبوعات نگاه توسعه‌گرایانه دارند

رئیس خانه مطبوعات استان در مقابل ویژگی آنالوگ و دوطرفه بودن فضاهای خبری اینترنتی، هفته‌نامه‌های محلی چهارمحال وبختياري را صاحب فضایی منولوگ و یک طرفه عنوان کرد و ادامه داد: وقتی راننده پایه دو برای رانندگی ماشین‌های ترانزیتی مجبور به دریافت مدرک پایه یک است، چرا قانون و مسوولان اجرایی بر متخصص بودن فرد متقاضی احراز پروانه کار نشریه‌ نظارت ندارند، همین امر تبدیل به یک حلقه گمشده و ورود افراد غیرمتخصص به عرصه مطبوعات در راستای اهداف شخصی، محله‌اي شده و کمتر به نگاه توسعه‌گرایانه توجه دارند.

وی با بیان اینکه عدم تخصص مدیرمسئول عاملی بازدارنده در اشرافیت بر کار مطبوعات است، افزود: علاوه‌بر عدم تخصص مدیرمسئول، کمبود یا نبود ابزار مورد نیاز کار خبر بر مشکلات دامن می‌زند، بنابراین ارشاد در زمان درخواست صدور مجوز نشریه باید برنامه اقتصادی کسی که می‌خواهد مدیرمسئول شود را بررسی کند و بعنوان یکی از مولفه‌ها به آن توجه شود تا بعدها سردبیر و مسئول اجرایی نشریه علی‌رغم توانمندی در عرصه مطبوعات برای گردش مالی امور به دنبال مسافرکشی و شغل دوم نباشند.

فتاحي اضافه کرد: منبع درآمد نشریات استان برخلاف سایر استان‌ها، بدلیل نداشتن بخش خصوصی قوی، ادارات و سازمان‌ها است در حالی‌که برای کاهش وابستگی‌ مالی به ارگان‌های دولتی هیچ‌وقت از مشاورین اقتصادی برای داشتن یک گردش مناسب مالی کمک نگرفته‌ایم تا منتظر کسب درآمد از محل فروش نشریه، اشتراک و آگهی‌ها نباشیم هرچند در این بخش نیز مثل سایر استان‌های کشور مبالغ مناسبی به چرخه مالی نشریه وارد نمی‌شود.

رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: خانه مطبوعات به دنبال تفکیک فعالیت خبرنگاران با بازاریابان به دلیل هزینه‌های فراوان، برطرف کردن بخش اعظمی از مشکلات مطبوعات و البته در جهت صیانت از خبرنگاران واقعی و صاحب قلم است که برای اجرایی کردن طرح، حمایت استاندار و ارشاد ضروری است.

وی با تاکید بر تمرکز آگهی در ارشاد اسلامی گفت: باید آگهی‌ها به نشریاتی که چاپ منظم و محتوای بهتری دارند، داده شود تا نشریاتی که به جای تحلیل محتوا به دنبال کار اقتصادی هستند.

رئیس خانه مطبوعات ادامه داد: سیاست ادارات و بخصوص مدیران روابط‌عمومی سیاست شل‌کُن سفت‌کُن است، به این مفهوم که وقتی که گزارش دارند، هزینه می‌کنند، اما با نداشتن گزارش عملکرد و وجود بار مالی مناسب کاری به وضعیت موجود در مطبوعات ندارند و در واقع براساس نیاز با مطبوعات برخورد می‌کنند، در این مقوله از استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی انتظار می‌رود یا به صورت بخش‌نامه یا گفتمان اداری مدیران را در این خصوص توجیه کند، هر چند کمک سالیانه ۵۰۰ هزار تومانی به یک نشریه برای یک ارگان مبلغ ناچیزی است، اما بخش عمده‌ای از مشکلات نشریه حل می‌شود.

فتاحي برگزاری جلسه هم‌اندیشی با مدیران دستگاه‌های اجرایی با حضور مدیران روابط‌عمومی‌ها، ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان برای رسیدن به جمع‌بندی نحوه‌ی کمک به مطبوعات را ضروری دانست و تاکید کرد: اعتقاد براین است مطبوعات نیز در حال پژمردگی و نیازمند تغییر نگاه‌های سياسي ادارات و حتی نوع تخصیص یارانه هستند.

وی ادامه داد: مثلاً سال ۹۴ از مجموع ۳۵ نشریه محلی فقط ۹ نشریه یارانه دریافت کردند، هر چند بخشی از مشکلات به دلیل کم‌کاری و عدم ارسال بموقع نشریه به وزارت‌خانه است، اما چرا با همین روند در یکی از استان‌های همجوار فقط یک نشریه آن بالای ۵۰ میلیون تومان یارانه دریافت کند؟

بودجه ثابت به مطبوعات داده شود

وی در پیشنهاد دیگر خطاب به استاندار استان برای خدمت به مطبوعات خاطر‌نشان کرد: ردیفی از بودجه استان برای کمک به مطبوعات بصورت ماندگار حتی با تغییر مدیران اختصاص داده شود، به عنوان نمونه اختصاص ۱۵۰ میلیون تومان بودجه‌ به استانی که ۳۰ نشریه فعال، ۴۰ نماینده روزنامه سراسری و ۱۷ خبرگزاری فعال با ۱۵۰ نفر نیروی فعال عرصه خبررسانی موجب تحول و کاهش مشکلات این محیط فرهنگی خواهد شد، البته بگونه‌ای که این مبلغ به جیب مدیرمسئول یا سردبیر ‌نرود، بلکه قسمتی از آن در جهت برطرف کردن بدهی‌های چاپخانه‌ای و قسمت دیگر صرف مجهز کردن نشریات به تجهیزاتی مثل دوربین و لب‌تاپ و... شود.

مطبوعات کپی‌کار شده‌اند

فتاحي مشکل بزرگ مطبوعات را در محتوای نشریه‌ها عنوان کرد و افزود: در دهه‌های قبل کار مطبوعات به دلیل نبود اینترنت برای گرفتن اخبار ادارات قوی‌تر و بهتر بود، چرا که خبرنگار به دنبال تولید خبر در محیط های مختلف حضور داشت، اما الان در کمترین زمان با گریزی بر خبرگزاری‌های فعال و سایت ادارات اقدام به کپی خبر کرده و عملاً تولیدکنندگی از بین می‌رود، بنابراین بعد از مشکلات مالی، تحلیل محتوا و تقلید کردن‌ منجر به یکی از عوامل مهم بروز مشکل در فضای اطلاع‌رسانی شده است، یقیناً تولید خبر در درازمدت باعث پیشرفت نشریه و پیدا کردن جایگاه خاص خود خواهد شد.

پیشکسوتان پاس داشته نمی‌شوند

وی اهالی مطبوعات استان را پیشرو در تولید خبر در استان عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه اخلاق کاری در میان اهالی مطبوعات به دلیل پرهیز از حفظ حرمت و پرسشگری پیشکسوتان و تبدیل کردن جلسات به محیطی تنش‌زا و عرض اندام کردن نیروهای مبتدی کمرنگ است، هرچند ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات تکریم، تجلیل و همچنین مستندسازی آثار و خاطرات پیشکسوتان را در رأس برنامه‌های کار ی خود قرار داده‌اند، اما باید در همه محیط‌های کاری نگاه‌ها به این سمت برود.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخصوص به عنوان پيشكسوت مطبوعات استان به دلیل بی‌توجهی به درخواست‌های اهالی مطبوعات گلایه‌ کرد و گفت: هرچهارنماینده استان بايددر جلساتی متنوع در مورد وضعیت استان با حضور در خانه مطبوعات به سوالات پاسخگو شوند

چرا نقش نخبگان در مطبوعات استان کم‌رنگ است؟


فتاحي هزینه‌‌دار بودن را علت عدم ورود نخبگان دانشگاهی دانست و گفت: به علت پیامدهای بعد از اظهار نظر نخبگان و به ویژه فشارهای سياسي وسلطه این مناسبات بر استان شاهد محافظه‌کاری نخبگان و عدم اظهار نظر آنها در نشریات استان هستیم.

این کارشناس اضافه کرد: همچنین برای تولید خبر باید دید چقدر گردش اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی پزشکی برای نگارش خبر یا گزارش وجود دارد.

فتاحي بر ضرورت پرداختن به اخبار تولیدی توسط نشریات برای باقی‌ماندن در کورس رقابت تاکید کرد و اضافه کرد: با وجود به روز و در دسترس بودن اخبار روزانه در سایت‌ها و خبرگزاری لزومی به چاپ و انتشار مجدد آنها به همان صورت در هفته‌نامه‌ها و گاهنامه‌ها نیست، بلکه هفته نامه باید ابزارهای تحلیلی و موشکافانه را در خصوص اخبار بکار گیرند، در غیر اینصورت استفاده از اخبار خبرگزاری‌ها حتی با ذکر منبع به مرور موجب دلزدگی مخاطب از نشریه خواهد شد در نتیجه نشریات منتظر خروج خبر از طریق خبرگزاری‌ها و درج آن به اسم خود در نشریه نباشند، چرا که نشریه برای ماندگاری و برجستگی نیازمند نوآوری در عرصه‌های مختلف با رویکرد تولیدی است.

رئیس خانه مطبوعات بیان داشت: وجود ویژگی‌هایی چون رقابت و صداقت خبرنگار باعث بیان واقعیت‌های جامعه خواهد شود، همچنین تعهد و اتحاد موجود در بین همکاران خبری مانعی بزرگ برای تعرض مدیران به حیطه کار رسانه‌ای خواهد شد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۲:۵۵

30 Dec 2019