۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۲۶۰۰۹
نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری:

فلسفه و هدف اصلی وقف و موقوفات آبادانی و ارتقاء جامعه است

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادای درست حق اجتماعی وقف را در گرو به کاری گیری آن در جهت آبادانی جامعه دانست و افزود: فلسفه و هدف اصلی وقف و موقوفات آبادانی و ارتقاء جامعه است.
فلسفه و هدف اصلی وقف و موقوفات آبادانی و ارتقاء جامعه است
به گزارش جهانبین نیوز نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در دیدار با کارکنان اوقاف و امور خیریه استان ضمن گرامیداشت هفته وقف اظهارکرد: هفته وقف فرصت مغتنمی است که بیشتر به مسئله مهم وقف در کشور پرداخته شود و آن جایگاه رفیع و پرثمری که وقف دارد، بیشتر مورد توجه عامه مردم قراربگیرد و متولیان وقف هم از این فرصت استفاده کنند و وظایف و نقاط قوت و ضعف خودشان را بیشتر رصد کنند و بکوشند که نقاط قوت در مجموعه کارهایشان را افزایش بدهند و از نقاط ضعف نیز بکاهند.

نماینده ولی فقیه در استان شناخت نقاط ضعف و قوت در این مجموعه را مستلزم رصد، واکاوی و بررسی خیلی دقیق و کنجکاوانه امور دانست و گفت: من از شما می‌خواهم که در این ایام بیشتر از گذشته به واکاوی و بررسی کارهای خودتان بپردازید و حتی خودتان، خودتان را نقد و ارزیابی کنید و با یکدیگر جلسه‌ای بگذارید و یک ارزیابی درون مجموعه‌ای از خودتان و فعالیت‌های‌تان داشته باشید و ببینید که چقدر توانسته‌اید در راستای تحقق اهداف وقف و موقوفه و تعامل با مردم و واقف و آن جا که باید این موقوفه‌ها هزینه شود و در عمل به مطالبات خیلی جدی که از مجموعه اوقاف هست، موفق و پاسخگو باشید.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام در ادامه خطاب به مسئولان و دست اندرکان اوقاف و امور خیریه گفت: به مُطالباتی که از شما در بیرون از جامعه وجود دارد توجه ویژه داشته باشید و با این مطالبات به صرف این که، کسانی که این مطالبات را بیان می‌کنند از مجموعه و کارهای ما بی‌اطلاع هستند و از فعالیت‌های ما خبری ندارند، برخورد نکنید.

امام جمعه شهرکرد بی‌توجه‌بودن نسبت به مطالبات و انتقادات مردم و دلسوزان را ضایعه و خسراتی بزرگ خواند و تصریح کرد: باید مطالبات و نقدها و انتظاراتی که مردم و مسئولان از شما دارند را شنید و دقیق بررسی کرد؛ اگر آن‌ها به حق هستند به آن‌ها عمل کنیم اگر هم به حق نیست که ما با انصاف برخورد کرده‌ایم و ضرر نکرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام در ادامه وقف را یکی از امور بسیار حساس و ادای صحیح حق واقف را مسئله ای بسیار مهم و سخت دانست و گفت: شما متولی یک أمری هستید که در محضر پروردگار متعال پاسخگویی به او خیلی سخت است چرا که وقف یک أمری است که واقف دارد و واقف هم با یک نیت خاص و خالصی برای خدا آمد و وقف را انجام داده است و اکنون که او از دنیا رفته، تولیت و ادای حق وقف و موقوفه او بر عهده ما قرار داده شده است که ما نیز موظف هستیم که حق واقف در مورد موقوفه اش را به درستی ادا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: شما متولیان و دست اندرکاران اوقاف و امور خیریه چهار مسئولیت و حق بزرگ ادای صحیح حق واقف، ادای حق موقوفٌ‌علیهم، ادای حق مسئولیتی خودتان و ادای حق اجتماعی وقف را بر عهده دارید.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادای درست حق اجتماعی وقف را در گرو به کاری گیری آن در جهت آبادانی جامعه دانست و افزود: فلسفه و هدف اصلی وقف و موقوفات آبادانی و ارتقاء جامعه است. بنابراین اگر موقوفات در جهت آبادانی جامعه به کار نشود و حق اجتماعی آن به درستی ادا نشود ، جامعه نه تنها آسیب می‌بیند بلکه حق جامعه هم ضایع شده است و باید در پیشگاه خدای متعال و جامعه پاسخگو باشیم.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان سرمایه مهم اوقاف و امور خیریه را «اعتماد مردم» دانست و گفت: مهم‌ترین سرمایه برای اوقاف اعتماد عمومی مردم است که اگر این اعتماد مردمی مخدوش شود شما یک سرمایه بزرگ را از دست داده‌اید؛ بنابراین هر چه می‌توانید با نوع عملتان و پرهیز از هیچ گونه شبهه افکنی در جامعه، اعتماد ساز باشید و مسائل مربوط به حوزه وقف را کاملا برای مردم شفاف سازی کنید.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام خطاب به مسئولان و کارکنان اوقاف و امورخیریه تاکیدکرد: اگر مردم نسبت به مسائل وقف به درستی توجیه و آگاه شوند، هیچ گونه شک و شبهه‌ای برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد؛ برهمین اساس هر چه می‌توانید شفاف عمل کنیم تا هیچ گونه شبهه‌ای در جامعه ایجاد نشود.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان افزود: هرچه اعتمادسازی از ناحیه شما در جامعه ایجاد شود ، مردم هم به راحتی به اوقاف مراجعه می‌کنند و با اطمینان خاطر و این که موقوفات یک متولی کاملاً معتمد و امین دارد، موقوفه‌های خود را ثبت می‌کند و روز‌به‌روز بر تعداد وقف افزوده می‌شود و مردم با تمام وجود آثار و برکات وقف را در جامعه احساس می‌کنند و جایگاه وقف از نظر کمیت و کیفیت روز به روز ارتقاء پیدا می‌کند.

وجود یک‌ هزار و ۵۹۳ مورد موقوفه در استان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که ۲۵ میلیارد ریال اعتبارات اماکن مذهبی، امام‌زادگان، مساجد و حسینه‌ ها بوده است، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۸۴ وقف جدید داشته ‌ایم که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

حجت ‌الاسلام مرتضی عزیزی به یک‌ هزار و ۵۹۳ مورد موقوفه در این استان اشاره و عنوان کرد: از این تعداد ۲۸۸ موقوفه درآمدزا، یک ‌هزار و ۳۰ مورد مسجد، ۲۷۲ حسینیه و سه دارالقرآن کریم هستند.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۱۴:۲۶

1 Feb 2020